Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: zelf airco vullen...?

Bericht door BJG »

Waar ik een nieuwe beetje moedeloos van wordt is de manier waarop men met olie om gaat.
exroosje schreef: Eruitgehaald is 375g koudemiddel en 8ml olie.
eringestopt is 625g koudemiddel, 18ml olie en 7ml UV vloeistof.
Dat is gewoon 17 ml (uv is ook olie inderdaad) teveel!
Je kunt discussiëren over de vraag of die 17 ml direct schadelijke gevolgen heeft. Maar dit doet men blijkbaar consequent (en zij zijn niet de enige).
Dus na twee of drie service beurten heb je wel degelijk een probleem. .
Zeker bij een moderne auto die maar weinig olie in het systeem heeft.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
klopt , dat is nog zoiets.
en dan verschieten ze dat ze met hogere drukken zitten.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Deze heren gaan deze waardes echt niet zelf bedenken. Die 18ml olie zal uit een apparaat preset komen of een andere instructie.

Mogelijk missen ze wel de optie dat je de hoeveelheid UV tracer moet aftrekken van de hoeveelheid olie. Maar ook hier zal gedacht worden: baat het niet dan schaadt het niet. En dat bevestigt AMT ook.

Vooralsnog acht ik de kans vele malen groter dat mijn conndesor een keer sneuvelt dan dat ik met wat extra olie in de problemen kom.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: zelf airco vullen...?

Bericht door BJG »

Ja dat mag je denken. En wellicht heb je in jouw geval gelijk, maar vergeet niet dat er dan (lekke condensor) opnieuw een soortgelijke actie wordt gedaan.

Ik zit in de hoek waarin ik soms wel de gevolgen van dit soort acties tegenkom.
Allemaal gevolgen van onkundig handelen en dit niet beseffen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: zelf airco vullen...?

Bericht door Roman »

Wat ik erg vind in dit hele verhaal..
Dat je het zelf niet mag/kan is een goede zaak, maar dat je als consument zelfs niet kan vertrouwen op fatsoenlijke airco specialisten is wel diep triest..
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
ik heb het is voorgehad met een nieuwe peugeot .
die persoon had ook nog een woonst aan zee.
en had problemen met zijn airco de ene garage doet er gas bij en de andere garage aan zee doet er gas af , dit een paar keer gedaan heeft hij van iemand mijn adres gekregen .hier gekomen dat nagezien , wat de oorzaak was er stak nog een blad papier tussen de 2radiatoren van in de fabriek met gegevens erop .
o ja , dat waren alle beide officele daelers.

ook nog eens iemand voor zijn compressor te vervangen,ik vroeg wat de reden was , ja hij maakt lawaai .
er wat gas afgelaten en probleem opgelost.

zo kan ik nog verhalen vertellen.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Dan heb ik er ook nog eentje, zeer recentelijk, een ex-Opel monteur ging even een Opel controleren of er nog genoeg gas in zat, effe het ventiel indrukken, zijn hele kop zat onder de olie of wat voor rommel er ook uit kwam :?
Sommige mensen willen gewoon niet luisteren en een goede AC-specialist opzoeken, uiteindelijk word goedkoop dan duurkoop.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
BJG schreef:Ja dat mag je denken. En wellicht heb je in jouw geval gelijk, maar vergeet niet dat er dan (lekke condensor) opnieuw een soortgelijke actie wordt gedaan.

Ik zit in de hoek waarin ik soms wel de gevolgen van dit soort acties tegenkom.
Allemaal gevolgen van onkundig handelen en dit niet beseffen.
Dat bedoel ik, als de boel stuk gaat wordt ie toch helemaal geleegd en opnieuw gevuld. Dan maakt deze hoeveelheid olie dus niet uit.

Het gaat pas mis als de airco de komende tijd bijgevuld wordt met niet alleen gas maar weer extra ook olie en /of uv tracer. Dat laatste moet dus niet, daar zal ik op letten. Ik verwacht echter de komende 2-3 jaar eraf te blijven (tenzij dus de condensor zou sneuvelen, ik heb de originele nog).

Overigens, is het toeval dat er 8ml olie uitkomt of is dat ook de exact voorgeschreven hoeveelheid? Want dat heb ik eigenlijk nog nergens gezien. De 625g R134 is wel een getal wat vaker langskomt.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: zelf airco vullen...?

Bericht door BJG »

Dat klopt niet helemaal.

Als hij lek raakt gaat alleen het koudemiddel er uit.

Dan moet er nieuw koudemiddel in, de extra olie die in de condensor heeft gezeten moet worden aangevuld. (moet je wel begrijpen hoe je daar achter komt, dit is minder dan je denkt, vaak wordt er zo'n 20 a 30 ml toegevoegd, maar dat is bijna altijd te veel).

Vervolgens wordt er weer een service uitgevoerd (weer +18 ml).
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
ik heb nooit olie bijgevuld bij het vervangen van een condensor en is daar nooit een compressor van stuk gegaan.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: zelf airco vullen...?

Bericht door BJG »

De condensor bevat 10% van de totale oliehoeveelheid. Bij vervangen moet je dat dus wel bijvullen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Als er toch een grote reparatie gedaan is op je airco wordt ie weer aan een apparaat gehangen met druktest en vacumeren? Of wordt er dan gewoon blind gevuld?

Die 18ml is denk ik de waarde er van uitgaande dat er helemaal geen olie meer in zit (maar dat antwoord heb ik nog niet gehoord). Dat er bij mij 8ml uitkwam kan betekenen dat er (te) weinig inzat of dat er 10ml is achtergebleven. Alleen in dat laatste geval kun je zeggen dat er nu 14ml te veel in zit.

Dus hoe goed werkt vacumeren ? Kan het ook zijn dat er gewoon weinig olie inzat (bv omdat de condensor al eens vervangen is door de vorige eigenaar en er toen geen olie is bijgevuld?

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: zelf airco vullen...?

Bericht door BJG »

Ik zie een heleboel misconcepties. Een korte uitleg:

Het systeem van jouw auto bevat ongeveer 135 ml olie
Bij leeghalen op de juiste wijze wordt er geen of nauwelijks olie meegenomen bij het leeghalen, en dat is ook de bedoeling. De olie die toch meekomt moet worden aangevuld bij het vullen.
Ook al wordt er foutief leeggehaald, dan nog blijft het grootste deel van de olie in het systeem.
Cruciaal is dat de olie die er uit komt wordt aangevuld, en dat is dus niet goed gedaan.

Vacumeren dient slechts om vocht uit het systeem te verwijderen en heeft alleen zin als het systeem (even) open is geweest door lekkage of een reparatie die is uitgevoerd. Dit heeft niets te maken met olie of lektest.

De hoeveelheid olie die in een systeem zit is eigenlijk niet te controleren. Juist daarom is het zo belangrijk dat mensen die aan airco's werken snappen hoe het werkt en juist handelen. Dat in de praktijk vaak foutief gehandeld wordt en dat daardoor problemen ontstaan kom ik vaak tegen. Dit komt in mijn perceptie doordat er te weinig wordt geïnvesteerd in kennis. En dat komt weer doordat airco's worden onderschat. Iedereen kan met een aircostation werken, en de problemen ontstaan later pas, dus wordt niet direct het verband gezien tussen foutief uitgevoerde werkzaamheden en de latere schade.

Vraag voor de lol maar eens aan een gemiddeld garagebedrijf hoe vaak compressoren van bijvoorbeeld VW worden vervangen, en waarom men denkt dat deze stuk gaan.
Ik denk dat je een mooi antwoord krijgt, niet te verwarren met de waarheid.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Duidelijk. Ik was in de veronderstelling dat alle olie er ook uitging. Maar die blijft normaliter dus grotendeels zitten.

Ik lees zo wel her en der dat het standaard praktijk is om bij opnieuw vullen er 5ml extra olie in te doen. Om verbruiks verliezen te compenseren ?

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: zelf airco vullen...?

Bericht door BJG »

Welke verbruiksverliezen? ;)


Die zijn er namelijk niet (dat bedoel ik inderdaad, er is veel onkunde op dat gebied)
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie