Pagina 49 van 53

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 22 sep 2014 07:39
door Rene
:shock:

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 22 sep 2014 10:07
door BJG
Erg nuttig zo'n forum, kan je veel ellende besparen ;)
TOP JW :smt023

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 22 sep 2014 20:18
door biebie
Dat van die Dextron 3 heb ik van mijn citroen-dealer. :o Die verkoopt de ATF olie met deze specificatfie! Heb er even voor gebeld omdat ik Kroon-olie slechts in 1 l busjes kon krijgen. Peperduur dus. Wou het bij hem kopen. Dat stond op zijn 60 l bus genoteerd!! Is er speciaal naar gaan kijken.

Of is die Esso dan hetzelfde als Dextron 3?

Waarom is het eigenlijk zo belangrijk dat de automaatolie precies 60° moet zijn. Welke technische reden is daarvoor?

Bedankt trouwens voor de tips Jw!

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 22 sep 2014 21:36
door BJG
Door uitzetting van materialen en vloeistoffen ontstaat verschil in niveau. Daarom moet er een temperatuur gegeven zijn waarbij je het niveau controleert/corrigeert. Men kies in de meeste gevallen voor 60 graden omdat die temperatuur eenvoudig te bereiken en te controleren is. Dat zal bij 20 graden niet in alle gevallen haalbaar zijn.

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 24 sep 2014 09:15
door JW-C5
biebie schreef:Dat van die Dextron 3 heb ik van mijn citroen-dealer. :o Die verkoopt de ATF olie met deze specificatfie! Heb er even voor gebeld omdat ik Kroon-olie slechts in 1 l busjes kon krijgen. Peperduur dus. Wou het bij hem kopen. Dat stond op zijn 60 l bus genoteerd!! Is er speciaal naar gaan kijken.

Of is die Esso dan hetzelfde als Dextron 3?
Nee, die ESSO of Mobil LT 71141 is beslist niet hetzelfde als Dextron ATF3.

Dat die Cit-dealer die olie heeft kan best, die gebruikt hij dan onder andere voor de oliewisssel in de 4HP18, en nog zo wat van die bakken.
Maar in de 4HP20 en in de AL4 moet die LT 71141.

Groet,
JW

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 24 sep 2014 12:26
door chathanky
Dikke olie zal ook langer over doen om terug te stromen in het carter. Aangezien koude olie dikker is zal je een koude draaiende bak dan te veel gaan bijvullen.

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 13 apr 2015 19:26
door Mike44a
.
Total Fluide XLD FE voor de AL4 bak:
Euro 8,92 per liter bij de Citroen dealer

Nr. 9289 89 / LNLCET0010 / ATX olie
Afbeelding

Afbeelding

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 14 apr 2015 22:09
door Mike44a
Afbeelding

Deel-verversing AL4 bak

Nodig:
1. Euro 36,- voor 4 liter dikke Total Fluide XLD FE (bestel-nr. LNLCET0010) olie a Euro 9 per liter van Citroen dealer
2. 8mm cartersleutel (of doorgeslepen stukje 8mm deurklink in een dop 9) aan dopsleutel met 30 cm verlengstukjes
3. trechter met 30 cm slang met gaffa tape aan elkaar (slangdikte 15 mm past nog net in vulopening)
4. teiltje
5. telescoopmagneetje
6. steek-, ring of dopsleutel 7, 19 en 27
7. oranje klus-handschoentjes van de Action tegen olie-handen en hitte

De schroefafdichtingen hebben niet-magnetische koperen ringetjes die hier opnieuw gebruikt zijn.
Er is zonder mouwen en deels (bij schroeven vulplug en pakken ringetje) zonder handschoentjes gewerkt.
Deze how-to is voor eigen risico.
1. Auto horizontaal, vering C5 in allerhoogste stand, in Neutraal en op handrem, motor uit, motorkap open, horizontale luchtslang van
luchtfilterhuis met 7mm los en luchthuis weg, 8mm vierkant-vulplug boven op automaatbak los draaien en omhoog 'magneten'.
(Zit een beetje onder selector-armpje, maar komt in de Neutraal-stand voldoende vrij.)
2. Teiltje onder auto, met dop 27 peilbuis onder bak verwijderen (komt ong. 3 liter uit), vulbuis 27 van aflaatplug 19 scheiden en
vulbuis 27 weer goed onder bak vast schroeven.
3. Boven op bak bij vulopening met trechter en dikke slang er ong. 2,5 liter Total Fluide XLD FE in totdat het uit peilbuis onder komt.
4. Aflaatplug 19 er handvast in en auto starten en op handrem even in P, D en R stationair laten draaien (kan even zonder luchtfilter)
5. Aflaatplug 19 er uit en boven halve liter erbij; bij straal olie onder plug 19 er weer in en redelijk goed aandraaien vw. warmrij-rit.
6. Vierkant-vulplug boven vingervast, luchtfilter terug en olie op 65 graden bedrijfstemperatuur laten komen door 15 min. rijden.
(Mogelijk helpt een stop en in Park 2 min. laten draaien en ook 2x een stukje achteruit om de olie overal te laten komen.)
7. Bij terugkomst met stationair DRAAIENDE MOTOR (anders loopt koppelomvormer leeg) in P met vering hoog aflaatplug 19 er onder uit en te veel aan HETE olie tot druppelen er uit laten lopen en aflaatplug 19 vast draaien.
8. Geen straaltje?: motor uit, luchthuis laten zitten, halve liter erbij, vulplug vast en extra 5 min. rondje rijden en herhaal stap 7.
9. Oude olie met trechter in lege (frituurvet-)fles(sen) gieten en bij gemeentelijke recycle inleveren.

Kwam hier 3,1 liter uit en ging 3,45 liter in.
Dichte droge 8 liter AL4 bak had dus ongeveer 4% te weinig olie na al die jaren.
Auto reageert vlotter; schakelt soepeler.

Kan na bv. 1000 km nog een keer voor nog meer deel-verversing.

Met dank aan Gerbert voor de inspiratie en tips.
Ook dank aan Johan Oldenhage voor het olie-advies.

Foto hieronder is voorbeeld; heb dikkere zwarte slang met meer doorloop van autozaak gebruikt.
Afbeelding

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 14 apr 2015 22:17
door Bart_Banaan
Thanks, Mike! Duidelijk verhaal! :smt038
Dit is er wel eentje voor in de FAQ!

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 14 apr 2015 22:44
door Mike44a
You're welcome. ;-)
Vulbuis misschien nog even consequent in peilbuis veranderen voor de duidelijkheid.
(kan zelf niet meer editen)

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 15 apr 2015 02:38
door Mike44a
Zo is de handleiding nog iets beter:

(Zit een beetje onder selector arm-kabelstekkertje (kabel niet op tekening afgebeeld), maar komt in de Neutraal-stand voldoende vrij.)
2. Met dop 19 aflaatplug verwijderen, met teiltje eronder met dop 27 peilbuis los draaien (komt ong. 3 liter uit), peilbuis 27 weer goed onder bak vast schroeven.

8. Geen straaltje?: motor uit, luchthuis laten zitten en vulplug met 30 cm verleng losmaken, halve liter erbij, vulplug vast en extra 5 min. rondje rijden en herhaal stap 7.

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 15 apr 2015 08:53
door GW-tje
Je hebt een mooie en duidelijke beschrijving gemaakt van het geheel, Mike44a, maar dit is gewoon de "normale" werkwijze van Citroën volgens de boekjes, behoudens dat jij het gebruik van de Lexia voor het meten van de correcte temperatuur niet vermeldt. Eigenlijk vertel je niets nieuws.....

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 15 apr 2015 10:29
door joordens
Pools Youtube Filmpje over dit onderwerp ( geluid mag uit)

https://www.youtube.com/watch?v=BZoSrCRQTLg" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 15 apr 2015 12:34
door GW-tje
Hier het verhaal wanneer spoelen te laat komt:

https://www.youtube.com/watch?v=zEDQ-7mpAuE" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 15 apr 2015 13:13
door boes
Mooi filmpje!
(Wat ben ik toch blij met mijn handbak8-))