Pagina 62 van 143

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 13 feb 2014 22:49
door c5breaker
Ik weet nog niet wat het gaat worden, we hebben gelukkig geen haast. Persoonlijk rijdt ik zelf graag diesel, maar beide maakt niet zoveel uit. Ik wou binnenkort is een benzine gaan proberen, kijken wat die presteert. Op de korte afstanden die we vaak rijden, valt het gebruik van diesel me niet mee. Of liever gezegd, het is meer dan wat de verkopers me willen laten geloven. ;)

1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 14 feb 2014 00:31
door bgt
GSPallas schreef:de 1.6VTi geleverd is, maar dat is voor zo'n formaat auto wel een vermoeiend apparaat.
Idd, een 1.6 in zo'n auto. Moet er ff niet aan denken. Vond mijn C4 Picasso met 1.8 ltr al zo'n futloze motor. Dan is de 2ltr toch heel wat fijner qua koppel en vooral over de vlakheid van de kromme daarvan. De THP gaat daar natuurlijk weer riant overheen, maar na 3 ton vraag ik mij dat wel af?

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 14 feb 2014 00:46
door Roman
probleem is gewoon dat we die motoren krijgen opglegd helaas..
had nu in de C3 ook liever de "oude" 1.1 of 1.4 gehad die hebben zich bewezen..
de 1.2vti moet ik nog afwachten...
maar de 1.6vti vind ik een aangename motor in de C4..
maakt idd meer toeren dan de 1.6 hdi die ik hiervoor had maar in de C5 lijkt hij mij idd ook veel te licht..

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 14 feb 2014 10:28
door JW-C5
exroosje schreef: .....Tijdens de diagnose wordt gekeken naar distributie en vervuiling (foto) en wordt melding gedaan aan de importeur. ....
Mijn auto had geen vervuiling maar wel een uitgerekte ketting. De ketting is vervangen en de cylinderkop is gespoeld. Volgens de werkplaatschef was mijn inlaatspruitstuk brandschoon. Ik heb dus (helaas) geen gemodificeerd klepdeksel. maar ja die heb ik dus kennelijk ook niet nodig......
Is het feit dat jij de carterventilatie afgedopt hebt nog aan de orde, cq ter discussie geweest?

Groet,
JW

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 14 feb 2014 10:53
door bgt
Eigenlijk zou LPG ideaal zijn voor turbo motoren....geen vervuiling met aankoeken van verbrandingresten zoals uit diesel en benzine :cit2

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 14 feb 2014 11:00
door c5breaker
Kunnen die motoren dan goed tegen LPG? Anders loopt je tegen andere problemen aan. Met LPG wordt het toch een beetje warmer daar binnen.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 14 feb 2014 12:47
door exroosje
Probleem is de directe injectie. Anders zou het ideaal zijn. De directe injectie is echter afhankelijk van de vloeistof eigenschappen van benzine en is dus moeilijk over te zetten naar LPG . Tevens heb je een injector in de cylinderkop en daar boor je niet zomaar een gaatje bij.

Voor tsi heeft vialle een aparte vervangende injector ontwikkeld die LPG en benzine kan injecteren.

Maar ik heb dus geen vervuiling. De afdopping is niet aan de orde geweest maar zal daar zeker aan bij hebben gedragen.
Dus ik kan dat toch wel aanraden. Via die carterventilatie KAN olieverbruik leiden tot vervuiling (let op draai dat niet om of maak er een absoluut verband van).

Maar ja, je kunt ook redeneren had ik hem niet afgedopt was ie misschien wel vervuild geweest en had ik de modificatie wel gekregen.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 14 feb 2014 17:47
door chathanky
Je carter niet ventileren heeft weer andere onaardigheden op termijn.
Oplopende carterdruk kan leiden tot lekkages en vocht wat niet weg kan doet het blok ook niet goed, of zouden ze die er echt voor de kat z`n viool er in gezet hebben? :lol:

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 14 feb 2014 23:10
door exroosje
Nee, maar gelukkig is er ook nog een voorste carterventilatie.

En bij de THP200 is ie ook afgedopt.

Waarom er 2 op zitten is mij nog nooit duidelijk geworden.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 14 feb 2014 23:50
door chathanky
Of je er op termijn wat mee opschiet? Lees onderstaande link eens.

http://www.amt.nl/PageFiles/16817/001_2 ... ddelen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 15 feb 2014 17:08
door BJG
chathanky schreef:Oplopende carterdruk kan leiden tot lekkages en vocht wat niet weg kan doet het blok ook niet goed, of zouden ze die er echt voor de kat z`n viool er in gezet hebben? :lol:
Het is precies omgekeerd,
door het afdoppen van deze slang voorkom je een te hoge carterdruk als gevolg van de turbodruk op de inlaat, met olieverlies langs de klepstelen en extra vervuiling als gevolg.
Dat is zeer waarschijnlijk de reden dat exroosje geen vervuilde inlaatkleppen heeft.

Het door jou gelinkte verhaal gaat over het algemeen op, maar de thp heeft een andere constructie zoals je weet.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 15 feb 2014 22:30
door chathanky
Een carterontluchting plaatsen ze toch niet aan de drukzijde van de turbo? :smt017
Hoe ontlucht het carter zich dan? Om te voldoen aan de milieu eisen mag het carter niet ontluchten aan de buitenomgeving.

In het atm document staan pricipeschema`s (F en G)
Met aansluiting aan de drukzijde vind je ook aan de aanzuigzijde een aansluiting waardoor je het carter niet "opblaast".

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 16 feb 2014 00:50
door JW-C5
Zie pagina 45 van dit draadje......

Groet,
JW

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 16 feb 2014 01:14
door chathanky
Een defecte of niet goed werkende keerklep zorgt voor de druk dus. Een keerklep is in principe potdicht en zal nooit doorlaten tenzij....
Dus vervang je de klep niet maar dop je het gewoon af? :( Ja dat kan. Is het dan verolpen? nee probleem erplaats naar een later termijn. :smt017
Afdoppen van de egr is er ook zo`n een. ;)
Je aardlekschakelaar werkt niet haal weg dat ding, koop een old timer heb je ook geen last van al die moderne techniek die toch maar blijft falen. :smt190

Naar welk principe werkt het bij de thp nou werkelijk?
Een principe schema zegt meer dan wat kreten.
Als iemand dit kan plaatsen kunnen we zien hoe het bij dit type motor werkt en of het echt zo verstandige oplossing is.

Bij de Xantia werkte de ventilatie ook al niet feilloos, zat al snel verstopt en bij onderhoud wordt er niet echt veel aandacht aan besteedt.

Ps. Extra belasting voor de klepsteelafdichting kan lekkage langs de zuigerafdichtingen verminderd dan weer wat. :mrgreen:

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 16 feb 2014 13:47
door BJG
Ik mag geen voorgaande berichten quoten, daarom maar even zo:

Defecte of niet goed werkende keerklep:
Die klep doet wat hij moet doen, en is niet defect of werkt slecht. Alleen geeft dit bepaalde problemen in combinatie met een bepaald soort gebruik van de auto.
Kun je aangeven welk probleem je verplaatst naar een later tijdstip als je de slang afdopt? Dat is mij namelijk niet duidelijk.

Principe van de thp PCV
Je vraag is terecht, het was genoeg geweest als je slechts dit had gepost. Zolang dat niet bekend is heeft reacties plaatsen over vermeende nadelige gevolgen en bijwerkingen in my honest opinion niet zoveel zin.
Je kunt er pas iets zinnigs over zeggen als je weet hoe het werkt. ;)