Pagina 53 van 143

Re: 1.6THP

Geplaatst: 02 dec 2013 12:53
door Roman
Tja ik krijg een beetje het 1,6 hdi gevoel bij de thp..
Alleen de klachten worden uitvergroot...
Iig ik heb hem,niet durven kopen en heb op safe gespeeld met de vti...

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 02 dec 2013 14:03
door Citroenfan39
er is ook de optredende vervuiling en daar zal de nwe 3 cylinder ook last van kunnen hebben. Inherent aan directe injectie.
De nieuwe 3 cilinder EB reeks heeft geen directe maar indirecte inspuiting en zal dus die klachten van vervuiling niet hebben.
De problemen met de 1.6hdi schijnen trouwens opgelost te zijn. Vanaf bouwjaar 2009 hoor je er geen klachten meer over. Dit is een motor die ik nu wel zou durven bestellen.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 02 dec 2013 16:02
door exroosje
En dat terwijl er alleen een langere peilstok geplaatst is.......

Voor de THP kun je ongeveer hetzelfde zeggen trouwens. Maar dan met het jaar 2010.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 02 dec 2013 17:12
door Roman
exroosje schreef:En dat terwijl er alleen een langere peilstok geplaatst is.......

.

en 0.5 liter meer olie ;)

1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 02 dec 2013 17:39
door boes
exroosje schreef:Wie zegt dat deze motoren zoveel problemen veroorzaken. Over hoeveel gevallen hebben we het feitelijk hier? Vergelijk dat eens met de hoeveelheid exemplaren die verkocht zijn.
Toch ben ik ook benieuwd naar de statistieken hiervan,....maar die zal PSA waarschijnlijk nooit afgeven. :twisted:
De problemen splitst zich in een timings en intern vervuilingsprobleem.

De interne vervuiling is inherent bij dit soort motoren en komt bij erg veel merken voor.
Ik zou toch wel weten of er sprake is van een chronisch probleem of dat eea inderdaad wordt "opgeblazen".
Ik denk wel dat er bij zoveel "rook" er wel wat aan de hand is (of was).

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 02 dec 2013 19:36
door BJG
exroosje schreef: Maar dan met het jaar 2010.
Een korrel zout is hier op zijn plaats

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 02 dec 2013 23:04
door robb
Het probleem was in ieder geval groot genoeg voor TROS-Radar om er in 2012 een item over te maken.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 03 dec 2013 09:00
door exroosje
Dat klopt, maar dat ging dus over modeljaren 2007-9.
Daar zaten ook de problemen, want die waren uit de garantie

Hoezo 2010 met een korrel zout BJG, vanaf dat jaar is toch de fabrieksmodificatie. En daarom hebben weinig C5's er last van (maar inderdaad helaas niet geen enkele).

Ik wil die problemen overigens niet bagataliseren, ik vind het vrij schandalig dat PSA een motor in de markt zet met kinderziektes en die vervolgnes op zijn klanten probeert af te wentelen. Dat er een Radar voor nodig is zegt wel voldoende. Wat echter wel jammer is is dat VW hetzelfde doet en er mee weg komt. Kennelijk is PON toch iets te machtig. In duitsland is bv wel iets vergelijkbaars gebeurd met de tsi motoren.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 03 dec 2013 21:42
door BJG
@exroosje: De problemen die radar schetste waren eigenlijk inderdaad al opgelost af fabriek toen de uitzending plaats had. De modificaties betreffen hier dus het kettingprobleem.
Zoals je weet is dat niet het enige item bij de thp motor.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 04 dec 2013 10:09
door exroosje
De vervuilingsproblemen zijn inderdaad niet opgelost. En die zijn ook vrij fundamenteel. Wel zijn er tegenwoordig service producten op de markt juist hiervoor (een schoonmaakspray van Forté voor DI motoren hun kleppen en inlaatspruitstuk die je verneveld via de inlaat). Ik zie echter nog niemand deze preventief gebruiken. Dat heeft ook wat met de prijs te maken (5 tientjes)

Overigens met een endoscoop zou je natuurlijk preventief kunnen kijekn naar je cylinderkop, inlaatspruitstuk en kleppen of er al wat deposits zijn en in dat geval een dergelijke spray gebruiken. Misschien zou dat een goede voorzorgsmaatregel zijn. Hebben garages dat soort apparatuur eigenlijk? Anders is het misschien wel wat voor Oldenhage.....

Bijzonder dat die problemen nu weer de kop op steken terwijl ze in de 1e generatie directe injectie (de HPI en de GDI) ze de reden waren dat ze van de markt zijn gehaald. Nu is er een 2e generatie die nog steeds deze problemen heeft. Al had generatie 1 er natuurlijk in veel grotere mate last van vanwege de grote hoeveeelheid EGR aldaar. Deze is in generatie 2 op een andere manier geimplementeerd.

Maar bv VW heeft dan maar weer wat indirecte injectie toegevoegd . En kennelijk heeft PSA voor de 3 cyl toch weer voor helemaal indirect gekozen.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 04 dec 2013 14:13
door JW-C5
Vanmorgen was ik bij GJO. En dan praten we altijd even bij ;)

Bij die gelegenheid vertelde Johan me dat hij nieuwe INEO ECS 0W30 olie heeft, waarvan hij begrepen heeft dat Citroën die wil gaan, dan wel nu al toepast in de EP serie motoren.
Dat is dus niet de al langer bestaande Energy 0W30 die voldoet aan PSA norm B71 2296, maar een nieuwe emissie arme 0W30 olie die voldoet aan de nieuwe PSA norm B71 2312.

Ben benieuwd wat BJG hierover kan vertellen.

Groet,
JW

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 04 dec 2013 16:03
door exroosje
De bestaande INEO olie is toch een 5W30? Die is toch ook low saps (C2).

1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 04 dec 2013 19:07
door Robbert
exroosje schreef:Dat klopt, maar dat ging dus over modeljaren 2007-9.
Daar zaten ook de problemen, want die waren uit de garantie
Mijn THP is van juli 2012, zogenaamde modificatie zou al doorgevoerd moeten zijn, maar toch problemen met de ketting (vervangen bij 58k) en met vervuiling (16-12 naar dealer om dit op te lossen). Ofwel, problemen zijn nog niet helemaal de wereld uit :smt017

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 05 dec 2013 00:42
door JW-C5
exroosje schreef:De bestaande INEO olie is toch een 5W30? Die is toch ook low saps (C2).
Zeker, de 5W30 INEO ECS is een Low Saps C2 olie, conform de (oudere) PSA spec B71 2290.

De nu gepresenteerde 0W30 INEO ECS is ook een Low SAPS C2 olie, die echter voldoet aan de allernieuwste PSA spec B71 2312.
Er is dus kennelijk sprake van nieuwe ontwikkelingen, gebaseerd op voortschrijdend inzicht.

Groet,
JW

Re: 1.6THP

Geplaatst: 05 dec 2013 10:39
door exroosje
Robbert schreef: Ofwel, problemen zijn nog niet helemaal de wereld uit :smt017
Dat van die vervuiling dat is dus inderdaad de wereld niet uit. Mogelijk helpen betere olieën het "onder controle" te houden maar het is inherent aan het ontbreken van indirecte injectie. Misschien dat ooit een preventieve reiniging onderdeel uit gaat maken van het onderhoudsschema.

De ketting, daar schreef ik al over dat er ondaks de modificatie helaas ook in de C5 community een aantal gevallen zijn. En die zullen er altijd zijn, want elk component kent uitvallers. Maar dat aantal uitvallers begint meer in de normale pechstatistiek te komen. Bovendien hebben ze je niet in de kou laten staan qua kosten. En dat gebeurde in de eerdere gevallen wel.