Pagina 6 van 8
Re: Zijwindgevoeligheid ...
Geplaatst: 22 dec 2009 15:05
door gvwijnen
Toch een pracht van een wagen die C6
Maar even over die bmw'tjes

Ik bedoelde het eigenlijk vooral op de metalen ophanging van de C5. (die trouwens op slecht wegdek veel stabieler en beter is dan die van een bmw)
Door zijn zachtheid maak je een auto gevoeliger voor zijwind. En zo een C5 heeft wel een erg goed afgestemde ophanging, maar dit kan niet beletten dat ze door de zachtheid ervan de auto relatief gezien zijwindgevoeliger maakt dan een C5 met (ook goed afgestemd dan wel) fictief sportonderstel.
Ik spreek nu duidelijk over goed afgestemd onderstel, want daar durven ze bij bmw de bal soms erg mis slaan. Korte zachte veerwegen die dan kurkdroog opgevangen worden als ze tegen de aansagpunten komen (heel de tijd op slecht wegdek) Ik heb al genoeg met 1tjes en 3tjes gereden om te weten dat het op goed wegdek een plezier is in de bochten maar voor de rest eigenlijk op niets trekt.
Re: Zijwindgevoeligheid ...
Geplaatst: 22 dec 2009 16:01
door bgt
ja, idd, wat is de C6 toch onvoorstelbaar mooi

Re: Zijwindgevoeligheid ...
Geplaatst: 22 dec 2009 16:03
door Roman
de wokkel C5 vind ik veel minder zijwindgevoelig als mij vorige C5 met HP
Re: Zijwindgevoeligheid ...
Geplaatst: 22 dec 2009 16:18
door Ploffie
bgt schreef:ja, idd, wat is de C6 toch onvoorstelbaar mooi

Vind wel dat hij diep duikt tijdens het remmen...zeker andere draagarmen achter?
Re: Zijwindgevoeligheid ...
Geplaatst: 22 dec 2009 16:51
door EvilTwin
multilink net als de C5-3. Maar hij duikt niet zo veel, hij wil de achterkant optillen

Re: Zijwindgevoeligheid ...
Geplaatst: 22 dec 2009 18:08
door Ploffie
Voorwiel zit toch vrij diep in zijn wielkast..
Re: Zijwindgevoeligheid ...
Geplaatst: 23 dec 2009 09:50
door EvilTwin
Hij remt daar met dik 1,1 g natuurlijk, maar eigenlijk duikt hij nauwelijks; hij staat van nature vrij laag:
Hoe de bovenrand van het wiel erin valt is overigens ook optisch een slechte referentie, kijk gewoon naar de as tov de chroomlijst.
Re: Zijwindgevoeligheid ...
Geplaatst: 23 dec 2009 10:26
door Ploffie
Deze foto geeft optisch ook geen betrouwbaar beeld, daar deze iets van boven is genomen ipv in hetzelfde horizontale vlak.
Maar, je hebt gelijk, hij staat voor redelijk laag, vooral vergeleken met een C5.
Dan blijft dus over dat de bips ver omhoog komt..
Dat vlak blijven tijdens het remmen van een HP geveerde auto vond en vind ik juist 1 van fijn prettige eigenschappen.
Medepassagiers krijgen ook de indruk dat je minder hard remt als de koets vlak blijft iit fel duiken.
Re: Zijwindgevoeligheid ...
Geplaatst: 23 dec 2009 16:41
door Maarten
Maar even terug naar de zijwindgevoeligheid: kan EvilTwin dan uitleggen waarom je in de C5 dan lijkt meer last te hebben van zijwind dan bij andere auto's? Ik ervaar het nl. ook, alleen niet in een mate dat het me ergert.
Re: Zijwindgevoeligheid ...
Geplaatst: 24 dec 2009 07:44
door josok
Na die verhalen over zijwindgevoeligheid ben ik er eens extra op gaan letten.
De C5 is in vergelijking zo ontzettend koersstabiel, dat je sturen ongeveer kunt vergeten. Als er dan toch wat windcorrectie nodig is, valt dat extra op.
Het andere effect is overhellen, bewegen van de carosserie, zonder dat de koers echt veranderd. Als je daar op reageert door tegen te sturen wordt het echt hinderlijk.
Mijn conclusie is dat de C5 niet meer, misschien zelfs minder zijwindgevoelig is.
Re: Zijwindgevoeligheid ...
Geplaatst: 24 dec 2009 09:49
door bgt
Dat vind ik van de C4 Picasso, waar ik nu nog in rijd, nou ook. Voor jouw gevoel is ie instabiel bijv. op de snelweg bij hoge snelheid. Maar let je erop bij bijv. een harde zijwind dan merk je dat t de koets is die wiebelt. Je slingert niet meer dan n ander over de weg.
Re: Zijwindgevoeligheid ...
Geplaatst: 24 dec 2009 10:02
door EvilTwin
Ploffie schreef:Dat vlak blijven tijdens het remmen van een HP geveerde auto vond en vind ik juist 1 van fijn prettige eigenschappen.
Traditioneel hebben alle HP Citroëns achter langsarmen, en die hebben van nature een sterkte anit-duikwerking, omdat ze de kont naar beneden trekken door het remkoppel. Een DS duikt voor en trekt de boel achter naar beneden, dus die zakt rechtstandig. Maar dat werkt onafhankelijk vd HP. Wél is HP van nature soepeler en dat merk je in de absolute waarde van het inveren.
Vanaf de CX is er ook vóór een anti-duik geometrie, en vanaf de Xm hydractive, maar zelfs dat met AMVAR is achter niet in staat de auto naar beneden te trekken. Op hoge snelheid werkt de automatische spoiler vd C6 mee om de boel wat aan te drukken.
Het andere effect is overhellen, bewegen van de carosserie, zonder dat de koers echt veranderd. Als je daar op reageert door tegen te sturen wordt het echt hinderlijk.
Dát is wel typisch HP: er is niet te veel stijfheid tegen langzaam rollen, behalve als het hydractieve naar HARD gaat, maar zoals je al opmerkt, rollen heeft nauwelijks invloed op de koers (dat zit hem in de geometrie, want zo werkt het op de 2cv ook al).
Wat wél van invloed is dat is het camber van de weg (schuin voor afwatering) maar daar doen ze niet overal aan. En omdat in NL de bochten in kommetjes liggen kan je er op de snelweg erg hard doorheen.
Re: Zijwindgevoeligheid ...
Geplaatst: 21 mar 2010 20:59
door Diwil
Hallo, wij hebben nu enkele maanden een C5 PH1 uit 2001 en helaas ook hinderlijk veel last van de zijwind.
Vandaag ook weer aardig wat kilometers gereden en zelfs de mensen die achter me reden vielen het op dat ik over de weg zwalkte.. Dit allemaal terwijl er niet eens zo heel veel wind stond.
Ik heb voor deze C5 2x BX, 1x XM en 2x Xantia gereden maar nooit heb ik deze zelfde ervaring gehad.
Het is eigenlijk net alsof de wielen er los onder zitten.. Okee, ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal (C5) maar ik vindt dit echt niet normaal.
Waar zou dit aan kunnen liggen? Kan het zijn dat de veerbollen vervangen moeten worden?
Of hebben de veerbollen hier geen invloed op.. Of is er misschien wat anders aan de hand?
Met mijn laatste Xantia heb ik lang met versleten veerbollen rondgereden, maar buiten het stapvoets over drempels moeten rijden en minder comfort, weinig andere problemen.
Hopelijk kan iemand mij verder helpen.
Grt,
Dion
Re: Zijwindgevoeligheid ...
Geplaatst: 21 mar 2010 21:02
door Klussie
Probeer eens bandjes die stugger zijn....
Re: Zijwindgevoeligheid ...
Geplaatst: 21 mar 2010 21:08
door Ploffie
Dat lijkt me praktisch niet handig, waar haal je zo even een paar stuggere bandjes vandaan?
Misschien eens een iemand in de buurt zien te vinden die ook een C5 heeft en daar eens in rijden.
Merk je dan duidelijk verschil dan weet je iig dat het aan jouw auto ligt.