Pagina 7 van 9
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 07 jul 2011 18:49
door Menno
Kortom, nieuwe motor in de achterbak, dan kom je altijd aan ....

Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 07 jul 2011 19:42
door Klussie
Goed plan

Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 03 aug 2011 17:04
door badmuts
Bij mij "storing uitlaatgas" door een kapotte injector. Bij starten op benzine loopt de motor even op 3 cilinders en gaat dan schudden, maar even later schakelt 'ie naar LPG en loopt dan mooi.
Accu kortgeleden al vervangen, geen problemen gehad met spookfoutmeldingen met de oude accu, wel dat 'ie niet meer wilde starten na heel even stilstaan met alleen stadslichten aan.
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 03 aug 2011 20:41
door BJG
willy4 schreef:kun je toch uitlezen met de lexia,welke de waarde van elke bobine is
Nee hoor, welke 'waarde' zou je willen zien dan?
Een primair en secundair scoopbeeld zou zeer gewenst zijn voor diagnose. Secundair is natuurlijk niet mogelijk dmv de constructie. De mogelijkheid om het primaire signaal te meten en in een scoopbeeld weer te geven is er wel, maar dan moet je een redelijk ingewikkelde constructie maken (breakout box) en 3 meetpennen gebruiken. Of natuurlijk met de meetpennen in eenkabelboom prikken (niet wenselijk) Even wisselen is in de praktijk veel efficienter.
Je kunt alleen maar de door de mm bedoelde vonktijd zien als je de parameters van de mm bekijkt. Daar heb je niet zoveel aan bij de beoordeling van een bobine.
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 03 aug 2011 20:51
door willy4
het was wel een V6,en daar kon ik een bepaalde waarde aflezen in de lexia
ik dacht dat deze ook af zonderlijke bobines had,maar schijnbaar heb ik verkeerd gedacht

Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 05 aug 2011 21:23
door BJG
willy4 schreef:het was wel een V6,en daar kon ik een bepaalde waarde aflezen in de lexia
ook bij de V6 kun je slechts de door de mm gewenste ontstekingsduur aflezen.
Overigens hebben de 4 cilinders twee bobines voor 4 cilinders, waarbij er dus twee bougies tegelijkertijd vonken(1/4, en 2/3). Een aan het eind van de compressieslag, en de andere ergens aan het eind van de uitlaatslag
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 06 aug 2011 20:10
door leeuwenwater
Even terugkomend:
Ik had dat ook en toen heeft de dealer de nieuwe software ingelezen in de boordcomputer en weg was het probleem..

Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 14 sep 2011 19:54
door tonsanders
kan aan airpulse pomp liggen (blaast katalysator schoon)
heb het zelf ook

Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 19 okt 2011 22:24
door Okmer
Ik heb deze melding ook gekregen. Wij zijn vorige week lekker met de auto naar de Cote 'd Azur geweest en zowel op de heen als terugweg kwam deze melding in de display. We merkten verder niets aan de auto en zijn doorgereden naar ons tussenstop hotel. Daar heb ik contact gehad met de ANWB die mij vertelde dat als de motor niet rottig gaat lopen er nog niet zoveel aan de hand is en dat ik eventueel op de plaats van bestemming een locaal citroendealer zou kunnen vragen uit te lezen om te kijken wat er aan de hand kan zijn. De volgende ochtend bij vertrek was de melding uit en heeft de hele week zich ook niet meer laten zien tot ik tijdens de terugweg in Belgie op de weg tussen Luxemburg en Brussel met 160 over een van de vele heftige oneffenheden (ja die Belgische wegen zijn echt waardeloos) de melding weer aanplopte. We zijn gewoon doorgreden naar huis en de volgende dag was de melding weer weg en tot vandaag heeft deze zich niet meer laten zien. Zelf denk ik dat er ergens een sensor niet goed werkt omdat in beide gevallen we met hoge snelheid over een riggel gingen. De motor/uitlaat zijn dan behoorlijk heet dus een krimp en rek verhaal en als er dan iets niet goed hangt kan dat extra werken. In het dagelijkse stadsverkeer en op de nederlandse autosnelweg nog geen last van gehad maar daar rij ik eigenlijk niet zo hard. En onze wegen zijn natuurlijk de beste van europa

Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 25 okt 2011 18:59
door Jens
maar even een vervolgje op deze mooie verhaaltjes.
gisteren de auto een strakke 45 seconden aangehad, even van de stoep af de parkeerhaven ingezet.
stond al een dag of 3 stil, dus in- en inkoud....
vanmorgen vroeg auto gestart, meteen aangeslagen, maar op 3 poten en jawel, daar kwam de beroemde katalysator-storing voorbij...piep en melding stop.
beter iig dan de vorige keer dat me dit overkwam, had toen een klein gevalletje van backfire en het hele inlaat-spruitstuk opgeblazen.
gewoon doorgereden, na een minuutje kwam de 4de poot erbij en liep meteen als een zonnetje.
wel storingsmelding (katalysator) en knipperend managements-lampje in dashboard.
terugweg naar huis storing veranderd in uitlaatgas storing....
ik weet wat het probleem is, een hangende klep...
ook hier last van te nauwe olie-kanaaltjes in de klepstoters.
als de auto een tijd niet gebruikt is en een heel korte tijd draait, komen de problemen.
ik had ze nu niet echt verwacht, 't is nog maar oktober, maar goed, dat zegt dus ook niet zoveel.
ik maak me hier niet zo druk om, motor loopt verder goed, geen vuiltje aan de lucht.
maar hoe reset ik dat rot-knipperend lampje nu?
al een paar keer geprobeerd met snel op contact en er weer vanaf...
ook al met knopjes ingedrukt houden...
wie-o-wie kan me de tip geven?
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 25 okt 2011 19:22
door Maarten
Je kunt de storing wissen met een Lexia of andere lezer.
Maar, je moet wel de oorzaak wegnemen natuurlijk.
Als je er zeker van bent dat het de kleppen zijn, zou ik z.s.m. een oliewissel uitvoeren naar een dunnere olie.
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 25 okt 2011 19:43
door Jens
ik gebruik alleen maar vol synthetische 5w30, dus daar zal het niet aan liggen.
na de eerste keer katalysator-storing zijn de bobine en de bougies vervangen en toen tijden geen trammelant meer gehad.
dat gevalletje met backfire was midden in de winter, het vroor dat het kraakte en na 3 dagen stilstand met het koetswerk op de hoogste stand liet ik de auto alleen maar even zakken, duurde misschien 30 seconden en daarna meteen weer uit gezet.
volgende dag dus autootje weer gestrat, een enorme knal, motorkap zelfs losgeschoten, een donkere rookwolk en dat was het einde. gewoon een inlaatklep die openstond waarschijnlijk en een benzine-mengsel in het inlaatspruitstuk...ontstekinkje derbij en hoppa!!!
nu dus weer een vergelijkbare voorgeschiedenis, zal me niet weer overkomen. gewoon lekker een ritje van 50 km maken om mijn auto naar de overkant te zetten....of meteen goed zetten..
ik had gehoord van een kennis dat de boordcomputer te resetten was met de sleutel en op contact zetten, maar dat is een fabeltje?
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 25 okt 2011 19:47
door GW-tje
Beter met deze olie een toevoeging doen van Wynn's die de oliekanalen en de probleemgebieden behandelt. Dan na een aantal kkm die olie wisselen.
Check:
klepjes weer tip/top
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 25 okt 2011 22:02
door BJG
@Jens, dat 'resetten' is een fabeltje inderdaad.
De meeste modules zijn slechts mbv testapparatuur te resetten. De accu-truc helpt nog wel eens een keer, maar dan is er vrijwel altijd sprake van 'stress' in de betreffende module door iets veroorzaakt.
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 28 okt 2011 00:09
door Uzet1797
Lezers dezes, saluut,
ook mijn dame geeft al minimaal twee jaar geregeld de bekende katalysatorstoring en vervolgens uitlaatgasstoring. De ene keer knippert het MM-lampje de andere keer brandt het continu. Soms valt de motor in noodloop. Na het afzetten en opnieuw starten loopt de motor weer goed. Na een paar ritten verdwijnt de melding. Nu is mij het volgende opgevallen:
-de meldingen komen meestal onder de 16'C en zeker als het regenachtig is.
-de meldingen komen tijdens de eerste rit van de dag na ongeveer 500 meter gereden te hebben.
-als ik na de eerste start van de dag de motor ongeveer een minuut laat lopen, hem vervolgens afzet en na weer een minuut weer start blijft de melding weg. Dat doe ik dus nu ook altijd. Was ik eigenlijk al gewend want dat deed ik met mijn Xantia, BX-en en GSA ook al om de auto omhoog te laten komen.
Gezien het vorenstaande heb ik het idee dat er ergens een temperatuursensor defect is. Iemand die aan de hand van vorenstaande enig idee heeft wat de oorzaak van de melding kan zijn. En wat is het verschil tussen een knipperend en een continu brandend MM-lampje?
Verder houdt de motor bij ongeveer 2000 toeren af en toe in maar dat is een ander draadje.
Mtvrgr, Uzet1797