Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Fan


Berichten: 53
Lid geworden op: 24 nov 2011 20:50
Auto: Berline ( 1.8I 16V ) Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9066
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 291.016
Kleur: Grijs
Locatie: Denekamp
Ik heb op het forum al het een en ander onderzocht over het stotteren van mijn C5.
Dit zou te maken hebben met de EGR klep, deze zou ik dus moeten laten na kijken.
Maar vandaag de paardentrailer achter de auto gehangen, die 116 pk heeft op papier.
Echter met een lege trailer kwam ik niet boven de 93kmph uit, alsof de auto ziet dat er iets achter hangt.
Het verbruik 15.9 liter op 100km bij de snelheid van 93kmph op de navigatie.
Op de terugweg van 224 km was de trailer geladen en trok de auto de ene keer vlotter dan de andere keer, zo rijd je constant 90 en schiet hij zelf plots richting de 110.
Dit was niet bergafwaards maar op rechte stukken, bergopwaards had de auto soms zelfts moeite in zijn 3de versnelling en haalde kleine bergen/heuveltjes op amper de 70kmph..
Conclusie:
1ste versn: in zijn 1 trekt de gehele auto heel moeilijk
2de versn: tot 3100 rpm oke daar boven geen vermogen meer
3de versn: grijpt aan op ongeveer 1800 rpm en trekt tot 2500 rpm en wil niet verder.
4de versn: meest trekkende versnelling haalbare snelheidmax 90 met 360kilo wegend voertuig (met uitschieters de 110 haalbaar maar zakt snel terug )
5de versn: deze lijkt de functioneren als overdrive voor de 4de, verbruik lager, maximale haalbare snelheid 93.
Voor deze rit heb ik een injector reiniger toegevoegd aan de benzine omdat de auto daarvoor steeds haperde met constante snelheden.
Nu is mijn vraag waarom een C5 met een 116pk motor slechter trekt dan een Xantia 1.8 16klepper met 108 pk.
Ik heb de auto voornamelijk nodig voor het trekken van paard en trailer , Samen zijn ze 1300 kilo maximaal.
op papier mag de auto 1500 trekken, volgens citroen is 1800 haalbaar met een snelheid van max 90kmph.
Kan ik deze probelmen zelf oplossen ?
Dit aangezien er volgens de uitgelezen computer nergens storingen zijn verneem ik dat dit normaal rijgedrag is?
Vrgt
Bas
Dit zou te maken hebben met de EGR klep, deze zou ik dus moeten laten na kijken.
Maar vandaag de paardentrailer achter de auto gehangen, die 116 pk heeft op papier.
Echter met een lege trailer kwam ik niet boven de 93kmph uit, alsof de auto ziet dat er iets achter hangt.
Het verbruik 15.9 liter op 100km bij de snelheid van 93kmph op de navigatie.
Op de terugweg van 224 km was de trailer geladen en trok de auto de ene keer vlotter dan de andere keer, zo rijd je constant 90 en schiet hij zelf plots richting de 110.
Dit was niet bergafwaards maar op rechte stukken, bergopwaards had de auto soms zelfts moeite in zijn 3de versnelling en haalde kleine bergen/heuveltjes op amper de 70kmph..
Conclusie:
1ste versn: in zijn 1 trekt de gehele auto heel moeilijk
2de versn: tot 3100 rpm oke daar boven geen vermogen meer
3de versn: grijpt aan op ongeveer 1800 rpm en trekt tot 2500 rpm en wil niet verder.
4de versn: meest trekkende versnelling haalbare snelheidmax 90 met 360kilo wegend voertuig (met uitschieters de 110 haalbaar maar zakt snel terug )
5de versn: deze lijkt de functioneren als overdrive voor de 4de, verbruik lager, maximale haalbare snelheid 93.
Voor deze rit heb ik een injector reiniger toegevoegd aan de benzine omdat de auto daarvoor steeds haperde met constante snelheden.
Nu is mijn vraag waarom een C5 met een 116pk motor slechter trekt dan een Xantia 1.8 16klepper met 108 pk.
Ik heb de auto voornamelijk nodig voor het trekken van paard en trailer , Samen zijn ze 1300 kilo maximaal.
op papier mag de auto 1500 trekken, volgens citroen is 1800 haalbaar met een snelheid van max 90kmph.
Kan ik deze probelmen zelf oplossen ?
Dit aangezien er volgens de uitgelezen computer nergens storingen zijn verneem ik dat dit normaal rijgedrag is?
Vrgt
Bas
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Lijkt wel of je uitlaat verstopt zit. (lees kapotte katalysator)
Ik heb ook zo'n 1.8 en 4000 toeren met caravan (1200kg) is geen probleem hoor
Ik heb ook zo'n 1.8 en 4000 toeren met caravan (1200kg) is geen probleem hoor

...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Nee, dit is absoluut niet normaal, 140km/h moet nog steeds mogelijk zijn met een lege trailer erachter.benzzie schreef:Dit aangezien er volgens de uitgelezen computer nergens storingen zijn verneem ik dat dit normaal rijgedrag is?
Injectorreiniger is geen oplossing.
Geen idee waarom er geen storingen uitrollen, want dit gedrag is typisch voor een ernstige motorstoring met bijbehorend vermogensverlies. In het geval van een motorstoring dan blijft het meestal bij max 110 à 130km/h afhankelijk van motortype, met aanhanger uiteraard nog veel minder.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
@Ricardo had ook geen storingen, toch was de kat het probleem.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 6&start=35" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 6&start=46" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 6&start=35" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 6&start=46" onclick="window.open(this.href);return false;
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"

C5club Fan


Berichten: 53
Lid geworden op: 24 nov 2011 20:50
Auto: Berline ( 1.8I 16V ) Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9066
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 291.016
Kleur: Grijs
Locatie: Denekamp
Vandaag bougies vervangen, En wat denk je
een bougie zat los.
2 zaten er onder de olie en benzine, de loszittende en de 2de in die lijn.
Tot nu toe is het weg, en bij de meeste komt het binnen 1 a 2 weken terug.
Dat kan betekenen dat de Bougies weer losjes zitten dan, Ik gaat het zien.
Er is nooit een storing in het beeld scherm weergegeven, vandaar een raar probleem.

2 zaten er onder de olie en benzine, de loszittende en de 2de in die lijn.
Tot nu toe is het weg, en bij de meeste komt het binnen 1 a 2 weken terug.
Dat kan betekenen dat de Bougies weer losjes zitten dan, Ik gaat het zien.
Er is nooit een storing in het beeld scherm weergegeven, vandaar een raar probleem.
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Dan heb je nog geluk gehad denk/hoop ik.
Ik heb dit een keer meegemaakt op vakantie met een xantia.
Na 5 km op 3 poten was de bougie losgelopen bleek later en dit het resultaat,
Het schroefdraad in de cilinderkop was ook bedankt..
Ik heb dit een keer meegemaakt op vakantie met een xantia.
Na 5 km op 3 poten was de bougie losgelopen bleek later en dit het resultaat,
Het schroefdraad in de cilinderkop was ook bedankt..

...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"

C5club Fan


Berichten: 53
Lid geworden op: 24 nov 2011 20:50
Auto: Berline ( 1.8I 16V ) Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9066
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 291.016
Kleur: Grijs
Locatie: Denekamp
oke, ja dat is wel andere koek.
maar ik heb op 2 pitten z'n kleine 1200 kilo getrokken.
De auto trekt nu met gas intrappen wel direct weg.
Maar het gas is dat met een kabel geregeld of electronische ?
Deze vraag aangezien het verbruik niet toenam met volgas in zijn 5 of 4,
kan verder niet veel vinden over dat gedeelte.
maar ik heb op 2 pitten z'n kleine 1200 kilo getrokken.
De auto trekt nu met gas intrappen wel direct weg.
Maar het gas is dat met een kabel geregeld of electronische ?
Deze vraag aangezien het verbruik niet toenam met volgas in zijn 5 of 4,
kan verder niet veel vinden over dat gedeelte.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Waarschijnlijk kabel, maar je zult dat zelf even moeten controleren, want de meeste motoren (incl 1.8-16v) zijn zowel met mechanische smoorklep als met elektronische smoorklepbediening gemaakt.
De smoorklep zit bovenop het inlaatspruitstuk en is dus makkelijk te controleren. Het gaspedaal zelf kan ook. Maar diens ophanging zit diep weggewerkt.
De smoorklep zit bovenop het inlaatspruitstuk en is dus makkelijk te controleren. Het gaspedaal zelf kan ook. Maar diens ophanging zit diep weggewerkt.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

C5club Fan


Berichten: 53
Lid geworden op: 24 nov 2011 20:50
Auto: Berline ( 1.8I 16V ) Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9066
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 291.016
Kleur: Grijs
Locatie: Denekamp
Ik ga dit weekend controleren of het kabel is of niet, Moet het weer mee zitten.
De auto heeft de afgelopen 250 km geen slag of stoot gelaten, het verbruik is flink omlaag gegaan van 1 op 10 in de bebouwde kom naar 8.4 liter op 100 km momenteel.
Alleen reageert de auto nu soms erg traag op gas terug of gas bij geven.
De auto heeft de afgelopen 250 km geen slag of stoot gelaten, het verbruik is flink omlaag gegaan van 1 op 10 in de bebouwde kom naar 8.4 liter op 100 km momenteel.
Alleen reageert de auto nu soms erg traag op gas terug of gas bij geven.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Klinkt alsof je nog steeds een ernstige motorstoring hebt. (waarom geen melding? vreemd!)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

C5club Fan


Berichten: 53
Lid geworden op: 24 nov 2011 20:50
Auto: Berline ( 1.8I 16V ) Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9066
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 291.016
Kleur: Grijs
Locatie: Denekamp
ja ik vind het ook raar dat ik geen meldingen krijg, Op aanvraag van PSA dealer ( peugeot ) een ruig terrein opgezocht voor normaal 4x4.
Daar komt de auto zonder problemen doorheen,in de lage toeren voor onder de 2000 RPM.
Het probleem moet ergens zitten dat het brandstof regeld, ene moment rijd je 50 met een verbruik van 5.8 op 100 en 125 met 6.5 liter op 100 .
Even later als je weer bij trekt rijdt de auto in eens 8.0 liter op 100 op 125. en emtd 50kmph in zijn 3 of 4 loopt het zelfts op tot constand 14.7 liter en dat loopt geleidelijk in stappen van 0.1 terug tot normaal verbruik.
De uitlaat demper heeft die ook temaken met eventuele tegen druk van de cylinders ?
Waar kan ik het onderdeel vinden waar de gas kabel zou moeten lopen ?
Kan ik ergens een HAYNES downloaden /krijgen/kopen van de C5 ?
Daar komt de auto zonder problemen doorheen,in de lage toeren voor onder de 2000 RPM.
Het probleem moet ergens zitten dat het brandstof regeld, ene moment rijd je 50 met een verbruik van 5.8 op 100 en 125 met 6.5 liter op 100 .
Even later als je weer bij trekt rijdt de auto in eens 8.0 liter op 100 op 125. en emtd 50kmph in zijn 3 of 4 loopt het zelfts op tot constand 14.7 liter en dat loopt geleidelijk in stappen van 0.1 terug tot normaal verbruik.
De uitlaat demper heeft die ook temaken met eventuele tegen druk van de cylinders ?
Waar kan ik het onderdeel vinden waar de gas kabel zou moeten lopen ?
Kan ik ergens een HAYNES downloaden /krijgen/kopen van de C5 ?

C5club Fan


Berichten: 53
Lid geworden op: 24 nov 2011 20:50
Auto: Berline ( 1.8I 16V ) Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9066
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 291.016
Kleur: Grijs
Locatie: Denekamp
Aankomende vrijdag ga ik een Lexia ophalen, voor de 145 euro.
kan ik endelijk eens kijken of de injectoren goed werken.
kan ik endelijk eens kijken of de injectoren goed werken.

C5club Fan


Berichten: 53
Lid geworden op: 24 nov 2011 20:50
Auto: Berline ( 1.8I 16V ) Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9066
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 291.016
Kleur: Grijs
Locatie: Denekamp
Heb het een en ander onderzocht na ik gisteren zonder gas reactie zat.
nu blijk ik een gas kabel tehebben, terwijl als ik soms het gas plots vol intrapte er geen reactie kwam en daarna moest stoppen en op nieuw de motor starten.
Nu blijkt er een kleine 5 tot 7 cm speling tezitten op de gaskabel, zie het filmpje
http://youtu.be/6THHbzPQJAE
Nu heb ik het een stuk omlaag gezet, en het gas zit er korter op, Stukke meer trek kracht en trekt dus ook sneller op.
is dit alleen het gasklep of een andereklep die je bedient ?
nu blijk ik een gas kabel tehebben, terwijl als ik soms het gas plots vol intrapte er geen reactie kwam en daarna moest stoppen en op nieuw de motor starten.
Nu blijkt er een kleine 5 tot 7 cm speling tezitten op de gaskabel, zie het filmpje
http://youtu.be/6THHbzPQJAE
Nu heb ik het een stuk omlaag gezet, en het gas zit er korter op, Stukke meer trek kracht en trekt dus ook sneller op.
is dit alleen het gasklep of een andereklep die je bedient ?

C5club Fan


Berichten: 53
Lid geworden op: 24 nov 2011 20:50
Auto: Berline ( 1.8I 16V ) Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9066
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 291.016
Kleur: Grijs
Locatie: Denekamp
Probleem was een tigtal storingen in het injectie systeem.
Dit heb ik zelf opgelost met mijn Lexia.
Maar kwam tot de conclusie dat de auto een terug gedraaid KM stand heeft ondanks een NAP cetificaat.
Zie:

Dit heb ik zelf opgelost met mijn Lexia.
Maar kwam tot de conclusie dat de auto een terug gedraaid KM stand heeft ondanks een NAP cetificaat.
Zie:

Berichten: 1949
Lid geworden op: 24 mei 2010 21:24
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Locatie: Almere


Ik hoop dat de storingen nu weg blijven maar ik zie dat de NAP ook lekker veel zekerheid biedt...