Pagina 7 van 24
Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2
Geplaatst: 09 aug 2015 19:58
door GW-tje
Schroeven indraaien en voorboren met een mm kleiner dan de buitendiameter van de schroef. Dit in ieder geval aan de astap kanten. Verder tie-wraps eromheen trekken.
Bij de CX werd deze truc uitgehaald om de kachelradiateur te vervangen zonder het hele dashboard te moeten uitbouwen. Nu is hier toch al dat hele dashboard uitgebouwd.
Is het naast koelvloeistof en airco legen dan nog heel veel werk om de unit te splitsen?
Vind het een prima oplossing zo, overigens!

Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2
Geplaatst: 09 aug 2015 20:02
door willy4
op blz 1 staat een foto van een versterkte klep
en volledig er tec 7 aan doen
Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2
Geplaatst: 09 aug 2015 20:26
door c5jean
klep is nog in twee
dus kan er nog in een voor een dan aluminium stuk u er over vast maken
Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2
Geplaatst: 09 aug 2015 20:41
door c5jean
willy op blz 1 staat een foto van een versterkte klep
is een ander model
op kachelunit staat
DATE 20/01/06 06h41
ECCDE11591550000
9653467680
IIIIIIIIII steepjescode
VP4PWH19B555Dj
Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2
Geplaatst: 09 aug 2015 20:44
door pim2108
Zit al meer dan een half jaar over deze klus te dubben, ondanks de documentatie die ik van JW-C5 heb ontvangen heb ik het nog steeds niet aangedurft. Alleen nog een winter zonder verwarming aan de bestuurderszijde zie ik niet zo zitten. Het idee om het kachelhuis in te zagen maakt het miss wel iets makkelijker uitvoerbaar; geen gedoe met airco en koelsysteem. Nu in de vakantie moet ik er toch maar aan gaan beginnen.
@akooiman Met wat voor lijm/ kit heb je het gezaagde deel weer gelijmd?
Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2
Geplaatst: 09 aug 2015 21:14
door akooiman
Allereerst met bizon hardplastic lijm het stuk weer op zijn plek gezet, en daarna het geheel gekit met Bison siliconen kit.
Inmiddels staat mijn dame weer voor de deur, totale klus ong 8 uur....
inclusief het correct plaatsen van de BSI(iets waar ik me al vanaf het begin aan ergerde), bedrading bijplaatsen voor een versterkte woofer in de kofferbak, nogmaals storing zoeken naar een onwelwillend achterruitje. Het bleek dus echt in de connectie naar de BSI te zitten........Het ruitje doet het ook weer

Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2
Geplaatst: 09 aug 2015 21:15
door willy4

na lang zoeken toch gelukt
Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2
Geplaatst: 10 aug 2015 08:32
door pim2108
Thanks akooiman!!
Als je al deze mooie/duidelijke beschrijvingen leest,
lijkt het zoo simpel..... Ik ga nog eens wat moed verzamelen

Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2
Geplaatst: 10 aug 2015 12:00
door akooiman
Zeg maar André.....
Het is ook niet het moeilijkste werk, maar onderschat de hoeveelheid werk niet............
Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2
Geplaatst: 10 aug 2015 18:51
door GW-tje
Ik zou daarentegen ook zeker de rekening van de garage niet onderschatten die je gepresenteerd krijgt wanneer je deze reparatie daar laat uitvoeren. ....
Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2
Geplaatst: 10 aug 2015 19:38
door c5jean
@JW Die lagering is inderdaad een, en wellicht hét probleem.
Naar ik begrepen heb is bij de huizen die ze nu leveren een echte lagering gemaakt, met bronzen busjes of zoiets.
Ik denk ook dat die bus niet de oorzaak is omdat de klep op de stappenmotor hangt en alleen in het midden op de bus steunt
Ik denk dat wanneer je de stappenmotor weg neemt (doordat deze kapot is) op het moment dat die op koud staat, gaat rijden en de boordcomputer verandert de virtuele stand van de klep (want deze hangt er niet aan dan) dan weet deze niet of de stand van de stappenmotor (klep) daadwerkelijk nog op koud gericht staat. Hoe synchroniseren jullie dit? Het is nogal lastig om uit te leggen wat ik bedoel maar is het wat te volgen?
Is het trouwens zo dat deze stappenmotor geen initialisatie doet bij opstart om zijn positie te achterhalen?
Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2
Geplaatst: 10 aug 2015 21:28
door Paljas
Bij het vervangen van de stappenmotor vanwege uitgelubberd gat heb ik de temp minimaal gezet - motortje gedemonterrd en de nieuwe eerst aangesloten zodat deze ook in de min stand stond. Maar of de klep ook in de beginstand stond weet ik niet. Valt deze niet op zin gewicht terug ? Bij mij werkt alles weer normaal.....denk ik.
Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2
Geplaatst: 10 aug 2015 22:11
door c5jean
de klep zak naar beneden maar niet helemaal naar koud
ik heb nu ook gezien dat aan de klep as waar de motor zit er een aanslag is zodat de klep niet meer dan 90 graden kan draaien
ik heb om mijn klep te testen op dat stappenmotor gewrongen tot het stappenmotor begon mee te draai wel met nog een verbetering
in as van motor pas een vierkant van 5,9 mm in klep as vierkant van 9 mm ( dus nog 3 hoekje vrij )
5 mm diep in alle twee de motor as is dan 15 mm lang en de platte kant komt over een met motor as
dit geeft veel meer grip op klep as verbinding
Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2
Geplaatst: 11 aug 2015 21:20
door c5jean
zo ze bolt weer
wat ik nog wil mee delen als je begint
draai je stuur zodat je aan die moer van onder aan kan
zet de lucht op koud en neem lucht toevoer van binnen
(dan kan je in de ventilator zien of als oke is ) zie foto
dan zoals andre zegt accu los wat moed en begin er aan
ik vond de bedrading en stekkers het lastigst
de bovenste vijfde motor is anders en ook minder sterk
het verlengen van stapen motor as kan alleen op de onderste twee
bij de bovenste is klep as niet diep genoeg
vervang de polen filter ook nu je er gemakkelijk bij kan
en neem je tijd
Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2
Geplaatst: 11 aug 2015 21:25
door willy4

,ja de stekkers hebben niet allemaal dezelfde borging
dat is ook zo bij andere merken