Pagina 1 van 9
uitlijnen
Geplaatst: 09 nov 2011 15:55
door bgt
heb ff mn achterbanden laten vervangen en wat blijkt.....2mm verschil tussen binnen en buitenkant van het profiel.

Ga de volgende week ff naar de Citroen dealer ermee. Mogen ze onder garantie uitlijnen. Of ze dat doen...ben benieuwd?
Zo slijten de banden veel te hard. Ze waren trouwens aan de binnekant het meest versleten.
Re: uitlijnen
Geplaatst: 09 nov 2011 16:10
door Maarten
Bij de ph1/ph2 is het volgens mij standaard dat de binnenzijde iets sneller slijt dan de buitenzijde.
Was bij mijn zomerbanden ook (bij einde levensduur ~1mm verschil binnen/buiten).
Ik meen dat dat met de ophangingsgeometrie te maken had (camber?).
Geldt datzelfde verhaal niet ook voor de ph3?
Re: uitlijnen
Geplaatst: 09 nov 2011 16:14
door bgt
het verschil is bij 1 band 2,5 mm. lijkt mij teveel.
Re: uitlijnen
Geplaatst: 09 nov 2011 16:16
door HBR
Achterbanden laten vervangen bij 41.000 km?
Staat bij mij op 68.000 km met de zelfde banden.
Re: uitlijnen
Geplaatst: 09 nov 2011 16:47
door bgt
helemaal scheef afgesleten
Re: uitlijnen
Geplaatst: 09 nov 2011 17:27
door Peebee
Standje BMW gereden?

Re: uitlijnen
Geplaatst: 09 nov 2011 17:35
door EvilTwin
Maarten schreef:Bij de ph1/ph2 is het volgens mij standaard dat de binnenzijde iets sneller slijt dan de buitenzijde. Was bij mijn zomerbanden ook (bij einde levensduur ~1mm verschil binnen/buiten).
Ik meen dat dat met de ophangingsgeometrie te maken had (camber?).
Geldt datzelfde verhaal niet ook voor de ph3?
De achterwielophaning van de C5-3 is totaal niet te vergelijken met die van de Ph.I/II.
De C5-3 heeft een multilink ophanging (meervoudige dwarssarmen, bovenste wishbone+locator arms etc.)
De Ph.I/II heeft langsarmen/ADALs.
Aan de Ph.I/II is niks af te stellen, dus ook niks uit te lijnen (slechts na te meten).
Op de C5-3 is achter de sporing instelbaar, maar niet het camber.
Hier zie je wielophangingen van de C5-3:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 37#p310737" onclick="window.open(this.href);return false;
De enige verstelling achter is de dwarse onderste spoorstang (niet zichtbaar). Het camber wordt bepaald door de dwarslink.
Voor is er niks in te stellen op de sporing na, net zoals op de Ph.I/II.
Ik zie dat de TS een trekhaak heeft maar geen HP...ik vraag me af of het rijden met zware belading net te veel camber oplevert.
Re: uitlijnen
Geplaatst: 09 nov 2011 18:12
door bgt
het gekke is dat 1 band veel minder is afgesleten. Ik rijd natuurlijk ruim 5000km per jaar met een caravan erachter.
Dit op n jaargemiddelde van 20 a 22000km. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Zit natuurlijk ook een LPG tank in ipv een reservewiel. Kogeldruk ongeveer 60kg. Verder een hond van 19kg achterin. Hij zakt idd wel iets door.
Ok, ff de 2 buitenste ringen(van de 4) van de band gemeten.
rechts: 3 en 1mm profiel diepte
links: 3 en 2mm
Re: uitlijnen
Geplaatst: 09 nov 2011 18:19
door bgt
Peebee schreef:Standje BMW gereden?

dan zou de band juist aan de buitenkant zijn gesleten

Re: uitlijnen
Geplaatst: 09 nov 2011 18:24
door JW-C5
Da's een misvatting.....
Met veel negatieve wielvlucht slijt de binnenkant het meest, uiteraard
Groet,
JW
Re: uitlijnen
Geplaatst: 09 nov 2011 18:37
door bgt
Ik bedoel..als de banden onder meer naar buiten staan dan boven dan slijt de binnenkant meer.
Bij het door bochten scheuren weet ik niet wat meer slijt? Het gekke is het grote verschil tussen links en rechts.
Rechts zit er aan de binnenkant geen profiel meer op.
Re: uitlijnen
Geplaatst: 09 nov 2011 18:40
door JW-C5
Onder meer naar buiten dan boven, da's "standje BMW".
Negatieve wielvlucht dus
Groet,
JW
Re: uitlijnen
Geplaatst: 09 nov 2011 18:45
door jvb045
bgt,
je geeft het zelf al aan. inderdaad hoger gewicht veren verder ingedrukt grotere camber.
bochten naar rechts zijn over het algemeen krapper dus meer weerstand, misschien verklaart dit een beetje het verschil.
@ JW-NHS
Geplaatst: 09 nov 2011 18:46
door bgt
Ok, begrijp t nu. Zou ik dus constant in de BMW modus door een linker bocht moeten scheuren

It ain't gonna happen

Kan me niet herinneren dat er toen de voorbanden werden verwisseld zo'n verschil tussen binnen en buitenkant zat kwa profiel diepte?
@ jvb045
Geplaatst: 09 nov 2011 18:47
door bgt
En dan ZO'N verschil???? 1mm En een bocht naar rechts is minder traject voor de rechter band dus minder slijtage ondanks de grotere weerstand.