Pagina 62 van 161
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Geplaatst: 08 jul 2011 17:43
door Klaverblaadje
In Nederland wordt er niet zo op gelet, maar in Duitsland mag een band niet ouder zijn als 6 jaar.
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Geplaatst: 08 jul 2011 18:59
door JW-C5
Geen enkel probleem dat ze nu een jaar oud zijn.
Er zal ook wel een aantrekkelijk prijskaartje aan gehangen hebben
Dat Duitsland verhaal heb ik eerder langs zien komen, maar het is nergens gedocumenteerd.
Heb jij een link naar de wetgeving die hier achter zou zitten?
Groet,
JW
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Geplaatst: 08 jul 2011 19:17
door Timo 1972
eerder verzekeraars die niets uitkeren , het is hetzelfde als harder rijden dan 130 in duitsland (voor duitsers wel te verstaan) voor elke kilometer die je harder gaat en je veroorzaakt iets dan gaat er een percentage van de uit tebetalen hoeveelheid af en het percentage hangt weer af van je snelheid.
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Geplaatst: 08 jul 2011 19:26
door My_First_C5
@ JW,
mooi, ja dat klopt ik heb ze nieuw niet zo snel goedkoper gevonden...135 euro p/stuk (incl gratis bezorging)...

Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Geplaatst: 08 jul 2011 20:15
door Klaverblaadje
JW-NHS schreef:Dat Duitsland verhaal heb ik eerder langs zien komen, maar het is nergens gedocumenteerd.
Heb jij een link naar de wetgeving die hier achter zou zitten?
(even de achterban geraadpleegd)
Nee dat heb ik niet, het is geen wettelijke eis, al houd de TUV 10 jaar aan als maximum en keurt de band dan af op droogtescheurtjes etc.
Het blijkt inderdaad dat de verzekeringen moeilijk doen, maar er zijn een tweetal uitspraken van gerechtshoven.
De banden waren 5 jaar in opslag geweest en enige tijd na montage waren de auto's bij een ongeluk betrokken.
In het proces tegen de verzekeraar oordeelde de rechter dat deze banden na 5 jaar in "sachgemaese" opslag te zijn geweest op de dag van verkoop als "nieuw" beschouwd konden worden, ongeacht de productiedatum.
Amtsgericht Krefeld, 82 c 460/002 vom 01. 12. 2003
Amtsgericht Bochum, 40 c 821/03 vom 09. 03. 2004
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Geplaatst: 08 jul 2011 20:16
door Roman
jep en dat geldt ook voor winterbanden...
die mogen ook maar 5 of 6 jaar oud zijn...
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Geplaatst: 08 jul 2011 21:01
door JW-C5
En ook daarbij de vraag: waar is dat vastgelegd?
De twee referenties die Klaverblaadje aanhaalt spreken imho voor zich, juridisch gezien: geen belemmering om banden ouder dan 5 jaar te gebruiken.
Dat winterbanden ouder dan 6 jaar niet meer "state of the art" zijn is een ander verhaal.
De laatste jaren is er een forse progressie gemaakt bij het ontwerp en de produktie van winterbanden.
De Michelin Alpin A4 is daar een treffend voorbeeld van
Om díe reden is het verstandig naar de nieuwere banden over te schakelen. Maar juridisch gesproken is er geen belemmering om de oudere te (blijven) gebruiken, zolang ze in orde zijn met voldoende profiel en geen droogtescheuren.
Groet,
JW
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Geplaatst: 15 jul 2011 14:09
door Maarten
Even een crosspost vanuit mijn '
eigen' topic...
Ik heb dus ervaren dat mijn C5 nogal dweilt bij weer zoals gisteren (stevige dwarswind en regen).
Ik vermoed dat het door de banden komt. Hier een kopie van mijn post in mijn topic:
Ikzelf schreef:Banden zijn Fulda Carat Progresso, 205/65 R15 94H.
Toch heb ik vooral het idee gehad dat het dweilen kwam door de achterzijde, en daar zit meer profiel (5mm denk ik). Maar ik kan moeilijk beschrijven hoe het echt voelde.
Ik heb wel meer gehoord dan 16" stabieler zou zijn dan 15" maar de investering in 4 nieuwe velgen (want dan moet het wel lichtmetaal worden) en banden is me iets té.
Misschien dat de banden ook de oorzaak zijn van het laatste stukje onbalans wat ik heb.
Misschien meer een vraag voor het bandentopic... maar ervan uitgaande dat ik een redelijk stijve band zou willen (de Fulda is volgens mijn garage er 1 met relatief zachte wang), wat is dan een goede keuze qua merk en type? En is het slim om bijvoorbeeld naar een V-codering te gaan, of om reinforced te nemen voor extra stijfheid?
De banden zijn nu krap anderhalf jaar oud, hebben tussen de 40000 en 45000 km achter de rug.
Voor nog ongeveer 3mm profiel, achter ~5mm.
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Geplaatst: 15 jul 2011 14:29
door My_First_C5
Hallo Maarten,
Grappig (nou ja dweilen is dat niet natuurlijk) dat je hierover begint. Ik heb eergisteren twee nieuwe Michelin Primacy's erop laten zetten. Daarvoor had ik niet onaardige maar vooral goedkope Maxxis banden voor (achter zitten die er nog)
Ik had ook altijd (ook toen die Maxxis banden nieuw waren) last van dweilen over de weg door wind of langsporen. Nu heb ik er geen last van.

Die Michelins, nog nooit eerder op gereden sturen strak, laten zich niet uit de weg drukken door oneffenheden. Het is echt amazing!
Ik kan niet zeggen of dit bij andere banden ook beter gebeurt, maar ik ben wel erg blij dat die enorme dure banden toch wel een enorm goed effect hebben.
Trouwens, ik heb 16" banden (PH2)
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Geplaatst: 15 jul 2011 14:44
door EvilTwin
Doe die nieuwe Michelins eens achter.

Dan ben je voor snel door die Maxxis heen en kun je opnieuw een paar Primacy eronder leggen.
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Geplaatst: 15 jul 2011 15:02
door GW-tje
Sowieso......
Regel nummer 1 bij voorwiel aangedreven voertuigen: De beste (nieuwe) banden ALTIJD achter!
Ik dacht dat dat nu toch wel een keer algemeen was doorgedrongen.

Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Geplaatst: 15 jul 2011 15:15
door My_First_C5
ok, voel me nu een enorme noob

, dat wist ik dus niet he...
Toch kan ik niet beredeneren waarom...voor stuur je mee, wordt het vermogen mee overgebracht...??
Overigens blijven ze gewoon zitten hoor, 't heeft me weer ff genoeg gekost zo. Volgend jaar voorjaar moeten de andere

Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Geplaatst: 15 jul 2011 15:44
door EvilTwin
GW-tje schreef:Regel nummer 1 bij voorwiel aangedreven voertuigen: De beste (nieuwe) banden ALTIJD achter!
Het is nog algemener, waar de aandrijving ook zit...achter, voor, 4wd: de beste banden gaan
altijd achter.
@My_First_C5,
1) je achterwielen zorgen voor stabiliteit
2) je achterwielen sturen ook
3) het doorslippen van, en wegglijden over de voorwielen kun je veel beter opvangen, met gaspedaal, met asr en door te sturen.
4) je merkt een tractieverlies op glad wegdek veel sneller.
5) het uitbreken van de achterkant betekent spinnen en crashen.
Als je huidige Maxxis achterwielen nog voldoende profiel hebben om je de winter door te trekken zou ik toch overwegen om ze ergens in de herfst naar voren te zetten, afhankelijk van de exacte diepte van het profiel.
Gewoon het hele wiel rechts achter wisselen met rechts voor en LA<->LV, geen gekke dingen doen. Als het je niet bevalt kun je altijd nog terug. Je hoeft dan niks te doen qua balanceren ofzo.
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Geplaatst: 15 jul 2011 15:58
door My_First_C5
Weer iets geleerd!
Achter zit nog voldoende profiel op. Ik ben van plan om deze winter winterbanden eronder te doen. Dan is er sowieso een moment om de banden om te ruilen. Ik hoop gezien de kosten dan nog wel even te doen met die maxxis banden.
Toch nog een vraag he. Ik merk nu dat de auto echt veel minder wind- en spoorgevoelig is. Dat is sinds die michelins eronder zitten. Is dat effect er dan ook als je die banden achter had geplaatst?
groet Matthijs
Re: Banden ( michelin of toch ?? )
Geplaatst: 15 jul 2011 21:37
door EvilTwin
Onder normale omstandigheden, niet op de limiet, voel je wat meer voordeel van je nieuwe voorbanden, maar juist op de momenten dat het telt zul je betere achterbanden voelen, ook bij spoorvorming. Zet die Maxxis naar voren: als er nog redelijk wat profiel op je superpech achterbanden zit red je daar de winter wel mee. Ondertussen spaar je je nieuwe Michelins (achter minder slijtage) en gooi je de Maxxis weg.
Nogmaals, het wisselen is 10min werk en m.i. zeker waard.