Pagina 6 van 11

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 11 mei 2009 08:49
door Jumper30
Ik vind het goed, ik ga morgen xenon in mijn Jumper3 zetten, en oom agent gaat maar lekker op zn hoofd zitten, want mijn Jumper heeft koplampsproeiers, en heeft ook nog automatische niveauregeling dmv luchtvering.

Jumper met Xenon, en mn phase 2 rijdt ook met xenon af fabriek, en het is gewoon de beste lamp ooit.

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 15 mei 2009 16:14
door Marinus Ruiter
WackoH schreef:Ik vind dat we Marinus tot C5-held v/d dag uit kunnen roepen.
Wekenlange discussies zijn met een scherpe blik op de lampunit en met verstand van codes opgelost. :smt038

Ik voel me helemaal vereerd :oops:

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 15 mei 2009 17:09
door Jalu
Voor de liefhebbers:

Afbeelding

In de rechterkoplamp (links op de foto) zit een reguliere 6000K lamp, in de linkerkoplamp (op de foto dus rechts...) zit de nieuwe 3000K lamp.

Wonderbaarlijk: de 3000K lamp is op het oog niet of nauwelijks te onderscheiden van een normale halogeenlamp, tenminste zo bij daglicht en qua kleur. Ofwel: xenonlicht, maar zonder er mee op te vallen. Voor ons "simpele" Xantia rijders de eenvoudigste oplossing denk ik, gezien er voor de Xantia geen armaturen met een D-codering te vinden zijn...

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 15 mei 2009 17:53
door ms-c5
:smt038 :smt038 er is nog hoop ;)

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 15 mei 2009 18:53
door Klaverblaadje
Jalu schreef:Wonderbaarlijk: de 3000K lamp is op het oog niet of nauwelijks te onderscheiden van een normale halogeenlamp, tenminste zo bij daglicht en qua kleur.

Dit roept gelijk weer vragen op natuurlijk.

1) Bij onze (Chinese) huisleverancier zie ik alleen maar 6000K , waar heb je deze gekocht, en wat kostie?

2) zitten daar dezelfde stekkertjes aan, is dat universeel?

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 15 mei 2009 19:00
door Jalu
Wel, ik kon mijn oude ballasten (van het 6000K setje) gewoon laten zitten, aan de lampjes van het nieuwe setje zitten exact dezelfde stekkers.

Ik kocht het setje bij een gewone automaterialenhandel in Stadskanaal; het kostte 125 euro (niet goedkoop dus) en ik moest het speciaal bestellen, normaliter verkopen ze vrijwel alleen 6000K en 8000K setjes, die ze dan ook veelvuldig op voorraad hebben. Hier heb ik zo'n drie weken op moeten wachten, maar het resultaat is boven mijn verwachting...

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 15 mei 2009 19:18
door ms-c5
hier zijn ze wel goedkoper ;)

http://cgi.ebay.com/HID-Xenon-Kit-Bulb- ... 7C294%3A50" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 15 mei 2009 23:35
door ms-c5
heb zojuist via Ebay 1 setje 4300K lampen besteld en 1 setje 3000K besteld.

3000K zou iets wat geler zijn, misschien ook wel netjes in onze dame, die 4300K wou ik sowieso hebben, dan ben ik van die blauwe gloed verlost. ;)

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 16 mei 2009 12:00
door GuidoK
Is 3000K niet gewoon echt geel ipv 'gelig'?
Zoals 'franse auto gele koplamp geel'? :mrgreen:
Zo zien de plaatjes er tenminste uit die ik vind van 3000k.
Niet verkeerd overigens voor een franse auto ;)

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 16 mei 2009 12:52
door ms-c5
daarom heb ik ook 2 set lampjes besteld, die 3000k voor de probeer, en die 4300k wou ik sowieso hebben. :smt023

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 16 mei 2009 13:03
door EvilTwin
je gooit met dat gele Xenon wel een van de voordelen weg: meer licht;

-het gele Xenon levert lang niet zo veel licht als 4300K
-het gele Xenon is specifiek ontwikkeld voor toepassingen waar je minder reflecties wilt hebben (mist lichten etc.)

NB ik heb pas een auto met geel Xenon gezien en daarvan was er uiteraard al eentje stuk, dus pas op voor Chinese rommel.
Niet verkeerd overigens voor een franse auto
uit de jaren 80 wellicht :|

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 16 mei 2009 13:16
door Jalu
EvilTwin schreef:je gooit met dat gele Xenon wel een van de voordelen weg: meer licht;

-het gele Xenon levert lang niet zo veel licht als 4300K
-het gele Xenon is specifiek ontwikkeld voor toepassingen waar je minder reflecties wilt hebben (mist lichten etc.)
Ik heb het gisteren in het donker getest en de lichtopbrengst is inderdaad lager dan die van de 6000K lampen. Het is echter nog altijd wél beter dan de originele halogeenverlichting. Ook klopte de hoogteafstelling van mijn koplampen niet helemaal (één lamp stond te laag) dus een definitief oordeel kan ik nog niet geven. Volgt nog. :)

Het is trouwens bij lange na niet zo geel als ik verwachtte, ik had echt Frans geel verwacht en dat is het zeker niet. Kijk zelf maar:

Afbeelding

Zoals je ziet ligt de kleur bijzonder dicht bij die van reguliere halogeenlampen. De foto is overigens bewust 2 stops onderbelicht, het ging tenslotte vooral om de kleur van de lampen... ;)

Vergeleken met de oude 6000K lampen:

Afbeelding

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 16 mei 2009 20:54
door GuidoK
Jalu schreef: Het is trouwens bij lange na niet zo geel als ik verwachtte, ik had echt Frans geel verwacht en dat is het zeker niet. Kijk zelf maar:
Is dat 3000K?
Dat ziet er meer uit als standaard xenon (4300K)
De plaatjes die ik op internet zie zijn allemaal veel geler.
Ik kan me niet herinneren dat ik het al op de weg heb gezien, of het is me niet opgevallen.
(misschien maar eens letten op hele felle gele lampen).

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 16 mei 2009 21:03
door Jalu
GuidoK schreef:
Jalu schreef: Het is trouwens bij lange na niet zo geel als ik verwachtte, ik had echt Frans geel verwacht en dat is het zeker niet. Kijk zelf maar:
Is dat 3000K?
Dat ziet er meer uit als standaard xenon (4300K)
De plaatjes die ik op internet zie zijn allemaal veel geler.
Ik kan me niet herinneren dat ik het al op de weg heb gezien, of het is me niet opgevallen.
(misschien maar eens letten op hele felle gele lampen).
Het is mij in ieder geval verkocht als zijnde 3000K; de 4300K xenon die ik gezien heb neigt ook wel degelijk veel meer naar blauw. Het schijnt dat halogeen ongeveer 3250K is, dus dan is het niet zo gek dat 3000K heel erg lijkt op halogeen qua kleur volgens mij... Mijn indruk is ook dat afbeeldingen op het web van xenon lampen heel vaak de kleur fors overdrijven...

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 16 mei 2009 21:19
door GuidoK
ik vond inderdaad dit staatje op een fotografieforum:

Voorbeelden kleurtemperatuur:

1800K: Een Kaars
2000K: Zonsopkomst en zonsondergang
2800K: Een Gloeilamp
3000K: Studiolamp
3200K: Halogeenlamp
3500K: Een uur na zonsopkomst
5000K: Flitser
5600K: Standaard daglicht
6000K: Middagzon
6500K: Neutraal wit (instelling op veel monitors)
7000K: Felle zon

Dan is geel idd eerder 2000K of lager, en 3000k ongeveer halogeen.
De 4300K die ik heb vind ik in iig fel wit, maar absoluut geen blauwe gloed.