Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Hopelijk is het dan eindelijk opgelost , .... suc6 :smt023

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 dec 2012 13:56
Auto: C5 (X7) Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
Opties: Leer/Hifi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14007
Productienummer: 10090
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: KWE(D)- Blanc Nacré
Locatie: Hellevoetsluis
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
mbt het schokken/ ratelen.
Bij mijn 2.0 HDIF is bij 85000km en bij zo'n 150.000 de koppeling vervangen, waarbij de koppeling bij de laatste vervanging op zichzelf nog goed was te noemen maar het Dual Mass flywheel bijna overleden was (LUk vervangingsset). De zwanezang van deze laatste DMF ging gepaard met geratel. Bij optrekken rond de 1600-1900 toeren, een kortstondig 'ratelig'geluid.
Er zit bij mij nu een Valeo vervangingsset in met een vast vliegwiel.

Gesteld dat het schokken van de motor veroorzaakt wordt door een storing in het brandstof systeem, dan drijft kortstondig de motor niet de wielen meer aan, maar omgekeerd.
Het bijgeluid, het geratel, kan dan mogelijk afkomstig zijn van een niet zo fris DM vliegwiel, dat dus ook kortstondig deze aandrijf klappen moet zien op te vangen.

Zou je het ratelen los kunnen zien van de perikelen rondom het motorblok zelf?
Een paar keer vanuit stilstand optrekken, en kijken of de ratel optreed?
Ik hoop het van harte van niet.

mvgr
Gert-Jan
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Gert Jan, volgens mij niet, Het ratelen heb ik bij vertrek uit stilstand (nog) nooit opgemerkt, alleen bij het gewoon versnellen als ik al in beweging ben.

Stel dat ik ooit de koppeling moet vervangen met het DM vliegwiel, als ik die dan vervang door een niet dubbel massa vliegwiel, merk je daar dan veel verschil in? qua rijden, qua trillingen, ....
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
arendonk schreef:Nou hopen dat het zo blijft! Ik zou er zo klaar mee zijn.
jij ni alleen....
Menno schreef:Hopelijk is het dan eindelijk opgelost , .... suc6 :smt023
ik hoop het ook, dan kan ik nu eindelijk van de auto gaan genieten zoals ie bedoeld is.
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 dec 2012 13:56
Auto: C5 (X7) Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
Opties: Leer/Hifi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14007
Productienummer: 10090
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: KWE(D)- Blanc Nacré
Locatie: Hellevoetsluis
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
SaXoKe schreef:merk je daar dan veel verschil in? qua rijden, qua trillingen, ....
Qua rijden merk je in het begin zeker verschil. positief een veel duidelijker aangrijpingspunt. (maar mijn DMF was dus al gaar). Meer trillingen, met name bij stevig optrekken, vanaf laag in de toeren. Van dit trillen bij optrekken is dat na zo'n 2000-3000km rijden vrijwel verdwenen, maar ik heb het idee niet geheel. (gevoelskwestie/ tussen de oren? ). Dus je levert iets in qua comfort. Overigens merk ik geen verschil tijdens het normale rijden. De teller staat nu op zo'n 209000kms.

Via Oldenhage/forum dacht ik begrepen te hebben dat er ook een 163pk koppelingsset in de 135pk behuizing past. (beter dit evt zelf te checken). Dit zou dus een goed alternatief kunnen zijn. Maar toen de Luk er bij 150.000km uitvloog, was ik wel even klaar met de DMF vliegwielen. (De Luk Set is er ingezet door een citroen dealer.)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Klopt, de 163 PK set kan in de 135 PK HDi gemonteerd worden. Daarover is al vaker geschreven, even zoeken dus.

Vervangen van het DMF systeem door een gewone koppeling is technisch mogelijk.
Maar bedenk je wel dat er niet alleen meer trillingen zullen ontstaan, maar dat ook de bak meer voor z'n kiezen krijgt. Die is uitgelegd op een DMF, niet op een gewone koppeling.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Jep,mijn dealer heeft het al gedaan.
Deze koppeling uitgewisseld.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
als de koppeling ooit vervangen dient te worden zal het er eentje van de 163pk worden denk ik. In theorie zou die langer mee moeten kunnen gaan.
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 dec 2012 13:56
Auto: C5 (X7) Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
Opties: Leer/Hifi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14007
Productienummer: 10090
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: KWE(D)- Blanc Nacré
Locatie: Hellevoetsluis
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
In theorie wel, maar bij het vervangen van de luk koppeling bleek dat het dual mass vliegwiel kaduuk was, de koppeling zelf niet.
De Valeo vervangingset, zoals in dit document uitgelegd, is geen standaard koppeling http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaw ... urn false;
Maar het blijft in ieder geval een vervelend punt van aandacht.
Goed om te horen dat er al ervaring is met de zwaardere koppelingset.
Zijn er al mensen die er al meer dan 80.000-90.000 km mee hebben gereden?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Bij de montage van de koppeling van de 163PK uitvoering ipv de 135 PK, wordt niet alleen de koppeling maar ook het DMF vervangen door een andere, sterkere uitvoering.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
hehe.... We zijn 1.5weekje verder en t is weer van da.....

de kutbak houdt weer in, tot nu vandaag slechts 2x gedaan, maar het is in elk geval weer terug....

Maandag ochtend eerste werk.... Nog maar eens naar de garage bellen....
En dan te zeggen dat ze me afgelopen donderdag zelf nog gebeld hebben om te vragen hoe het er nu mee was. Toen was alles nog perfect.

K had beter een THP gekocht, ook een rotding, maar daar weten ze tenminste van wat ze ermee moeten.
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
Pppfff klote zeg! :cry:
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Ook mijn gedacht Arendonk!

Wat me wel lijkt: ze zijn op het goede spoor van het probleem, want na het vervangen van al het voorgaande, is het toch wel zeker 1.5weekje goed gegaan!
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 224
Lid geworden op: 20 mei 2010 18:28
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: glas dak,19",pack concert exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12314
Productienummer: 10361
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 42000
Kleur: blanc nacre (kwed)
Locatie: Panningen
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Mooi klote vriend :cry:
Citroën verzamelaar ;-)
C5 tourer exclusive thp 2010
C4 picasso Ethp 2016
Saxo 1.6 16V VTS 2003
Jumpy 2.0 Bleuhdi 150 2016 (zaak)
Jumper 2.2 hdi 130 2016 (zaak)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Een ander vraagske..

Wie heeft erdie week meegereden
En kleine stukjes of heb je eens goed warm gereden :smt017

En waar tank je?
Plaats reactie