Pagina 6 van 9
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Geplaatst: 21 dec 2020 15:53
door Frans 99
Maar ik heb al 8 jaar geen (fout)melding!
Auto gekocht met pak um beet 60.000 km (nu 337.000).+-
Volgens Internet moet het om de de 120.000 bijgevuld worden en ook hier.
goed ik haal 150.000 km,(nu 337.000) maar nog steeds geen melding.
(low Budget) is een roetfilter goedkoper dan jaarlijks bijvullen . En makkelijker te monteren
Grüß
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Geplaatst: 21 dec 2020 15:58
door Frans 99
eolys
Zo schrijf je dat.
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Geplaatst: 21 dec 2020 19:58
door Ccinq
Wat natuurlijk zou kunnen is dat bij een bepaalde rijstijl (veel snelweg met behoorlijke snelheid, motor altijd goed op temperatuur) de regeleenheden vaststellen dat er weinig roetproductie is en daardoor de hoeveelheid ingespoten eolys verminderd wordt. Daardoor zou je dan beduidend minder as in het filter krijgen en veel langer met je eolysvoorraad doen (dat zou wellicht bij Frans99 zo kunnen zijn ).Ik had die indruk toen er bij mij volgens fabrieksvoorschrift bij rond 120.000 km eolys werd bijgevuld (weet niet precies hoeveel), ik weet wel dat volgens de diagbox ik toen nog zeker 160.000 km vooruit had moeten kunnen. Als dat natuurlijk klopte.
Ben benieuwd of mijn indruk juist is (BJG?).
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Geplaatst: 21 dec 2020 22:10
door C5HDI110
@BJG, wat zijn de voor en nadelen van de (interne?) EGR zoals op THP motoren ?
Onder welk type EGR valt deze ?
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Geplaatst: 22 dec 2020 01:06
door jantje1948
Ccinq schreef:Wat natuurlijk zou kunnen is dat bij een bepaalde rijstijl (veel snelweg met behoorlijke snelheid, motor altijd goed op temperatuur) de regeleenheden vaststellen dat er weinig roetproductie is en daardoor de hoeveelheid ingespoten eolys verminderd wordt. Daardoor zou je dan beduidend minder as in het filter krijgen en veel langer met je eolysvoorraad doen (dat zou wellicht bij Frans99 zo kunnen zijn ).Ik had die indruk toen er bij mij volgens fabrieksvoorschrift bij rond 120.000 km eolys werd bijgevuld (weet niet precies hoeveel), ik weet wel dat volgens de diagbox ik toen nog zeker 160.000 km vooruit had moeten kunnen. Als dat natuurlijk klopte.
Ben benieuwd of mijn indruk juist is (BJG?).
Nee, bij elke tankbeurt wordt de eolys aan de inhoud van de tank toegevoegd, afhankelijk van de hoeveelheid die je getankt hebt. Er zit dus altijd eolys in de brandstof die ingespoten wordt. Die dient om de temperatuur waarbij roet verbrandt zo'n 150 graden lager te maken waardoor het filter geregenereerd kan worden.
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Geplaatst: 22 dec 2020 01:35
door C5HDI110
Er word niet altijd eolys toegevoegd na het tanken, toevallig las ik van de week wat documentatie hierover.
Openen van het tank klepje word gedetecteerd, dat i.c.m. de hoeveelheid getankte diesel, bepaald hoeveel eolys er word toegevoegd.
Onder een bepaald minimum getankte diesel, word dit niet gedetecteerd als een trigger om eolys toe te voegen.
Veel kleine tankbeurten kan dan tot problemen met het roetfilter veroorzaken.
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Geplaatst: 22 dec 2020 10:02
door c5jan
Een beetje dieselrijder rijdt tot het lampje...

Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Geplaatst: 22 dec 2020 10:05
door Menno
Je hebt idd niet voor niets een flinke actieradius

...
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Geplaatst: 22 dec 2020 10:10
door c5jan
Dat vastgesteld hebbende, de opvoerpomp ligt in de brandstof en wordt daaraan gekoeld. Te laag brandstofpeil, zeker bij een hdi motor waar ze vaak al de retourkoeling wegbezuinigd hebben, zodra het lampje brandt is het dan ook wel tijd om te tanken...
Ik heb het op andere wijze geprobeerd, niet handig om met volle tank de opvoerpomp te moeten wisselen zeg maar.
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Geplaatst: 22 dec 2020 10:17
door boes
c5jan schreef:Een beetje dieselrijder rijdt tot het lampje...

En dan nog even verder,...totdat ze echt begint te zeuren

Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Geplaatst: 22 dec 2020 10:21
door C5HDI110
De 1.6HDI zoals in mijn C5 heeft gelukkig geen opvoerpomp, wel retourkoeling.
Als ik dit zo schrijf, begin ik mijn C5 steeds meer te waarderen

Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Geplaatst: 22 dec 2020 16:41
door Frans 99
Het stevig doorrijden op de snelweg heeft niet geholpen, vanochtend ging het lampje weer aan.
Er wordt nu een meneer diag bij gehaald met expertise.
Daar wacht ik niet op en monteer het nwe roetfilter wanneer ik tijd heb, zal tussen kerst en volgend jaar zijn.
Volgens de garage is het roetfilter brandschoon en is dat het wel een sensor is.
Dat geloof ik weer niet omdat er geen problemen waren voor het reinigen van het roetfilter.
Wel vast gesteld dat het eylois systeem (?) niets doet.
Wel grappig meneer diag zegt laatste generatie 650 km geleden, maar er is dus niets gebeurd. Ra ra.
wordt vervolgd.
Grüß
Ps beginnen met M.o.i.n mag niet (wordt irritant bevonden) eindigen met Grüß is wel schijnt wel aanvaardbaar te wezen.
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Geplaatst: 22 dec 2020 17:00
door c5jan
Moi doet het vaak wel toch?
Is dat niet hetzelfde dan?
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Geplaatst: 22 dec 2020 22:09
door H_H
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Geplaatst: 23 dec 2020 00:29
door C5HDI110
Frans 99 schreef:Het stevig doorrijden op de snelweg heeft niet geholpen, vanochtend ging het lampje weer aan.
Wel vast gesteld dat het eylois systeem (?) niets doet.
Wel grappig meneer diag zegt laatste generatie 650 km geleden, maar er is dus niets gebeurd. Ra ra.
Is het niet een teller in de ECU, welke een km stand bereikt heeft, waarbij er meldingen komen dat het filter verstopt en vervangen moet worden ?
Een 2.0HDI heeft een roetfilter wat om de 800 km? regenereert, dan is 650km op zich niet slecht als het geen splinternieuw filter is.
De melding met uitlezen dat het eolys niet functioneert is volgens mij "standaard", met een Lexia krijg je een soortgelijke melding, "toevoegen niet mogelijk", maar het vakje storing zeg nee.
Heeft te maken met de omstandigheden tijdens het uitlezen, mijn C5 geeft niet anders aan tijdens het uitlezen, al 90K
PS:
M o i n hoor ik elke dag op het werk als mijn collega's met Duitse collega's bellen, in het begin dacht ik, die meneer
M o i n is populair
