Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Ik blijf van mening dat ik het lichtbeeld prima vind ....
Voor mij iig geen reden voor Xenon ombouw :)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
Precies,
ieder zijn eigen keuze, :smt023
ik was wat minder tevreden over de lichtsterkte,
had bovendien regelmatig een kapotte lamp, :smt089
hoop door de Xenon nu beide dingen te ondervangen,
tijd zal leren hoelang de lampen blijven branden,
staan op " permanent aan " bij onze dame,
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
;) hopelijk heb je een betere set dan ik
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
Hoop ik ook :lol:
Zal alvast maar reseve-lampen bestellen? ;)
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 347
Lid geworden op: 27 jul 2008 13:43
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw
Locatie: Dieren
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Sja, soms moet je ook een beetje geluk hebben, denk ik.
De set die ik in mijn C5 had, heeft 4 jaar lang zonder problemen gewerkt.
Geweldig stuk licht!
Ik baal dan ook van de halogeen nachtkaarsjes in de 118i. Als het een beetje donker word, heb ik regelmatig het grootlicht aan.
Na inbouw van de xenon-set in de C5 had ik geen grootlicht meer nodig.
Jammer, dat BMW het zo moeilijk heeft gemaakt, om een after-market set erin te monteren....

Gr. Ed
Ook weer een Citroën in het wagenpark!
Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Lukt het niet met een CAN bus setje?

Kun je niet een setje orig xenon koplampen vinden. Bij cit kun je die plug en play vervangen

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 jul 2011 21:11
Auto: C5 2.0i 16V ph3 Automaat Exclusive
Opties: CC+Leer+trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.000
Kleur: zwart metall.
Locatie: Regio R'dam-Den Haag
C5club Rookie
C5club Rookie
Misschien nuttige weetjes bij de aanschaf van xenon-lampen.

Met nu al 53 pagina’s best wel een lang draadje…en ik heb alles gelezen.
Toch twee dingen, eigenlijk 3, gemist in de lange draad.
Had ik dat geweten, dan had ik niet de goedkope chinese lampjes gekocht om ze na twee minuten weer uit de dame te schroeven.

Verwend met het originele Xenon (Philips 4300k) wilde ik niet inleveren op kleurtemperatuur en ook niet op lichtsterkte.

Niet alle xenon’s, hoe origineel ook, overleeft de Dame.
Zo kon ik net voor de 100.000 km /10 jaar één van de lampen vervangen.

Om vooral niet binnen korte tijd weer de hele bumper er af te schroeven, was het plan om alle lampen vooraan maar te vervangen door verse bolletjes.

Longlife oranje knippers, Led stadslicht, nieuwe Xenons. Grootlicht laten zitten, gebruik ik toch nauwelijks.

Chinees lampje ter waarde van een nasi goreng compleet er in gezet en samen met de nog overgebleven Philips laten branden:

Toen wist ik het, doe toch maar de nasi goreng….

Zie Foto
CIMG0785b.jpg

Verwachting was dus wat witter / blauwer licht, wat feller, want de Philipsen waren al op leeftijd. Maar de oudjes doen het dus nog heel goed!

Wat blijkt:

Xenons worden witter/blauwer naarmate ze ouder worden. Na zo’n 100 uren komt er een color shift waarbij de kleur zo’n 300-400K kan toenemen. Of dit daarna nog langzaam toeneemt, dat weet ik niet.

(dit verhaal gaat niet op voor de Philips ColorMach, bedoeld om 1 lamp te vervangen zonder kleurverschil met de oude lamp, deze lampen hebben de color shift al achter de rug en worden als 5000K verkocht.)

Zo lijken mijn oude Philips lampen zeker op of tegen de 5000K te zitten, ooit bedoeld voor 4300K. Een verse lamp met een oude lamp vergelijken is voor de kleur dan ook niet zo zinnig.

Wat tegenviel van de Chinese lampen: de lichtopbrengst.
Goedkoop, dus iets minder opbrengst kan misschien verwacht worden. Maar dit was schokkend minder.

Merkloos dus exit.
Huiswerk overnieuw en een kleine studie gedaan naar het fenomeen xenon.
Zo kwam ik op de site HiDplanet.com.

Niet te filmen, een heel forum, misschien wel net zo groot als ons C5-forum, met maar één onderwerp: XENON. Soms hoog petjesgehalte, maar ook veel leerzaam voer.


EvilTwin heeft in deze draad hierover al iets aangegeven: UV !!
Misschien kan ook Staircase hier nog wat meer over kwijt.

Ik heb ergens gelezen dat die Xenonlampen een megahoeveelheid UV afgeven.
Van de gerenommeerde merken (die ook 5 tot 10 x zo duur zijn dan merkloos) mag je aannemen dat de lampen het UV voldoende filteren en het juiste glas voor de buitenste buis gebruiken.

Want het kunststof van de koplamp mag wel aan de buitenzijde UV-werend zijn, voor de binnenzijde weet ik het niet.

En ja, voor €2200,- een setje nieuwe (Exclusive) koplampen aanschaffen, dat wil je nog even uitstellen… Oké, tweedehands of niet-origineel de helft ervan, maar toch….

Zie de groene pijl op de foto, hier vermoed ik al wat UV-schade, het kunststof is ietwat craquelé. Nog niet hinderlijk en dat wil ik zo houden, Merklampen aanschaffen is dan het meest safe.

En mijn keuze is: Osram coolblue Intense Xenarc 5000 K. 2800-3200 lumen.
Een hogere lichtopbrengst van deze lampen compenseren het verlies door de iets hogere kleurtemperatuur.
Erg scherp geprijsd bij http://www.autolampen.nl/particulier/ha ... -p-90.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Naast de oude Philips-lamp geplaatst, kwam de hogere lichtopbrengst er nog niet duidelijk uit. Dat pleit dan ook wel voor de Philips: Ook hele goede lampen!
DS23 Pallas, C5 Exclusive break ph1, C5 Exclusive ph3, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Leuke en zinvolle test!
UV was inderdaad ook mijn zorg.
Ik geloof niet dat er de buitenkant van de koplampen een UV bescherming zit. Tenminste niet bij de oudere Ph1 (het valt me op dat die last van vergeelde en doffe koplampen hebben; niet de jongere)
Bij de groene pijl komt toch geen licht van de lamp?
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
:smt023 Goed verhaal!
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
WackoH schreef:Ik geloof niet dat er de buitenkant van de koplampen een UV bescherming zit. Tenminste niet bij de oudere Ph1 (het valt me op dat die last van vergeelde en doffe koplampen hebben; niet de jongere)?
Zeker wel. Zonder krasvaste en UV werende buitenlaag zou je al na twee maanden een probleem hebben, niet na 5jaar...10jr kan ook zonder vergeling, zoals de mijne. Maar die heeft ook nog z'n originele Xenon en wordt niet veel gepoetst ;)

Halogeen levert ook UV, en net als met Xenon pitjes ben je dan afhankelijk van goede kwaliteit, UV-filterend kwarts. Gezien de tijd en moeite die het kost om een nieuw pitje te plaatsen snap ik sowieso niet waarom men op zoek gaat naar de goedkoopste meuk.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
KWW
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 mei 2012 18:58
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Nieuwe Pekela
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
en zoiets als deze setjes dan?

http://www.nlpower.com/Producten/Produc ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

als ik zoek op deze setjes dan kom ik dit tegen:
Universele HID Xenon conversie kit, H4 BiXenon 6000K (Philips Material/Technology/Patent License)

ook lees ik dat ze een uv filter hebben.
waar ik dan aan twijfel is dat het china made namaak philips zijn oid?
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
EvilTwin schreef:Zonder krasvaste en UV werende buitenlaag zou je al na twee maanden een probleem hebben, niet na 5jaar...10jr kan ook zonder vergeling, zoals de mijne. Maar die heeft ook nog z'n originele Xenon en wordt niet veel gepoetst ;)
De auto wassen doe ik ook niet vaak (weet niet van de vorige eigenaar deed). Als die laag bestaat (heb je een bron?), dan zijn ze die bij latere Ph1's vergeten. Ik heb twee collega's met een C5. De een is praktisch dezelfde als de mijne (uitvoering en leeftijd) --> vergeelde koplampen,
de andere is een oudere berline --> kraakhelder
Ik heb drie maanden geleden eindelijk de koplampen geschuurd en gepolijst. Ze zijn nog helder... :smt203
EvilTwin schreef:Halogeen levert ook UV, en net als met Xenon pitjes ben je dan afhankelijk van goede kwaliteit, UV-filterend kwarts. Gezien de tijd en moeite die het kost om een nieuw pitje te plaatsen snap ik sowieso niet waarom men op zoek gaat naar de goedkoopste meuk.
Dat is natuurlijk ieders vrije keus. Financieel gezien is de lamp 'out of pocket', de tijd is 'inkind'. De benodigde tijd nodig voor een merk of merkloze lamp is ook hetzelfde (maar er is wel een groter risisco dat je een 2de keer aan de gang moet).
Bij goedkope merkloze meuk is er een substantieel risico dat er een teleurstelling volgt. Maar >50 Euro voor zo'n pitje zit er een ~factor 10 tussen merk en merkloos. Bij autobanden is dat ~factor 2.
Dus bij lampjes vind ik goedkope meuk best (mits er geen UV probleem optreedt maar daar heb ik nog niemand over gehoord), bij autobanden absoluut niet.
KWW schreef:waar ik dan aan twijfel is dat het china made namaak philips zijn oid?
Ga er maar van uit dat dit bijzonder weinig met Philips te maken heeft. Zelfs als ze in een Philips verpakking komen moet je er nog serieus aan twijfelen (Anekdote: Ik heb een aantal jaren terug een noise cancelling koptelefoon in Shanghai gekocht. Op de doos stond een uniek nummer. Dit kon ik telefonisch aan Philips doorgeven om te verifieren dat het geen namaakproduct was).
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:06
Auto: c5 break 3.0 v6
Opties: alle opties + dakraam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 9268
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 154.000
Kleur: groen
Locatie: zundert
bij mij origineel zit er ook 4300k in maar op die foto geeft dat hetzelfde licht als jij bij de 5000 k heb gezet heb nu ook gewoon de 5000 k besteld ben benieuwd of die iets witter is als 4300k
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
WackoH schreef:
EvilTwin schreef:Zonder krasvaste en UV werende buitenlaag zou je al na twee maanden een probleem hebben, niet na 5jaar...10jr kan ook zonder vergeling, zoals de mijne. Maar die heeft ook nog z'n originele Xenon en wordt niet veel gepoetst ;)
De auto wassen doe ik ook niet vaak (weet niet van de vorige eigenaar deed). Als die laag bestaat (heb je een bron?).
Ik heb jaren in de kunststof gewerkt en de substraat van de lens was een van onze produkten, de toplagen echter niet. Dat de substraat gevoelig is voor UV, krassen en chemicaliën kan ik dus wel bevestigen, evenals het feit dat er toplagen nodig zijn en ingezet worden. Als je ooit een bril gekocht heb weet je het ook. De lens is hetzelfde materiaal als een koplampglas (Polycarbonaat) en je betaalt extra voor UV werende en krasvaste lagen, evenals anti-glare etc.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 jul 2011 21:11
Auto: C5 2.0i 16V ph3 Automaat Exclusive
Opties: CC+Leer+trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.000
Kleur: zwart metall.
Locatie: Regio R'dam-Den Haag
C5club Rookie
C5club Rookie
Ik geloof niet dat er de buitenkant van de koplampen een UV bescherming zit. Tenminste niet bij de oudere Ph1 (het valt me op dat die last van vergeelde en doffe koplampen hebben; niet de jongere)
Bij de groene pijl komt toch geen licht van de lamp?

Bij de goene pijl geen koplamplicht: Nee, klopt,
over het hele oppervlak van de koplamp is er een lichte craquelé zichtbaar.
Als het UV-aantasting is, dan lijkt dit niet van de lampen afkomstig.
Voor de rest is het polycarbonaat helder en nog glanzend.

Mijn gevoel zegt ook dat UV eerder zorgt voor een dof oppervlak en vergeling.

Maar we hebben een expert gevonden, toch? EvilTwin
Vraagje:
craquelé (duizenden minuscule scheurtjes die het licht verstrooien) in polycarbonaat,
wat kan de oorzaak hiervan zijn? toch UV of weekmakers die vervliegen?
(Misschien iets te Off-topic...)
wouterarnouts
Antwoord met een citaat Bericht Geplaatst: 17 mei 2012 12:50
Re: later inbouwen van xenon ?!
bij mij origineel zit er ook 4300k in maar op die foto geeft dat hetzelfde licht als jij bij de 5000 k heb gezet heb nu ook gewoon de 5000 k besteld ben benieuwd of die iets witter is als 4300k

Voor direct hetzelfde licht als de oude 4300K lamp, kies inderdaad 5000K
Mag het daarna nog wel ietsje witter/blauwer worden, dan zit je verder goed,

Wil je het op 5000K houden, zal je toch de Color Match van Philips (of de 85122+) er in moeten plaatsen.


Voorkeur voor een 6000K?,
Koop een 5000K, na 8000-12.000 km is het richting de 6000K geworden.
(Kan net, daarboven wordt het "petjesblauw' ;) )
DS23 Pallas, C5 Exclusive break ph1, C5 Exclusive ph3, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
Plaats reactie