Pagina 6 van 6

Re: remmen piepen

Geplaatst: 07 aug 2009 11:49
door jpiek
Ik gok 70-30% achterremmen

Re: remmen piepen

Geplaatst: 07 sep 2009 22:13
door Citroentje
Een dezer dagen wil ik mijn achterremmen toch ook maar eens schoonmaken. Ook ik krijg schoon genoeg van dat gepiep.

Maar nu de hamvraag:
Hoe hard (met welk moment) moet ik die remklauw weer vastzetten na het demonteren?

En met welk moment moeten de wielbouten aangedraaid worden?

Re: remmen piepen

Geplaatst: 08 sep 2009 20:45
door Roman
Citroentje schreef:En met welk moment moeten de wielbouten aangedraaid worden?
volgens mij met 100Nm

Re: remmen piepen

Geplaatst: 08 sep 2009 21:30
door GuidoK
Citroentje schreef: En met welk moment moeten de wielbouten aangedraaid worden?
90 +/- 10 NM.
Maar nu de hamvraag:
Hoe hard (met welk moment) moet ik die remklauw weer vastzetten na het demonteren?
70 +/- 7 NM
(volgens de vraagbaak PH1; ik neem aan dat dit bij de PH2 hetzelfde is. (en anders ligt het denk ik wel in de orde van de veiligheidsmarge ;) )
Niet vergeten de schroefdraad en de drukflens van de boutkop van de bouten die de klauw vasthouden bij montage weer in te vetten met kopervet oid. Anders kan de volgende keer de demontage wel eens anders verlopen (je hebt dan een acetyleenbrander nodig)

Re: remmen piepen

Geplaatst: 08 sep 2009 21:32
door Wimmie
Mijn achterremmen gaan zich ook steeds nadrukkelijker laten horen. :?
Voor het verstrijken van de garantieperiode toch maar eens wat aan laten doen

Re: remmen piepen

Geplaatst: 08 sep 2009 21:53
door SkyBuMp
Heel raar.. maar steeds als ik dit topic boven zie komen..lees ik de titel als : Remmen pimpen..

Njah .. denk het aan de temepratuur zal liggen ;-)

Even invetten met kopervet en gaan zonder piepjes!

Re: remmen piepen

Geplaatst: 08 sep 2009 22:57
door Citroentje
Roman schreef:
Citroentje schreef:En met welk moment moeten de wielbouten aangedraaid worden?
volgens mij met 100Nm
GuidoK schreef:
Citroentje schreef: En met welk moment moeten de wielbouten aangedraaid worden?
90 +/- 10 NM.
Maar nu de hamvraag:
Hoe hard (met welk moment) moet ik die remklauw weer vastzetten na het demonteren?
70 +/- 7 NM
(volgens de vraagbaak PH1; ik neem aan dat dit bij de PH2 hetzelfde is. (en anders ligt het denk ik wel in de orde van de veiligheidsmarge ;) )
Niet vergeten de schroefdraad en de drukflens van de boutkop van de bouten die de klauw vasthouden bij montage weer in te vetten met kopervet oid. Anders kan de volgende keer de demontage wel eens anders verlopen (je hebt dan een acetyleenbrander nodig)
Thnx 4 msg. Hiermee kan ik gerust gaan sleutelen. Is niet al te gecompliceerd heb ik al begrepen.

Re: remmen piepen

Geplaatst: 11 sep 2009 19:01
door Citroentje
Achterremblokken schoongemaakt en (achterkanten) met kopervet ingesmeerd. Dat werkje stelt werkelijk helemaal nix voor! Piece of cake.

Om gedonder met het weer induwen van de remcylinders te voorkomen bedacht ik een eenvoudige truc:
1. nadat de borgbout is verwijderd eerst beide remblokjes zover mogelijk naar achteren duwen.
2. remblokjes eruit.
3. smal latje in de plaats van elk blokje.

Nu kun je rustig schoonmaken. Om de blokjes er weer in te zetten kun je met het latje eenvoudig de remcylinders weer terugduwen. Kost niet veel kracht. Even draaien van het latje om de lengte-as is het eenvoudigste. Dan kunnen de blokjes er zo weer ingeschoven worden.

Op aanraden van de specialist van de garage heb ik schuine kantjes aan de blokjes geveild. Niet aan voor- en achterkant (in de draairichting gezien) maar links en rechts. Het piepen is gelukkig voorbij.

Toen de zaak openlag heb ik het trouwens ook even met perslucht schoongespoten. Daar kwam zó veel troep bij vrij dat ik me afvroeg of het piepen niet over zou zijn als ik alleen maar die troep eruit zou spuiten. Uiteindelijk had ik geen zin om het risico te lopen van dubbel werk (uit elkaar halen) dus heb ik dat niet geprobeerd.