C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 sep 2011 18:46
Auto: C5 2.0 liter exclusive automaat
Opties: Licht metalen velgen, trekhaak, .....
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 177000
Kleur: blauw
Locatie: Middelburg
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
toerental

Bericht door bo363 »

Vandaag eens met de automaat 2.0 liter op de S gereden. Tot mijn verbazing trok hij door tot 6000 toeren, naast veel lawaai lijkt me dit ook niet zo goed voor de motor. Dus na klein minuut maar weer op normaal gezet.
Is dat nomaal dat hij dan zo ver in toeren doortrekt?
Voetganger is een chauffeur die een parkeerplaats heeft gevonden.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: toerental

Bericht door Menno »

Als de motor lekker op temperatuur is kan dat heus geen kwaad ...
Ik jaag onze peug soms ook lekker in de toeren, loeit idd flink , maar dat geeft niet, uiteraard niet constant, maar bij een keer vlotjes optrekken

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 sep 2011 18:46
Auto: C5 2.0 liter exclusive automaat
Opties: Licht metalen velgen, trekhaak, .....
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 177000
Kleur: blauw
Locatie: Middelburg
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Re: toerental

Bericht door bo363 »

Nou was niet geheel op temp was na km of 7 na de snelweg, nu ben ik ook nog niet gelijk bang dat het schade oplevert. Maar schrok wel even hoor 6000 toeren en het was slecht een 30 -40 seconden hoor
Voetganger is een chauffeur die een parkeerplaats heeft gevonden.
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: toerental

Bericht door EW »

Een benzinemotor heeft zijn maximale vermogen pas bij een hoog toerental. Dat ie in S dus doorjaagt tot achter in de toeren is logisch.


(mij lukt het regelmatig nauwelijks om in 5 op te trekken tot meer dan 170: bij dat "lage" toerental komt de motor soms net te kort terwijl in 4 bij een hoger toerental duidelijk meer vermogen beschikbaar is.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: toerental

Bericht door EvilTwin »

7000 tpm kan ook met de 2.0-16v, 6600 met de V6. De HDi's halen 4800. Geen probleem, soms wel lekker zelfs. :smt190
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: toerental

Bericht door Ronald »

6-7 minuten op de snelweg geeft al behoorlijk wat temperatuur in de motor, zeker als je in S vertrokken bent.
Geen schade te verwachten hoor.
Automaatrijders en toeren maken dat is natuurlijk een contradictio in terminis. :lol:
Maar goed, ik snap het wel, je wil wel eens een keer opschieten.
Beste ´uitdaging´ voor automaatrijders is natuurlijk nog steeds de stand ´M´.
Je zoekt, met opgewarmde motor, een parkeerplaats of tankstation op de snelweg. Met een vrije oprit naar de snelweg zet je de automaat in M, geeft plankgas en houdt het gas vast tot de gewenste snelheid van 100/120/180/230 bereikt wordt. Ondanks dat je het ding zelf in één hebt gezet (middels stand M) zal het MM (motormanagement) geen toeren toestaan die de motor of bak te bovengaan. Ondanks de stand M zal dus de bak opschakelen op maximum toeren.
De beste, maar beperkte, fun die je uit een automaat kan halen.

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 65.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
BAN
BAN
Re: toerental

Bericht door chathanky »

Het uiterste uit je motor halen zal de levensduur altijd verkorten.
Je blek mag dan wel die toeren maken maar doe je dit altijd moet je niet gek opkijken dat er op den duur mankementen komen.
Tja een keer vlot weg zijn kan niet direct kwaad en mag het blokje er best eens aan trekken.
Een keertje spelen kan geen kwaad zolang het geen dagelijkse rijstijl gaat worden.
En zeker niet spelen met een net ontwakende motor.
Die sportstand is echter een speeltje en niet er voor om normaal er mee door het verkeer te gaan.

Hoe lang wil je nog plezier hebben met de voiture? :smt190
Plaats reactie