Pagina 7 van 12

Re: caravan trekken

Geplaatst: 25 nov 2008 16:10
door JJvanB

Re: caravan trekken

Geplaatst: 25 nov 2008 21:29
door marv
Hallo,
ben dit jaar op vakantie geweest naar corsica. Met mijn C5 break 2.0 uit 2003.
Ik heb een afneembare trekhaak, weet niet of dat nog verschil maakt. Mijn caravan is een Hobby
classic, leeg gewicht 950kg maximaal 1350 kg. Niets anders dan lof voor de citroen. Hij trekt vlot door, want zelfs in de bergen reed die lekker. De snelheid wat ik rijd is tussen de 100 en 85 km gemiddeld. Ik heb nog geen problemen met deze combinatie gehad. deze reis was ongeveer 4000km. Het omhoog gaan van de achterkant dmv de schakelaar heb ik alleen maar als prettig ervaren, handig voor het aan en afkoppelen.:smt193

Re: caravan trekken

Geplaatst: 25 nov 2008 21:39
door Citroënnetje
Ik heb er een vouwwagen achter hangen. Tot voor kort een Combi Camp Venezia en dan vanaf aankomende vakanties een Holtkamper Flyer. Alles onder de 750 kilo.

Op zich merk je niets of je er iets achter hebt hangen. Vering, trekken....alles hetzelfde als zonder iets erachter. Dan blijft toch de beperkte trekkracht van de 110 pk over......en zeker in de bergen moet je daar echt rekening mee houden.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoeveel soepeler/flexibeler mijn aanstaande benzineversie zal zijn. Ik schat zo in dat dit erg vergelijkbaar is met de Renooit die ik nu heb (ook 2.0i aut.)

Re: caravan trekken

Geplaatst: 25 nov 2008 21:42
door Roman
vrees dat je het toch gaat merken in de bergen denk ik...
koppel van de diesel is toch hoger...

maar hier ook een vouwwagen tot max 750 kg

Re: caravan trekken

Geplaatst: 25 nov 2008 21:45
door Citroënnetje
Vorig jaar ging ik nog wel met de Renooit en toen had ik geen enkele moeite om de "Luik-heuvel" op de CC naar boven op te komen. Met de dame wel.... :smt017 .

Het gaat mij niet zozeer om dat de auto dezelfde versnelling houdt, maar meer dat ie/zij de snelheid en op/neerschakel mogelijkheid houdt. Dat miste, afgelopen tripjes naar het zuiden, ik bij mijn Dame

Re: caravan trekken

Geplaatst: 28 nov 2008 12:40
door c5michael
ben afgelopen zomer met de C5 2.0 16v exc en daarachter een burstner van 1350 kg naar spanje gereden en inderdaad op de snelweg tussen de 85 en 100 rijden ging perfect zodra even harder ging of bij vrachtauto s moest ik wel opletten, door de zuigende werking voel je de caravan dan eventjes, dus goed spiegelen en afstand creeeren , verder gewoon een goed rit gehad , ca 3600 km gereden , alleen staan te tobben op de heenweg met mijn caravanspiegels die de eerste km s om de haverklap richting mijn zijramen kwamen :D maargoed een stukkie ducktape deed wonderen :smt038

Re: caravan trekken

Geplaatst: 28 nov 2008 13:12
door Citroënnetje
c5michael schreef:.......een stukkie ducktape deed wonderen :smt038
:shock: Waaat, ging Duck nu weer met jullie mee??? Hij springt bij ons ook elke vakantie achterin.....Wat een vakantieganger zeg...... ;)

Re: caravan trekken

Geplaatst: 28 nov 2008 13:37
door EW
Citrofreak2007 schreef:k zag trouwens onderweg van frankrijk naar nederland nog een (ik dacht groene) C5 break ph.1 met caravan, waarvan de caravan een klapband had gekregen, dat was in de buurt van lyon (zo'n 125km). k dacht al, t zal je maar gebeuren! mooi in de ape gelogeerd

Heb het met mij ouders meegemaakt (ik was al 20). Eerst in Denemarken de ene kant en de andere midden op het Bremerkreuz....

Re: caravan trekken

Geplaatst: 28 nov 2008 13:41
door EW
ronama schreef:vrees dat je het toch gaat merken in de bergen denk ik...
koppel van de diesel is toch hoger...

maar hier ook een vouwwagen tot max 750 kg

Maar als je echt gaat trekken gebruik je echt het vermogen: koppel kun je namelijk regelen door de overbrenging te veranderen. Vermogen heb je of heb je niet.

Re: caravan trekken

Geplaatst: 28 nov 2008 13:47
door Citroënnetje
Daar heeft EW wel een punt. En die 110pk ten opzichte van de 136 (nu) en 140 (straks) vind ik dan net te oncomfortabel.

Hmmmm, misschien toch maar overstappen naar een 2.2..... :?

Re: caravan trekken

Geplaatst: 28 nov 2008 13:53
door Harm
EW schreef:
ronama schreef:vrees dat je het toch gaat merken in de bergen denk ik...
koppel van de diesel is toch hoger...

maar hier ook een vouwwagen tot max 750 kg

Maar als je echt gaat trekken gebruik je echt het vermogen: koppel kun je namelijk regelen door de overbrenging te veranderen. Vermogen heb je of heb je niet.
Maar door het vermogen om te zetten naar een lagere omwentelingssnelheid, vergroot je het koppel op de weg.

Als je sec naar het koppel aan de wielen gaat kijken, zit er niet eens zo veel verschil meer tussen diesel en benzine. De toerentallen van de benzinemotor worden vertraagd (en daardoor het koppel op de wielen verhoogd) dan bij diesel...

Re: caravan trekken

Geplaatst: 28 nov 2008 14:07
door EW
Precies.


En daardoor zal op de helling de motor met het meeste vermogen winnen.

Re: caravan trekken

Geplaatst: 30 nov 2008 22:08
door mamoki90
Dit jaar voor de tweede keer met de C5 en Hobby caravan op pad geweest.
Handig trouwens dat knopje achterin bij aan en afkoppelen.

Caravan ligt mooi recht achter de auto en de antislinger koppeling houdt alles ook bij wat hogere snelheden (tijdens inhalen ) mooi stabiel.
Trekkracht is wel eens wat matig waardoor je wel eens langdurig in een lage versnelling omhoog kruipt.
Verder ben ik super enthousiast over deze combinatie.

Re: caravan trekken

Geplaatst: 18 jan 2009 20:17
door Arjen
Ben vorig jaar naar zuid frankrijk gereden met een Beyerland 430 1150kg
prima trekauto dwars door Luik en de helling erna met gemak hoor!
altijd boven de 80 gereden dus ook die lange klim en de rest gem.100kmu
het veercomfort is wel een stuk minder maar alleen te merken op slechte wegen.
ps ik heb het over een 2L benzine.
dit jaar hetzelfde!!!!

Re: caravan trekken

Geplaatst: 18 jan 2009 20:43
door Robbert
Lekker caravan trekken, heb er alweer zin aan (ook met een Renooit :smt004 )

Al heb ik natuurlijk ook prettige ervaringen met m'n oude C5 2.2 HDiF met de caravan.... :citrofiel

Afbeelding

Foto bovenop een pas die eigenlijk niet kon (naar beneden.....)