Pagina 6 van 10
Re: C5 2.0 aut in noodloop bij stapvoets rijden
Geplaatst: 04 mei 2013 22:47
door Ploffie
Zie mail?
Ik wil het ook best weten hoor.
Re: C5 2.0 aut in noodloop bij stapvoets rijden
Geplaatst: 04 mei 2013 22:58
door BJG
Dat mag hoor: (maar het ging even om uitwisseling van foto's ed.)
De stekker is niet los te krijgen, daarvoor moet je een complete kabelboom bestellen, of naar de sloop gaan.
De stekker-pennen van de motor ecu zijn minstens zo belangrijk. Vaak komt op de bodem van de stekker een oxidatiebrug tussen de pennetjes.
de stekker is verder demontabel maar dat is lastig uit te leggen op afstand, de draden zullen er niet uitvallen.
Re: C5 2.0 aut in noodloop bij stapvoets rijden
Geplaatst: 05 mei 2013 12:10
door Ploffie
De monteur die de auto destijds onderzocht vertelde dat hij ook een manier wist om de stekker open te maken, maar dat hij er wel een kabeltje bij trok vanaf de KVS naar de ECU.
Re: C5 2.0 aut in noodloop bij stapvoets rijden
Geplaatst: 05 mei 2013 15:25
door BJG
Ik bedoelde 'niet los leverbaar' uit elkaar halen lukt inderdaad wel.
een nieuwe draad trekken is inderdaad een goed idee.

Re: C5 2.0 aut in noodloop bij stapvoets rijden
Geplaatst: 05 mei 2013 15:54
door Ploffie
Anders moesten ze de hele kabelboom vervangen en dat is nogal een behoorlijke klus, dure klus dus.
Het blijft een rotstoring, alleen merkbaar bij stapvoets rijden, ben je daaraan voorbij dan merk je er niets meer van, geen hikje, schokje of wat dan ook.
Re: C5 2.0 aut in noodloop bij stapvoets rijden
Geplaatst: 06 mei 2013 10:23
door mausab
Het was een bijzondere ervaring om een uur te rijden zonder dat de storing kwam. Is die draad van KVS naar stekker al eens vervangen Ploffie?
Ik ga binnenkort proberen de stekker verder de demonteren zodat ik hem beter kan reinigen.
Re: C5 2.0 aut in noodloop bij stapvoets rijden
Geplaatst: 06 mei 2013 12:13
door Ploffie
mausab schreef:Is die draad van KVS naar stekker al eens vervangen Ploffie?
Nee.
Re: C5 2.0 aut in noodloop bij stapvoets rijden
Geplaatst: 09 mei 2013 12:06
door mausab
Geprobeerd om de stekker verder te demonteren maar dit is toch niet gelukt
Wederom geprobeerd de stekker zoveel mogelijk schoon te maken door voorzichtig met een speld in de stekker te bewegen. Vervolgens wd40, perslucht. Maar helaas niet het gewenste resultaat.
Misschien toch kijken of ik zo'n stekker (met draadjes) voor een prikkie ergens vandaan kan toveren en vervolgens de draden aan elkaar solderen.

Re: C5 2.0 aut in noodloop bij stapvoets rijden
Geplaatst: 09 mei 2013 12:12
door Ploffie
Het zit hem misschien niet in de stekker alleen.
Weet wel dat er vanaf de sensor vocht via de kabel naar boven de stekker in is geperst.
Daarom wilde de monteur er ook een kabeltje naast leggen, gewoon een dunne 2 polige en de rest laten zitten.
Re: C5 2.0 aut in noodloop bij stapvoets rijden
Geplaatst: 09 mei 2013 13:15
door mausab
Dat is inderdaad misschien de allerbeste oplossing om als eerste te proberen.
Twee nieuwe draadjes tussen KVS en stekker ertussen solderen. Hoeft de stekker ook niet persé open. Oxidatie kan immers in de draad zitten.
Re: C5 2.0 aut in noodloop bij stapvoets rijden
Geplaatst: 09 mei 2013 13:18
door mausab
Mijn verhaal gaat niet helemaal op.
Zoals jij aangeeft is het vocht via de draad in de stekker terecht gekomen. Dus stekker moet wel degelijk open om nieuwe draad te kunnen leggen
Ik daar eens over na denken

Re: C5 2.0 aut in noodloop bij stapvoets rijden
Geplaatst: 09 mei 2013 13:24
door GW-tje
Je kunt toch gewoon domweg meten of die stekker teveel is aangetast? Met de meetpennen kun je daar zo bij. Anders op de sloop even een stekker scoren, die zijn er voldoende.
Re: C5 2.0 aut in noodloop bij stapvoets rijden
Geplaatst: 09 mei 2013 14:36
door mausab
GW-tje schreef:Je kunt toch gewoon domweg meten of die stekker teveel is aangetast? Met de meetpennen kun je daar zo bij. Anders op de sloop even een stekker scoren, die zijn er voldoende.
Ben niet thuis in dat doormeten. Ben benieuwd of de stekkers makkelijk te krijgen zijn zoals je zegt. Dat zou wel fijn zijn. Ik ga hiernaar informeren.
Re: C5 2.0 aut in noodloop bij stapvoets rijden
Geplaatst: 09 mei 2013 14:52
door GW-tje
Om dit te bekijken heb je echt geen studie hogere wiskunde nodig! Met een eenvoudige multimeter kun je zo de weerstand bepalen en zien of je een betrouwbaar contact hebt. 1 pen op een pool in de stekker en 1 pen op de andere uitgang van het draadje. Ohmse meting moet gewoon 0 (nul) aangeven. Zo doe je beide draadjes.
Bij deze meneer kun je een wereld vinden aan aansluitmateriaal:
Rick Donkers
Re: C5 2.0 aut in noodloop bij stapvoets rijden
Geplaatst: 09 mei 2013 15:17
door mausab
Dat stelt inderdaad niets voor.