Pagina 61 van 143
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 10 jan 2014 20:58
door exroosje
Ik heb het woord klep ook niet in mijn mond genomen. De THP doet EGR via overlap van in- en uitlaatkleptiming.
Maar kennelijk vervuilt een diesel ook op deze manier, waarom pakt het daar niet zo desastreus uit (sommige GDI's moesten met cacaodoppen schoongestraald worden bij 100.000km.)
Er wordt hier nl telkens een diesel tegenover de THP gezet als toonbeeld van betrouwbaarheid, terwijl die dus ook gewoon directe inspuiting heeft met bijbehorende vervuiling (ik laat de distributietiming even voor wat het is).
Als de carterventilatie een specifiek verergerende eigenschap is, is het wel erg toevallig dat de benzine modellen daar wel last van hebben en diesel niet. Overigens ben ik blij met mijn afgedopte achterste carterventilatie die bij de kleppen uitkomt

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 10 jan 2014 23:29
door Menno
Een diesel is nu eenmaal al bewezen betrouwbaar ....
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 14 jan 2014 23:12
door BJG
Flip schreef:Volgens mij wordt de vervuiling (benzine of diesel) niet veroorzaakt door alleen de EGR klep maar door de combinatie van de oliedampen die via de carterontluchting in het inlaattraject terecht komen. De carterdampen nemen de roetdeeltjes op die in de EGR lucht zitten en dat wordt een plakkerige smeurie die makkelijk ergens aan blijft "hangen".
Exact
exroosje schreef:
Als de carterventilatie een specifiek verergerende eigenschap is, is het wel erg toevallig dat de benzine modellen daar wel last van hebben en diesel niet.
Dat is zo vanwege dit:
BJG schreef:Dit heeft met luchtwerveling te maken.
Die is bij directe benzine-injectie enorm belangrijk.
En dat heeft te maken met:
chathanky schreef:Bij een benzine met directe injectie en lean burn is de plaats waar de brandstof terecht komt van groot belang. Naast het rijke mengsel zit een te arm slecht onbrandbaar mengsel.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 22 jan 2014 12:31
door el_mariachi
Heb 2 maanden terug een thp C5 gekocht en zag kort daarna dit forumonderwerp. Ik wist niet van de thp problemen toen ik de auto kocht. Nu net vanochtend op de snelweg trok ik op en ineens viel het vermogen terug en brandde het motormanagement lampje. Ongeveer een paar minuten was het vermogen een stuk minder waardoor ik niet harder dan 95 kon rijden, het stonk een beetje naar verbrande olie maar nu rijdt ie weer normaal. Het motormanagement lampje brandt echter nog steeds. Ik heb gelukkig garantie (citroen select) maar heb toch wel spijt dat ik 'm gekocht heb nu (voor 16k).
Dinsdag naar de garage, ik zal laten weten hoe het gegaan is.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 22 jan 2014 13:35
door GSPallas
Ik weet niet of je er spijt van moet hebben; ze kunnen het tegenwoordig aardig en snel oplossen en de hoeveelheid problemen zijn op zich ook beperkt;
Voor de rest een dijk van een wagen
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 jan 2014 18:00
door el_mariachi
Net terug uit de garage, iets met de turbo, slang zat niet goed vast waardoor hij was gaan lekken. Vandaar het vermogenverlies. Het is verholpen en hij rijdt een stuk pittiger, nou vond ik 'm al vrij pittig (voor een citroen). Vals alarm dus en iets te vroeg geoordeeld.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 jan 2014 18:36
door Menno
Mooi zo!
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 jan 2014 22:28
door GSPallas
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 13 feb 2014 16:50
door exroosje
Omdat mijn THP de laatste tijd ook wat onregelmatig ging lopen (vooral koud) ben ik er mee naar JO geweest. JO vermoedde dat een van de bekende THP problemen (vervuiling en /of distributieketting) zou kunnen spelen en heeft me doorverwezen naar cit amsterdam (zij hebben veel meer routine in dit soort zaken en goede toegang tot de importeur voor coulance).
De afgelopen 2 dagen heeft mijn auto daar gestaan en is eerst diagnose gedaan (door demontage van inlaatspruitstuk en klepdeksel.) Tijdens de diagnose wordt gekeken naar distributie en vervuiling (foto) en wordt melding gedaan aan de importeur. Deze besluit vervolgens voor welke maatregel de auto in aanmerking komt (coulance). Als er sprake is van ernstige vervuiling wordt de cylinderkop gedemonteerd en gereinigd en wordt een alternatieve klepdeksel geplaatst (meestal is het voorkomen van olieverbruik hier een aanwijzing voor). Is er geen of nauwelijks verontreiniging (en ook geen olieverbruik) dan wordt er alleen gespoeld en wordt er geen andere klepdeksel geplaatst. Als de distributie ketting is gerekt wordt deze vervangen'.
Mijn auto had geen vervuiling maar wel een uitgerekte ketting. De ketting is vervangen en de cylinderkop is gespoeld. Volgens de werkplaatschef was mijn inlaatspruitstuk brandschoon. Ik heb dus (helaas) geen gemodificeerd klepdeksel. maar ja die heb ik dus kennelijk ook niet nodig.
Het goede nieuws is dat ik in totaal 9 tientjes heb betaald, de rest is coulance vanuit cit NL. Die 9 tientjes waren voor de nieuwe bougies.
De werkplaatschef kende dit topic en vertelde me dat er veel onzin in stond. Hij vond het onterecht dat de THP hier zwart wordt gemaakt. De meesten hebben helemaal geen problemen en als die er wel zijn kunnen ze routineus worden opgelost. Wel is het zo dat, voordat de bovenstaande routine was geïmplementeerd, er een aantal voortmodderende cases zijn geweest die erg slecht zijn voor de beeldvorming.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 13 feb 2014 17:07
door Roman
Dat vind ik nu grappig frank..
Toevallig had ik het erover met mijn dealer omdat ik twijfels had bij de 1.0 vti en 1.2 vti..
En hij gaf ook aan dat hij maar bij 1 thp ergere probs had gehad.maar voor de rest had hij geen klachten over de thp motoren die hij verkocht heeft..
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 13 feb 2014 17:25
door GSPallas
Blij met dit bericht, het blijft gewoon een fijne motor
(en die 1,2Vti bevalt me overigens ook steeds meer, er staat daar nu 8000km op de teller en hij rijdt nu echt soepel na in het begin wat stug te zijn geweest)
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 13 feb 2014 17:35
door Menno
Jammer dat men altijd eerst roept "onzin" t.a.v. fora ...
Beetje kinderachtig.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 13 feb 2014 17:42
door c5breaker
Maar is het dan verstandig om een auto met zo'n THP-motor te kopen? Want hoe groot zijn dan de problemen met die motor. Ik ga er vanuit dat Peugeot dezelfde motor heeft. Ik ben namelijk bezig met een ander auto, waarbij de 5008 evt. ook een optie is.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 13 feb 2014 17:46
door Menno
Ja psa motor, zit dus ook in peugeots

1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 13 feb 2014 22:13
door GSPallas
c5breaker schreef:Maar is het dan verstandig om een auto met zo'n THP-motor te kopen?
Ik zou geen belemmering zien; het is echt een fijne en zuinige motor die bij 'oudere' modellen exemplarisch problemen heeft gegeven. De problemen bij de VAG groep met de tsi motoren zijn m.i. groter, maar daar hoor je minder over.
Ik weet niet of in de 5008 de 1.6VTi geleverd is, maar dat is voor zo'n formaat auto wel een vermoeiend apparaat. Een paar collega's van mij hebben die in de Picasso zitten, maar die maakt op de snelweg heel wat toeren. (Je gaat er wel langzamer van rijden

)