Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Zojuist de Lexia aangezet voor ik de (koude) auto startte.
Twee storingen:
En de details:
Die melding dat de luchtpomp het niet doet wijst er op dat die exercitie van gisteren niet heeft gewerkt.
Ik heb geprobeerd met "persoonlijke meting" wat gegevens op te slaan gedurende een testrit.
Als ik het resultaat wil zien, crasht Lexia. Jammer.
Koude start niet verbeterd. Verder rijdt de auto prima.
Slotsom: Dat interen lukt me niet.
Twee storingen:
En de details:
Die melding dat de luchtpomp het niet doet wijst er op dat die exercitie van gisteren niet heeft gewerkt.
Ik heb geprobeerd met "persoonlijke meting" wat gegevens op te slaan gedurende een testrit.
Als ik het resultaat wil zien, crasht Lexia. Jammer.
Koude start niet verbeterd. Verder rijdt de auto prima.
Slotsom: Dat interen lukt me niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De luchtpomp is gewoon een harde storing evenals de referentie sensor.
Dat heeft eigenlijk niets met inleren te maken.
Deze beide storingen moet je eerst oplossen. En dan opnieuw inleren.
Ik ging er van uit dat de auto nu storingsvrij was een dat je alleen problemen had met de koude start en warmloop fase.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat heeft eigenlijk niets met inleren te maken.
Deze beide storingen moet je eerst oplossen. En dan opnieuw inleren.
Ik ging er van uit dat de auto nu storingsvrij was een dat je alleen problemen had met de koude start en warmloop fase.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
De auto loopt perfect, op de koude start na.
Die "Permanente storing" is nieuw. nog niet eerder gehad. Bovendien gewoon te wissen.
Ook geen idee wat je er aan kan doen.
Zoals gezegd, opnieuw interen bleek een onoplosbare puzzel, want er tikt geen EGR klep, laat staan 10 keer.
Ik kan natuurlijk gewoon doorrijden en voor lief nemen, dat er storingen in het geheugen zitten. Storingen, die geen storing geven.
Nog even de geschiedenis in het kort:
Soms Storing Uitlaatgas, soms met motormanagement lampje. Verdween dikwijls ook gewoon weer.
Na een paar maanden kwam daar die weigerende verstuiver 2 bij, steeds na ca 20-30 min.
De verstuiver werd vervangen door GJO, zonder effect.
Dank zij de gouden tip van C5HDI110 de temperatuur sensor vervangen. Sindsdien rijdt de auto storingsvrij
Alles wat daarna komt past in de categorie "bevredigen van de nieuwsgierigheid".
Als ik die bizarre inleerprocedure op gang zou krijgen, bleven misschien zelfs die foutmeldingen weg.
Is er overigens iemand, bij wie die opname mogelijkheid bij Persoonlijke Metingen werkte?
Lijkt mij ideaal om uit te vinden waar die ongemakkelijke koude start vandaan komt.
Die "Permanente storing" is nieuw. nog niet eerder gehad. Bovendien gewoon te wissen.
Ook geen idee wat je er aan kan doen.
Zoals gezegd, opnieuw interen bleek een onoplosbare puzzel, want er tikt geen EGR klep, laat staan 10 keer.
Ik kan natuurlijk gewoon doorrijden en voor lief nemen, dat er storingen in het geheugen zitten. Storingen, die geen storing geven.
Nog even de geschiedenis in het kort:
Soms Storing Uitlaatgas, soms met motormanagement lampje. Verdween dikwijls ook gewoon weer.
Na een paar maanden kwam daar die weigerende verstuiver 2 bij, steeds na ca 20-30 min.
De verstuiver werd vervangen door GJO, zonder effect.
Dank zij de gouden tip van C5HDI110 de temperatuur sensor vervangen. Sindsdien rijdt de auto storingsvrij
Alles wat daarna komt past in de categorie "bevredigen van de nieuwsgierigheid".
Als ik die bizarre inleerprocedure op gang zou krijgen, bleven misschien zelfs die foutmeldingen weg.
Is er overigens iemand, bij wie die opname mogelijkheid bij Persoonlijke Metingen werkte?
Lijkt mij ideaal om uit te vinden waar die ongemakkelijke koude start vandaan komt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De inleerprocedure heeft niets te maken met foutmeldingen en storingscodes. Puur met het inleren van de mengselregeling in open loop en daarmee dus het lopen van de motor in opwarmfase.
Dat er foutmeldingen zijn betekent voor mij dat er nog storingen zijn. Inleren heeft dan niet zoveel zin.
Heeft jouw motor wel een elektrische EGR-klep? Zo niet dan zal die ook niet hoorbaar zijn. En is die er wel, werkt deze dan ook goed?
Als je van mening bent dat jouw auto nu storingsvrij is (ondanks de foutcodes) dan kun je het helemaal loslaten.
Ik lees echter iets van problemen met de koude start en/of de periode daarna. En ik zie wat foutcodes. Naar mijn smaak is er dan wél iets aan de hand. In dat geval daarom het goed bedoelde advies: stel diagnose en los de fouten op. Probeer daarna de mengseladaptie uit te voeren.
En besluit je het anders of niet te doen, ook even goede vrienden het is jouw feestje
Dat er foutmeldingen zijn betekent voor mij dat er nog storingen zijn. Inleren heeft dan niet zoveel zin.
Heeft jouw motor wel een elektrische EGR-klep? Zo niet dan zal die ook niet hoorbaar zijn. En is die er wel, werkt deze dan ook goed?
Als je van mening bent dat jouw auto nu storingsvrij is (ondanks de foutcodes) dan kun je het helemaal loslaten.
Ik lees echter iets van problemen met de koude start en/of de periode daarna. En ik zie wat foutcodes. Naar mijn smaak is er dan wél iets aan de hand. In dat geval daarom het goed bedoelde advies: stel diagnose en los de fouten op. Probeer daarna de mengseladaptie uit te voeren.
En besluit je het anders of niet te doen, ook even goede vrienden het is jouw feestje
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Ja, BJG, ik zou dat wel willen, maar geen idee hoe.
Als ik die Lexia opstart op basis van VIN en ORGA krijg ik volgens C5HDI110 een Lexiaversie voor mijn neus die bij de auto past.
Wat voor soort EGR klep die auto heeft weet ik niet. Zo te zien elektrisch, ik kreeg van JW-C5 een document waar dat in staat.
Mijn kennis schiet tekort om uit te vinden hoe "mengseladaptatie" werkt.
Afgezien van het wissen van die laatste storing gaat mijn kennis helaas niet: de storing komt weer terug.
Bestaat er zo iets als een Lexia-cursus waar je dit allemaal kan uitvinden?
NB: Ik vraag dit niet alleen voor mezelf, maar ook voor alle anderen die het ook niet weten,
Als ik die Lexia opstart op basis van VIN en ORGA krijg ik volgens C5HDI110 een Lexiaversie voor mijn neus die bij de auto past.
Wat voor soort EGR klep die auto heeft weet ik niet. Zo te zien elektrisch, ik kreeg van JW-C5 een document waar dat in staat.
Mijn kennis schiet tekort om uit te vinden hoe "mengseladaptatie" werkt.
Afgezien van het wissen van die laatste storing gaat mijn kennis helaas niet: de storing komt weer terug.
Bestaat er zo iets als een Lexia-cursus waar je dit allemaal kan uitvinden?
NB: Ik vraag dit niet alleen voor mezelf, maar ook voor alle anderen die het ook niet weten,
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Als je een elektrische EGR klep hebt zit er een stekker op met 5 aansluitingen.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Een Lexia is gewoon een stuk gereedschap, verwacht daar geen wonderen van. Je kunt er geen storingen mee oplossen. Alleen wat gegevens uit de auto halen. Ook niet met een Lexia-cursus, dat zal dan een knopjes training zijn: kijk als je hier drukt gebeurt er dit en kom je in dit of dat menu met die en die mogelijkheden.
Ook datalogging waar vaak veel van wordt verwacht heeft alleen zin als je precies weet wat je wilt zien, en de meetwaarden juist kunt interpreteren.
Voor mensen die dit niet geloven laat ik ze vaak het volgende experiment doen:
Zoek onder diagnose de meetwaarde (livedata) voor de luchtmassameter, en trek de stekker van de luchtmassameter los. Kijk eens wat je ziet (gewoon een aannemelijke meetwaarde). Je kijkt met de tester in de regeleenheid en ziet waar hij mee rekent. Hoe slimmer de regeleenheid hoe vaker je dit tegenkomt.
Wat je voor diagnose nodig hebt is systeemkennis, die haal je niet uit een Lexia helaas, wat dat betreft zijn er betere testers op de markt met systeeminformatie en diagnosehulp. En zelfs dan nog blijft het een hulpmiddel. Het werd al eerder in dit draadje aangehaald: een multimeter is zonder de juiste kennis waardeloos, dat geldt net zo goed voor een systeemtester een steeksleutel of welk gereedschap dan ook.
Ook datalogging waar vaak veel van wordt verwacht heeft alleen zin als je precies weet wat je wilt zien, en de meetwaarden juist kunt interpreteren.
Voor mensen die dit niet geloven laat ik ze vaak het volgende experiment doen:
Zoek onder diagnose de meetwaarde (livedata) voor de luchtmassameter, en trek de stekker van de luchtmassameter los. Kijk eens wat je ziet (gewoon een aannemelijke meetwaarde). Je kijkt met de tester in de regeleenheid en ziet waar hij mee rekent. Hoe slimmer de regeleenheid hoe vaker je dit tegenkomt.
Wat je voor diagnose nodig hebt is systeemkennis, die haal je niet uit een Lexia helaas, wat dat betreft zijn er betere testers op de markt met systeeminformatie en diagnosehulp. En zelfs dan nog blijft het een hulpmiddel. Het werd al eerder in dit draadje aangehaald: een multimeter is zonder de juiste kennis waardeloos, dat geldt net zo goed voor een systeemtester een steeksleutel of welk gereedschap dan ook.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Goed om te weten!
Dat betekent dus, dat ik JW-C5 moet vragen om de CITDOC die over die laatste voor mij nieuwe melding:
Permanente storing.
Referentiesensor cilinder 1 Samenhang of elektrische storing
(onderbreking, kortsluiting naar plus of naar massa)
Dat betekent dus, dat ik JW-C5 moet vragen om de CITDOC die over die laatste voor mij nieuwe melding:
Permanente storing.
Referentiesensor cilinder 1 Samenhang of elektrische storing
(onderbreking, kortsluiting naar plus of naar massa)
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Eerder liet ik dit schema zien.
Daarin staat ook die code P0341, met daarbij dat diagnoseschema D1004170.
Daarover schreef ik:
JW
Daarin staat ook die code P0341, met daarbij dat diagnoseschema D1004170.
Daarover schreef ik:
Groet,JW-C5 schreef:Die schema's zijn er niet los, op Service.Citroen. Daar heb ik naar gezocht.
Maar ik veronderstel dat ze wel oproepbaar zijn als je de Lexia gekoppeld hebt en tegen zo'n foutcode aanloopt.
JW
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Ja, dat schema zag ik ook, maar daar haal ik niets uit.
Benieuwd of ik er ooit achter kom wat deze storingsmelding zou kunnen elimineren.
Wat is bijvoorbeeld de "referentiesensor cilinder 1"?
De nokkenas sensor heb ik al vervangen en ook dat hielp niets.
Benieuwd of ik er ooit achter kom wat deze storingsmelding zou kunnen elimineren.
Wat is bijvoorbeeld de "referentiesensor cilinder 1"?
De nokkenas sensor heb ik al vervangen en ook dat hielp niets.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
BJG schreef:Een Lexia is gewoon een stuk gereedschap, verwacht daar geen wonderen van. Je kunt er geen storingen mee oplossen. Alleen wat gegevens uit de auto halen. Ook niet met een Lexia-cursus, dat zal dan een knopjes training zijn: kijk als je hier drukt gebeurt er dit en kom je in dit of dat menu met die en die mogelijkheden.
Ook datalogging waar vaak veel van wordt verwacht heeft alleen zin als je precies weet wat je wilt zien, en de meetwaarden juist kunt interpreteren.
Voor mensen die dit niet geloven laat ik ze vaak het volgende experiment doen:
Zoek onder diagnose de meetwaarde (livedata) voor de luchtmassameter, en trek de stekker van de luchtmassameter los. Kijk eens wat je ziet (gewoon een aannemelijke meetwaarde). Je kijkt met de tester in de regeleenheid en ziet waar hij mee rekent. Hoe slimmer de regeleenheid hoe vaker je dit tegenkomt.
Wat je voor diagnose nodig hebt is systeemkennis, die haal je niet uit een Lexia helaas, wat dat betreft zijn er betere testers op de markt met systeeminformatie en diagnosehulp. En zelfs dan nog blijft het een hulpmiddel. Het werd al eerder in dit draadje aangehaald: een multimeter is zonder de juiste kennis waardeloos, dat geldt net zo goed voor een systeemtester een steeksleutel of welk gereedschap dan ook.
Zo werd ik dus op het verkeerde been gezet met de C4 1.6HDI.
Diagbox gaf een reeële waarde aan voor de brandstofdruk terwijl die veel te laag was.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat ligt er aan hoe je het aanpaktJanSr schreef:Ja, dat schema zag ik ook, maar daar haal ik niets uit.
Benieuwd of ik er ooit achter kom wat deze storingsmelding zou kunnen elimineren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Precies. Vragen in dit forum geeft de oplossing dus niet. 
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Precies, je zult toch zelf iets moeten (laten) doen. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat je problemen niet heel ingewikkeld zijn, echter een pasklare oplossing bieden lukt niet zonder goede diagnose. En daar is wat meer voor nodig dan een paar tips, en onderdelen die je kunt gooien naar het probleem.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website




