Pagina 52 van 143
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 16 nov 2013 15:39
door BJG
Voor vragen via pb

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 27 nov 2013 18:23
door Robbert
Bericht gehad van de dealer. Er is uitvoerig overleg geweest met technisch specialist van Peugeot NL waarbij de uitslag van de vermogenstest dankbaar is bestudeerd. Peugeot NL is redelijk overtuigd van de oorzaak van de problemen (lees: probleem wordt erkend). Dit zou moeten liggen in (sterke) vervuiling cq koolafzetting aan de kleppen. Op 16-12 breng ik de Peus heen en dan ben ik 'm 3-5 dagen kwijt. Kop gaat eraf, hele gebeuren van kleppen ect gaat eruit. Wordt of professioneel reinigen (dus niet met additief in brandstof) of gewoon vervangen. Doe mij laatste maar. Wordt vervolgd. Ben blij dat importeur de zaak serieus neemt en grondige maatregelen neemt

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 nov 2013 12:51
door Klaverblaadje
Ja maar kijk nu eens naar je kilometerstand.
Waar zitten nu alle voordelen van de moderne motoren?

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 nov 2013 19:55
door boes
Ach als je elke 66666 km een nieuwe kop krijgt onder garantie
(BTW: dat is wel een duivelse kilometerstand)
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 nov 2013 21:19
door Kapitein Rob
Ben benieuwd hoe dit verder gaat. Ik was al een tijdje aan het kijken naar een jonge C5 met THP-motor, maar gezien de ervaringen (o.a. hier op het forum) laat ik die THP-motor nog maar even links liggen. Ik zou wel eens willen weten hoe hoog het percentage is van de probleemmotoren tov alle verkochte THP-motoren, lijkt me interessant (en eventueel van voor en na de fabrieksmodificatie). Maar dit zal wel teveel gevraagd zijn

.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 nov 2013 21:43
door staircase
De reden van downsizing is uitsluitend terug te voeren op emissie-eisen. Rendementsvoordelen zijn er daarom ook maar vooralsnog wordt de betrouwbaarheid er niet beter op.
Een jaar of 40 geleden was het normaal dat blokken rond de ton toe waren aan revisie en was het een publiek geheim dat je de kleinere Fiats voor de 60 dKM maar moest lozen. Gezien het voorafgaande zijn we terug in de tijd met de THP's. Verschil is wel dat dit nu geen slijtage, afgezien van de kettingspanner, betreft maar vervuiling. Jammer dat een in principe vernieuwend ontwerp in de praktijk onderuit gaat. Volkwagen's downsizing gaat eveneens niet vlekkeloos gezien de klachtenstroom over TSI-motoren.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 29 nov 2013 00:13
door Menno
Kapitein Rob gewoon lekker een C5-3 2.0 zoeken ( diesel danwel benzine ) heerlijk ouderwets betrouwbaar

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 29 nov 2013 00:28
door JW-C5
Als hij een twee liter benzine met handbak zou willen hebben, ga ik mee met je ideeën daarover.
Maar als dat een BVA zou moeten worden zoals hij nu ook heeft, heb ik er moeite mee om dan een AL4 aan te bevelen.
Bij de diesels is dat geen probleem. Daar zit altijd een Aisin-6 aan gekoppeld.
Groet,
JW
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 29 nov 2013 11:28
door Menno
Daar heb je een goed punt idd ...
Maar geen probleem, gewoon een V6 benzine zoeken dan maar als het benzine moet zijn

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 29 nov 2013 13:53
door JW-C5
Dát zou ik ook doen, wis en zeker
Als m'n huidige voiture me ooit zou ontvallen, door diefstal of een zware aanrijding oid, ga ik op zoek naar een V6 Tourer
Groet,
JW
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 29 nov 2013 15:55
door Breeze
+1

.
Adri
1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 29 nov 2013 17:31
door Kapitein Rob
Die THP was inderdaad in het vizier vanwege de Aisin 6-bak.
En vwb die V6, ik heb er een gevonden:
link
(maar de mrb in NL is € 1616,-/jr

, in D € 202,-/jr (sowieso lagere belasting en geen lpg-toeslag

)).
Of deze (geen Tourer):
link (waarbij ik het interieur van die Tourer veel mooier vind).
En verder staan er nog meer (redelijk) betaalbare maar zonder lpg, later inbouwen maar.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 30 nov 2013 13:05
door Citroenfan39
Ik zou wel eens willen weten hoe hoog het percentage is van de probleemmotoren tov alle verkochte THP-motoren, lijkt me interessant (en eventueel van voor en na de fabrieksmodificatie). Maar dit zal wel teveel gevraagd zijn .
Zou ik ook welééns willen weten.
Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat die motoren zoveel problemen veroorzaken en dat het probleem na 6 jaar bouwtijd van deze motoren nog steeds niet opgelost schijnt te zijn.
Tja, je zal maar als particulier zoals ik in de markt zijn voor een nieuwe C5. De ongeblazen 1.6 vti schijnt volgens de configurator niet meer leverbaar te zijn in de C5 dus zit je als benzine rijder dus automatisch vast aan deze motor.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat alle THP's na verloop van tijd last krijgen van dit probleem. Dan wordt die nieuwe Peugeot 308 met 125 en 155 pk THP toch ook een sof? Het merendeel van dit nieuwe model waarop PSA al z'n hoop vestigt en een verkoopkanon moet worden wordt nu afgeleverd met dit type motor. Als iedere vreemd merk rijder die overstapt op zo'n 308 die problemen krijgt wil toch niemand nooit meer Peugeot hebben wat een enorme imagoschade voor het merk betekent. Dat is toch het allerlaatste wat men momenteel bij PSA kan gebruiken, lijkt me!!
De 125 pk THP gaat er trouwens binnenkort alweer uit. Wordt vervangen door de 130 pk 1.2 E-THP. Een driecilinder turbo ! Deze motor zal op den duur ook leverbaar worden in oa. de Citroen C5 en de Peugeot 508.
Vol verwachting klopt mijn hard. Ik heb deze 1.2 vti zonder turbo 82 pk nu al in mijn 208. Dat motortje loopt helemaal probleemloos en heeft geen distributieketting maar een riem. Heb er inmiddels alweer 36.000 km ervaring mee! In het begin wat stotterig met gas loslaten en bijgeven maar na een software-update loopt het machientje pico bello.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 02 dec 2013 12:03
door exroosje
Wie zegt dat deze motoren zoveel problemen veroorzaken. Over hoeveel gevallen hebben we het feitelijk hier? Vergelijk dat eens met de hoeveelheid exemplaren die verkocht zijn.
Hier op een forum worden problemen altijd uitvergroot. Het overgrote deel van de populatie weet echter van niets en heeft nergens last van. Dat goldt bv ook voor de HPI en die was zo slecht dat PSA er mee gestopt is. Dat geldt duidelijk niet voor de THP.
De distributieketting is overigens maar 1 van de issues, er is ook de optredende vervuiling en daar zal de nwe 3 cylinder ook last van kunnen hebben. Inherent aan directe injectie.
Re: 1.6THP
Geplaatst: 02 dec 2013 12:43
door Menno
Als er problemen zijn met moderne benzine motoren kun je ervanuit gaan dat dit 9 v/d 10 x een thp betreft hoor ....
Niet de "ouderwetse" 16v