Eerst even over de werking:
De lambdasonde is een zuurstof-verschil-sensor (galgjewoord

)
Normaal kun je zeggen dat als een lambdasonde spanning afgeeft en wisselt van spanning dat de sonde gewoon goed werkt. (zie ook JO) Het is het bekende oorzaak-gevolg verhaal.
Vaak is een rare lambdawaarde een gevolg van een ander probleem.
De lambdasonde werkt als volgt:

Veel verschil in zuurstof tussen binnen en buiten de uitlaat is een hoge spanning 0,85V

Weinig verschil betekent een lage spanning 0,2V
Populairder uitgedrukt betekent het:

Rijk - 0,85V

Arm - 0,2V
Het motormanagement probeert een ideaal mengsel te bereiken en schakelt steeds tussen rijker en armer.
Voorbeeld:

lambda = 0,85V

mm verarmt het mengesel

lambda wordt 0,2V

mm verrijkt

lambda wordt weer 0,85
Gemiddeld is het mengsel dan correct. (1:14,8)
De achterste lambdasonde is ter controle van het systeem (vooral kat).
Achter de kat is het zuurstofgehalte vrij constant en laag omdat de reactie in de kat vrijwel alle restzuurstof uit de uitlaatgassen verbruikt.
Onder normale omstandigheden is de achterste lambdaspanning constant en ongeveer 0,6-0,3V
Alleen bij heftig gasgeven verandert hij heel iets.
Concreet jouw probleem:
Meet nog eens bij 2000 rpm.
Voorste sonde moet gaan pendelen tussen 0,2 en 0,8V
Doet hij dat dan werkt de mengselregeling goed.
Meet bij datzelfde toerental de achterste sonde. De spanning mag dan niet echt veel veranderen.
Je moet meten tussen 0,45 en 0,6 V.
Wisselt hij van arm naar rijk, dan betekent dit dat je kat niet meer (goed) werkt.
Normaal slaat de mm dan ook de storing
efficientieverlies katalysator op en gaat je MIL-lamp branden
Uitlaatgasmeting
Als je zoals bij de apk-keuring een 4-gasmeting doet worden 4 uitlaatgasbestanddelen gemeten.
CO, CO2, HC en O2. Aan de hand van deze 4 waarden kun je vaak al wel behoorlijk goed zeggen wat er waarschijnlijk misgaat. Je hebt dan wel enige technische kennis nodig. Jij hebt het alleen over CO. Als je een printje hebt van de waarden dan is het wellicht mogelijk er iets uit te halen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie
website