Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Als ze fatsoenlijk in het vet stonden wel ja, maar dat is volgens mij net het probleem met die adal slijtage; beweging van 'droge' onderdelen.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Zoals altijd ontstaat zoiets uit meerdere oorzaken tegelijk:
De lagers zijn af fabriek wel degelijk goed gesmeerd. De lagers zitten echt zeer goed vol met vet. De constructie van de achteras is zodanig dat de veercilinders ruimtebesparend onder het voertuig liggen. Dit betekent dat de wiel-krachten via een zeer korte hefboom moeten worden overgebracht op de veercilinder. Dat geeft een enorme belasting, immers kracht * arm = kracht * arm. Wordt de arm korter, dan wordt de kracht groter.
De kans bestaat dat de lagers hierdoor een afgeplatte kant krijgen. Daardoor dicht de uiteindelijk de keerring niet meer goed af waardoor water en vuil het lager binnendringen, nu is is het slechts een kwestie van tijd.
Vanzelfsprekend is de belading van de auto van invloed op de krachten en dus de slijtage.
De lagers zijn af fabriek wel degelijk goed gesmeerd. De lagers zitten echt zeer goed vol met vet. De constructie van de achteras is zodanig dat de veercilinders ruimtebesparend onder het voertuig liggen. Dit betekent dat de wiel-krachten via een zeer korte hefboom moeten worden overgebracht op de veercilinder. Dat geeft een enorme belasting, immers kracht * arm = kracht * arm. Wordt de arm korter, dan wordt de kracht groter.
De kans bestaat dat de lagers hierdoor een afgeplatte kant krijgen. Daardoor dicht de uiteindelijk de keerring niet meer goed af waardoor water en vuil het lager binnendringen, nu is is het slechts een kwestie van tijd.
Vanzelfsprekend is de belading van de auto van invloed op de krachten en dus de slijtage.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Lijkt mij dat onder wisselende krachten de kogels ook in de lagers bewegen en draaien dus wisselende slijtage plekken. 

Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het zijn rol-lagers.
Bij een wieluitslag van 10 cm en een draagarmlengte van 35 cm is uit te rekenen wat de hoekverdraaiing is van het lager.
sin = 10/35 = 0,29 Dit betekent dat de hoekverdraaiing van het lager slechts 16-17 graden zal zijn.
Veel beweging zit er dus bij normale omstandigheden niet in.
Een idee van de krachten die op het lager werken:
draagarmlengte 35 cm
Aslast achter 600 kg = 300 kg per wiel.
armlengte bevestiging veercilinder 2 cm
valversnelling (g)= 10 m/s^2
F = m * g
M = F * l
Moment op draagarm = 300*10 * 0,35 * = 1050 Nm
dit is hetzelfde moment als op de bevestiging van de veercilinder.
hiervan is de lengte 2 cm, dan wordt de kracht dus 1050/,05 = 21000 N
Voor het begrip omgerekend in kg is dit dus 2100 kg per kant, opgevangen door twee lagertjes!!
Let wel dat de kracht lineair toeneemt met de asbelasting.
Ik vind het niet raar dat er op een gegeven moment een platte kant aan de rollenkooi komt.
Bij een wieluitslag van 10 cm en een draagarmlengte van 35 cm is uit te rekenen wat de hoekverdraaiing is van het lager.
sin = 10/35 = 0,29 Dit betekent dat de hoekverdraaiing van het lager slechts 16-17 graden zal zijn.
Veel beweging zit er dus bij normale omstandigheden niet in.
Een idee van de krachten die op het lager werken:
draagarmlengte 35 cm
Aslast achter 600 kg = 300 kg per wiel.
armlengte bevestiging veercilinder 2 cm
valversnelling (g)= 10 m/s^2
F = m * g
M = F * l
Moment op draagarm = 300*10 * 0,35 * = 1050 Nm
dit is hetzelfde moment als op de bevestiging van de veercilinder.
hiervan is de lengte 2 cm, dan wordt de kracht dus 1050/,05 = 21000 N
Voor het begrip omgerekend in kg is dit dus 2100 kg per kant, opgevangen door twee lagertjes!!
Let wel dat de kracht lineair toeneemt met de asbelasting.
Ik vind het niet raar dat er op een gegeven moment een platte kant aan de rollenkooi komt.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website