Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
De stekkers van de trekhaak er uitgehaald, maakt geen verschil. Dat heb ik veel eerder in dit draadje al gemeld.
Een paar uur zoeken aan alle zekeringen leverde niets op.
Bijvoorbeeld: Alle zekeringen er uit en één voor één er weer in. (twee maal gedaan)
Alle zekeringen er één voor één uit, ook tweemaal gedaan.
Ik realiseer mij nu dat bij één van die acties het ding kennelijk in de slaapstand ging en dan meet je niets meer.
Is er een list om dat die slaapstand te voorkomen?
Geen doorgebrande zekeringen.
Geen excessieve stromen door geen van de zekeringen.
@C5Jan: de Lexiakabel doorpiepen heb ik ook al een keer gedaan: geen resultaat.
Een paar uur zoeken aan alle zekeringen leverde niets op.
Bijvoorbeeld: Alle zekeringen er uit en één voor één er weer in. (twee maal gedaan)
Alle zekeringen er één voor één uit, ook tweemaal gedaan.
Ik realiseer mij nu dat bij één van die acties het ding kennelijk in de slaapstand ging en dan meet je niets meer.
Is er een list om dat die slaapstand te voorkomen?
Geen doorgebrande zekeringen.
Geen excessieve stromen door geen van de zekeringen.
@C5Jan: de Lexiakabel doorpiepen heb ik ook al een keer gedaan: geen resultaat.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Nee, je mist de essentie volgens mij.
In de slaapstand is er een verbruik <50 mA. Hij moet juist IN de slaapstand anders heeft lekstroom meten geen zin. Je moet juist voorkomen dat hij UIT de slaapstand komt. Zoals ik hiervoor reeds schreef, vandaar de meetprocedure. Zekeringen trekken is uit den boze wat dat betreft, dat ontneemt je de kans om diagnose te stellen omdat de auto telkens ontwaakt.
Gaat hij onverhoopt helemaal NIET in de slaapstand dan is dat juist het probleem en heb je alleen nog maar te achterhalen wie hem wakker houdt.
In de slaapstand is er een verbruik <50 mA. Hij moet juist IN de slaapstand anders heeft lekstroom meten geen zin. Je moet juist voorkomen dat hij UIT de slaapstand komt. Zoals ik hiervoor reeds schreef, vandaar de meetprocedure. Zekeringen trekken is uit den boze wat dat betreft, dat ontneemt je de kans om diagnose te stellen omdat de auto telkens ontwaakt.
Gaat hij onverhoopt helemaal NIET in de slaapstand dan is dat juist het probleem en heb je alleen nog maar te achterhalen wie hem wakker houdt.
Zou kunnen, wij plaatsen maandelijks interessante cases online die worden overgenomen door diverse bladen.willy4 schreef: ik krijg regelmatig post van zoals AMT en Auto Week , in eentje daar van.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Tot nu toe één offerte voor een BSM: €350,-.
Lijkt mij excessief. Wat kost zo'n ding nieuw? Ongetwijfeld al NFP.
Hoe dan ook: ik trek dat ding er uit en ga hem eens goed bekijken.
Lijkt mij excessief. Wat kost zo'n ding nieuw? Ongetwijfeld al NFP.
Hoe dan ook: ik trek dat ding er uit en ga hem eens goed bekijken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club extreme Die-Hard


Berichten: 758
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
Dat is de nieuwprijs , ik ergens nog een offerte liggen voor een ph1 bsm die was grappig genoeg nog leverbaar ,.. maar als ik het topic zo lees denk ik dat jij een bsi probleem hebt... ook omdat je een hoop zaken die grotendeels op de bsi aangesloten zitten , niet uit te lezen zijn.
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Ex Auto's
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Verkocht)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Ex Auto's
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Verkocht)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Wel terzijde maar toch een raadsel: Met deze en de vorige Lexia kon ik elke Citroen uitlezen, behalve de Ph II Exclusive.
Mijn C4, toe C6, zeker 5 XM's en wat er van kennissen langskwam allemaal moeiteloos.
Waarom dan uitgerekend de C5 Exclusive niet?
Mijn C4, toe C6, zeker 5 XM's en wat er van kennissen langskwam allemaal moeiteloos.
Waarom dan uitgerekend de C5 Exclusive niet?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat heb ik niet meegekregen, ook niet na herlezing van het draadje.....JanSr schreef:De stekkers van de trekhaak er uitgehaald, maakt geen verschil. Dat heb ik veel eerder in dit draadje al gemeld.
.......
Toch even, voor alle zekerheid: haal de stekkers van het emulatiekastje los, en laat ze los.
Dan gaan meten op de juiste manier, zoals BJG beschrijft, om te checken of de auto na een paar minuten in de slaapstand gaat. Dan moet die 5A omlaag gaan naar < 50 mA.
Groet,
JW
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Ik vind 5A als hij nog wakker is, maar er geen gebruikers aanstaan, best wel veel.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat is dan zo'n 60W.
En in 5 minuten naar < 50 mA betekent dat minder dan 0,5 Ah, da's geen serieuze belasting voor een accu.
Op dat initiële moment zijn nog een groot aantal computers actief die stroom trekken, die worden na elkaar uitgeschakeld, in een bepaalde volgorde. Die stroom zou dan in de loop van dat proces ook minder moeten worden, verwacht ik.
Maar BJG weet daar ongetwijfeld meer over te zeggen
Groet,
JW
En in 5 minuten naar < 50 mA betekent dat minder dan 0,5 Ah, da's geen serieuze belasting voor een accu.
Op dat initiële moment zijn nog een groot aantal computers actief die stroom trekken, die worden na elkaar uitgeschakeld, in een bepaalde volgorde. Die stroom zou dan in de loop van dat proces ook minder moeten worden, verwacht ik.
Maar BJG weet daar ongetwijfeld meer over te zeggen
Groet,
JW
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
En dan nu de uitkomst van het BJG meetprotocol.
2,8 A na deuren sleutel en op slot.
Ruim een minuut later een klein klikje, dan terug naar erg weinig, ca 0,1 mA
Met de zapper de auto openen en sluiten herhaalt zich dit resultaat.
Uiteraard met de "startdraad" niet verbonden.
2,8 A na deuren sleutel en op slot.
Ruim een minuut later een klein klikje, dan terug naar erg weinig, ca 0,1 mA
Met de zapper de auto openen en sluiten herhaalt zich dit resultaat.
Uiteraard met de "startdraad" niet verbonden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
dat lijkt mij toch een meetfout. 0,1 mA kan niet waar zijn. Is het wellicht 0,1A? dat is 100 mA en dus meer dan 2x teveel. De multimeter is in de 10A stand niet in staat om deze kleine sromen te meten, dus moet je over naar een andere meetstand.JanSr schreef:En dan nu de uitkomst van het BJG meetprotocol.
2,8 A na deuren sleutel en op slot.
Ruim een minuut later een klein klikje, dan terug naar erg weinig, ca 0,1 mA
Met de zapper de auto openen en sluiten herhaalt zich dit resultaat.
Uiteraard met de "startdraad" niet verbonden.
Niet heel moeilijk:JanSr schreef:Wel terzijde maar toch een raadsel: Met deze en de vorige Lexia kon ik elke Citroen uitlezen, behalve de Ph II Exclusive.
Mijn C4, toe C6, zeker 5 XM's en wat er van kennissen langskwam allemaal moeiteloos.
Waarom dan uitgerekend de C5 Exclusive niet?
Omdat deze auto via pen 11 wordt uitgelezen. De XM gebuikt K line pen 7, en daarmee wordt ook MM en BVA van deze ph1 uitgelezen (die werkt dus).
Overige systemen zijn pen 11.
De andere genoemde auto's via CAN 6/14 die werkt dus ook.
De ph2 exclusieve is ook CAN 6/14 en werkt dus gewoon! Hooguit is er een communicatie probleem met het motormanagement (!) omdat lexia het verkeerde systeem kiest. Dus deze auto was als ik het goed heb gewoon uitleesbaar. In dat geval kun je motormanagement alsnog onder OBD (scantool) via pen 7 benaderen en uitlezen. Maar dat had ik je al een keer uitgelegd.
Zoals ik al aangaf lijkt daar (11) het probleem te zitten, VCI roept deze niet aan, schakelt niet, of er is een probleempje in de kabel.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Meting: Ik zal er nog een keer goed naar kijken. Op 20A bereik zie je 0,1A. Dus schakel je dan naar een lager bereik, zo ver gaat mijn meetkennis wel. Maar ook daar zie ik te weinig.
Ik heb nog twee multimeters, ook die ga ik proberen.
Zodra het ding in rust is, lees ik 12,54 V accuspanning. Dat geeft vertrouwen.
De Lexia. Mooi, dat hij bij deze auto volgens jou op pin 11 uitleest. De enige dingen die zich volledig uit laten lezen zijn het motormanagent, de automaat en de vering.
Dat was zo bij mijn vorige twee C5-en, beide HDi 2.0 Exclusive. De laatste met VIN VF7RERHRJ76750172
En ook bij de huidige: een 2.0 16V benzine Exclusive .VIN VF7RERFJF76678208
Jij stelt: "De ph2 exclusieve is ook CAN 6/14 en werkt dus gewoon! Hooguit is er een communicatie probleem met het motormanagement (!) omdat lexia het verkeerde systeem kiest. Dus deze auto was als ik het goed heb gewoon uitleesbaar. "
Dat is dan behoorlijk in strijd met mijn ervaring, zie boven.
Mijn zoon had eerder een C5 HDi Ph1, die was gewoon uit te lezen.
Allemaal machtig interessant, slechts één ding vind ik spannend: Hoe krijg ik die Lexia zover dat die ook een Ph 2 Exclusive uitleest?
Ik heb nog twee multimeters, ook die ga ik proberen.
Zodra het ding in rust is, lees ik 12,54 V accuspanning. Dat geeft vertrouwen.
De Lexia. Mooi, dat hij bij deze auto volgens jou op pin 11 uitleest. De enige dingen die zich volledig uit laten lezen zijn het motormanagent, de automaat en de vering.
Dat was zo bij mijn vorige twee C5-en, beide HDi 2.0 Exclusive. De laatste met VIN VF7RERHRJ76750172
En ook bij de huidige: een 2.0 16V benzine Exclusive .VIN VF7RERFJF76678208
Jij stelt: "De ph2 exclusieve is ook CAN 6/14 en werkt dus gewoon! Hooguit is er een communicatie probleem met het motormanagement (!) omdat lexia het verkeerde systeem kiest. Dus deze auto was als ik het goed heb gewoon uitleesbaar. "
Dat is dan behoorlijk in strijd met mijn ervaring, zie boven.
Mijn zoon had eerder een C5 HDi Ph1, die was gewoon uit te lezen.
Allemaal machtig interessant, slechts één ding vind ik spannend: Hoe krijg ik die Lexia zover dat die ook een Ph 2 Exclusive uitleest?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Weer een stukje raadsel opgelost: Van de tweede multimeter was de zekering stuk. nu vervangen. Toch weer hetzelfde beeld:
Niet in rust, ca 2,8 A. Zodra hij naar rust schakelt, zakt het vrij snel in tot veel lager dan het "voorschrift" van BJG.
Twee keer geprobeerd, twee keer hetzelfde beeld.
Voor wie het filmpje wil zien: https://gofile.me/2JPr2/o7sgUcPCv" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook bij die zeer lage ruststroom reageert de auto keurig op de zapper en de auto ontwaakt uit de slaap.
Niet in rust, ca 2,8 A. Zodra hij naar rust schakelt, zakt het vrij snel in tot veel lager dan het "voorschrift" van BJG.
Twee keer geprobeerd, twee keer hetzelfde beeld.
Voor wie het filmpje wil zien: https://gofile.me/2JPr2/o7sgUcPCv" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook bij die zeer lage ruststroom reageert de auto keurig op de zapper en de auto ontwaakt uit de slaap.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Moet je omschakelen om van het hoge naar het lage bereik te gaan?
Als dat zo is, zal wellicht de stroom even onderbroken worden, dan is de meting mogelijkerwijs niet meer correct.
In feite heb je dan de accu even losgekoppeld.
Als je dat wilt vermijden, moet je vóór dat omschakelen de meter even overbruggen, en na dat omschakelen de overbrugging weghalen.
Dan blijft de stroom gewoon lopen, de accu is dan niet losgekoppeld geweest. En zou de juiste waarde zichtbaar moeten worden.
Groet,
JW
Als dat zo is, zal wellicht de stroom even onderbroken worden, dan is de meting mogelijkerwijs niet meer correct.
In feite heb je dan de accu even losgekoppeld.
Als je dat wilt vermijden, moet je vóór dat omschakelen de meter even overbruggen, en na dat omschakelen de overbrugging weghalen.
Dan blijft de stroom gewoon lopen, de accu is dan niet losgekoppeld geweest. En zou de juiste waarde zichtbaar moeten worden.
Groet,
JW
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Als dat het geval is zou hij weer een grotere stroom moeten trekken.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.




