Pagina 7 van 8

Geplaatst: 11 dec 2006 21:19
door Menno
Draadje Harm was toch 'hetzelfde' of zie ik het verkeerd :oops: ??

Geplaatst: 18 dec 2006 20:17
door Robbert
Vanmorgen 7.15 uur, voor het eerst een bevroren C5 deze winter. Nadat ramen ijsvrij waren op weg, buitentemperatuurmeter op -1. Op de radio werd gewaarschuwd voor gladheid. Onderweg naar het werk (41 km) tot drie maal toe een ziekenauto met loeiende sirene voorbij zien komen. Toeval ? Laten we het zo zeggen, het rijdt ook met vorst lekker op de winterbandjes :smt023

Geplaatst: 21 dec 2006 09:30
door Menno

Geplaatst: 21 dec 2006 09:37
door Harm
Dit is gelul, denk ik.

pas sinds 1 a  2 jaar wordt er geroepen dat winterbanden o zo goed zijn in de winter, en de winter is nog niet eens aangebroken en nu weet men al te melden dat?

Jongens toch...
:twisted:

Geplaatst: 21 dec 2006 10:00
door fengels
Harm van Beek schreef:Dit is gelul, denk ik.

pas sinds 1 a  2 jaar wordt er geroepen dat winterbanden o zo goed zijn in de winter, en de winter is nog niet eens aangebroken en nu weet men al te melden dat?

Jongens toch...
:twisted:
Helemaal mee eens, Ik zou wel eens de werkelijke cijfers willen zien, Hoeveel ongevallen zitten hier bij waarbij gewoon de profiel diepte niet genoeg was, en hoeveel van deze toename bij niet winterse omstandigheden horen (dan zijn winter banden nog steeds slechter, ook bij temperaturen onder nul)

Geplaatst: 21 dec 2006 11:41
door EvilTwin
ik heb het gisteren nog even geprobeerd maar mijn verse Primacy bandjes (>7mm) hebben onder lastige omstandigheden (klinkers, mist, beetje nat) minder grip dan mijn oude setje-versleten-bijna slick- Primacy's (<2mm):

haakse bocht met 60km/h: ESP grijpt in :(

ik kan niet wachten tot ze wat verder versleten zijn :)

Geplaatst: 21 dec 2006 12:56
door Harm
Ik had het gisteren op Belgische klinkers, beetje bruusk een hoekie om en veul gas: Knipperdeknipper van de ESP met de winterbandjes

Geplaatst: 21 dec 2006 13:10
door exroosje
fengels schreef:
Harm van Beek schreef:Dit is gelul, denk ik.

pas sinds 1 a  2 jaar wordt er geroepen dat winterbanden o zo goed zijn in de winter, en de winter is nog niet eens aangebroken en nu weet men al te melden dat?

Jongens toch...
:twisted:
Helemaal mee eens, Ik zou wel eens de werkelijke cijfers willen zien, Hoeveel ongevallen zitten hier bij waarbij gewoon de profiel diepte niet genoeg was, en hoeveel van deze toename bij niet winterse omstandigheden horen (dan zijn winter banden nog steeds slechter, ook bij temperaturen onder nul)
Dit bericht kan niet anders dan klinklare onzin zijn want pas sinds een paar jaren worden in NL (in toenemende mate) uberhaupt winterbanden aangeraden en ook toegepast. Dus als het aantal ongevallen toeneemt, kan dat alleen maar tegen winterbanden pleiten!

De verzekeraars zullen wel weer een reden zoeken om de premies te verhogen.

Geplaatst: 21 dec 2006 13:25
door fengels
Ja, klopt Zo heb er nog niet over nagedacht :)

Geplaatst: 21 dec 2006 13:43
door EvilTwin
Harm van Beek schreef:Ik had het gisteren op Belgische klinkers, beetje bruusk een hoekie om en veul gas: Knipperdeknipper van de ESP met de winterbandjes
Bij veel gas kan het ook het ASR zijn dat oplicht, in mijn geval was het zonder gas dus echt ESP. Ik voelde hem ook duidelijk eerst voor en toen achter ingrijpen. Wel kort op elkaar (~0.2s)
De verzekeraars zullen wel weer een reden zoeken om de premies te verhogen.
Ze zijn vast de publieke opinie aan het masseren.

Grappig idd dat de toename van ongelukken (parkeerschade :roll: ) samenvalt met toenemend gebruik van 'winter'banden.

Geplaatst: 21 dec 2006 14:10
door frank65
Harm van Beek schreef:Ik had het gisteren op Belgische klinkers, beetje bruusk een hoekie om en veul gas: Knipperdeknipper van de ESP met de winterbandjes
Hé Harm, toch drugdealerwielen in het voorjaar.

Geplaatst: 21 dec 2006 14:18
door Harm
Jij hebt ze zeker over :wink:

Geplaatst: 21 dec 2006 19:35
door Lancelot
Volgens dat bericht hebben winterbanden betere waterafvoer eigenschappen!
Dat geld iig niet voor de winterbanden die in scandinavie gemeengoed zijn. Dit zijn veelal banden met zachtere rubbermengsels voor betere grip op sneeuw en ijs, dit ten gaat ten koste van aquaplanning. Waag ook te betwijfelen of dit voor de "continentale" winterbanden anders is.
sowieso gelul, winterband of niet, als het glad is moet je gewoon voorzichtig zijn, de winterband is er niet voor om harder te rijden, maar om in geval dat het fout gaat net WEL op tijd stil te staan.

Geplaatst: 23 dec 2006 10:06
door frank65
Harm van Beek schreef:Jij hebt ze zeker over :wink:
Dan zou ik naar 18 inch kunnen....... :shock: :wink:

Ik rijd trouwens nu voor het 12e winterseizoen op winterbanden.
Toen had ik al Citroen-bloed (lekker eigenzinnig)

De eerste keer op mijn Peugeot 305 :shock: werd ik haast voor gek verklaard. :twisted:

Tot ik naast een oom met zijn zogenaamd veilige Volvo samen een fake noodstop ging maken in de sneeuw (op een groot leeg parkeerterrein).
Stond ik vanaf 50 km/u 2 autolengtes eerder stil als hij met zijn ABS.

PS behalve die oom ben ik nog steeds de einige in de familie met winterbanden :?

Geplaatst: 23 dec 2006 12:38
door EvilTwin
Sneeuw (of extreem los zand oid) is de enige plek waar ABS je remweg langer kan maken.

Doordat blokkerende wielen een hoopje sneeuw opbouwen voor je auto, en daardoor rem je. De wielen glijden natuurlijk lekker dus sturen kan niet.