Nog even ter aanvulling over die ATF <> JWS 3309....
De Aisin 6 is een automaat waarbij de overbrugging van de koppelomvormer een speciale rol speelt.
Bij veel andere bakken is dat een aan <> uit systeem, de overbrugging komt snel in op het moment dat de computer van de bak dat aangeeft. Daarmee wordt dan de slip in de koppelomvormer, die groot kan en vaak ook moet zijn en dus voor extra warmte en vermogensverlies zorgt, opgeheven. Met als resultaat een lager brandstof verbruik.
Bij de Aisin 6 zijn de verliezen in de koppelomvormer van zichzelf kleiner, de koppelvergroting is minder dan bijvoorbeeld bij de AL4 en de 4HP20. Dat kan zo gemaakt worden omdat de "spreiding" tussen de laagste en de hoogste versnelling van deze bak groter is dan een factor 6, de 4HP20 en de AL4 komen niet verder dan 4. Oftewel, de 1 is veel korter dan van die andere twee, de 6 aanzienlijk langer. Daarmee hoeft de koppelomvormer minder werk te doen.
Dat zo zijnde heeft men de overbrugging van de koppelomvormer anders gemaakt, dat is niet een aan <> uit systeem, maar de overbrugging wordt, afhankelijk van de rijstijl en het over te brengen koppel/vermogen, langzamer of sneller uitgevoerd.
Bedoeling daarvan is een nog soepeler schakelende bak.
Vanwaar dit hele verhaal?
Die "limited slip" van de overbrugging vraagt een andere olie dan de gewone ATF. Gewone ATF zal niet goed omgaan met de wrijving die bij dat limited slip proces optreedt, eerder verbranden dan wel op een verkeerde manier koppelen.
Daarvoor is die speciale JWS 3309 olie ontwikkeld, specifiek voor dit type Aisin bak.
Vervolgens is gebruik gemaakt van deze eigenschappen van de olie voor het koppelen van de schakelende elementen (koppelingen en rembanden) van de planetaire tandwielstelsels in de bak. En dat zijn er een heleboel.
Oftewel, alleen dit type olie mag gebruikt worden in deze bak.
Gebruik van een ander type zal onherroepelijk tot problemen leiden, dat wordt lijden dus
Het lijkt me dus zaak een harde bevestiging te krijgen dat dít type olie toegepast is, en geen ander
Als daarover ook maar enige twijfel mocht blijven bestaan is mijn advies: alsnog op korte termijn echt laten flushen, met de juiste olie. Die verkeerde mix verdwijnt er dan uit.
Groet,
JW