Beheerder
Beheerder
Berichten: 8137
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
:shock:
MG4 2022 (De zwarte RaceChinees)
EX Auto C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Erg nuttig zo'n forum, kan je veel ellende besparen ;)
TOP JW :smt023
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Dat van die Dextron 3 heb ik van mijn citroen-dealer. :o Die verkoopt de ATF olie met deze specificatfie! Heb er even voor gebeld omdat ik Kroon-olie slechts in 1 l busjes kon krijgen. Peperduur dus. Wou het bij hem kopen. Dat stond op zijn 60 l bus genoteerd!! Is er speciaal naar gaan kijken.

Of is die Esso dan hetzelfde als Dextron 3?

Waarom is het eigenlijk zo belangrijk dat de automaatolie precies 60° moet zijn. Welke technische reden is daarvoor?

Bedankt trouwens voor de tips Jw!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Door uitzetting van materialen en vloeistoffen ontstaat verschil in niveau. Daarom moet er een temperatuur gegeven zijn waarbij je het niveau controleert/corrigeert. Men kies in de meeste gevallen voor 60 graden omdat die temperatuur eenvoudig te bereiken en te controleren is. Dat zal bij 20 graden niet in alle gevallen haalbaar zijn.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
biebie schreef:Dat van die Dextron 3 heb ik van mijn citroen-dealer. :o Die verkoopt de ATF olie met deze specificatfie! Heb er even voor gebeld omdat ik Kroon-olie slechts in 1 l busjes kon krijgen. Peperduur dus. Wou het bij hem kopen. Dat stond op zijn 60 l bus genoteerd!! Is er speciaal naar gaan kijken.

Of is die Esso dan hetzelfde als Dextron 3?
Nee, die ESSO of Mobil LT 71141 is beslist niet hetzelfde als Dextron ATF3.

Dat die Cit-dealer die olie heeft kan best, die gebruikt hij dan onder andere voor de oliewisssel in de 4HP18, en nog zo wat van die bakken.
Maar in de 4HP20 en in de AL4 moet die LT 71141.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Dikke olie zal ook langer over doen om terug te stromen in het carter. Aangezien koude olie dikker is zal je een koude draaiende bak dan te veel gaan bijvullen.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 jul 2014 20:18
Auto: C5
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Locatie: Almere
.
Total Fluide XLD FE voor de AL4 bak:
Euro 8,92 per liter bij de Citroen dealer

Nr. 9289 89 / LNLCET0010 / ATX olie
Afbeelding

Afbeelding
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 jul 2014 20:18
Auto: C5
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Locatie: Almere
Afbeelding

Deel-verversing AL4 bak

Nodig:
1. Euro 36,- voor 4 liter dikke Total Fluide XLD FE (bestel-nr. LNLCET0010) olie a Euro 9 per liter van Citroen dealer
2. 8mm cartersleutel (of doorgeslepen stukje 8mm deurklink in een dop 9) aan dopsleutel met 30 cm verlengstukjes
3. trechter met 30 cm slang met gaffa tape aan elkaar (slangdikte 15 mm past nog net in vulopening)
4. teiltje
5. telescoopmagneetje
6. steek-, ring of dopsleutel 7, 19 en 27
7. oranje klus-handschoentjes van de Action tegen olie-handen en hitte

De schroefafdichtingen hebben niet-magnetische koperen ringetjes die hier opnieuw gebruikt zijn.
Er is zonder mouwen en deels (bij schroeven vulplug en pakken ringetje) zonder handschoentjes gewerkt.
Deze how-to is voor eigen risico.
1. Auto horizontaal, vering C5 in allerhoogste stand, in Neutraal en op handrem, motor uit, motorkap open, horizontale luchtslang van
luchtfilterhuis met 7mm los en luchthuis weg, 8mm vierkant-vulplug boven op automaatbak los draaien en omhoog 'magneten'.
(Zit een beetje onder selector-armpje, maar komt in de Neutraal-stand voldoende vrij.)
2. Teiltje onder auto, met dop 27 peilbuis onder bak verwijderen (komt ong. 3 liter uit), vulbuis 27 van aflaatplug 19 scheiden en
vulbuis 27 weer goed onder bak vast schroeven.
3. Boven op bak bij vulopening met trechter en dikke slang er ong. 2,5 liter Total Fluide XLD FE in totdat het uit peilbuis onder komt.
4. Aflaatplug 19 er handvast in en auto starten en op handrem even in P, D en R stationair laten draaien (kan even zonder luchtfilter)
5. Aflaatplug 19 er uit en boven halve liter erbij; bij straal olie onder plug 19 er weer in en redelijk goed aandraaien vw. warmrij-rit.
6. Vierkant-vulplug boven vingervast, luchtfilter terug en olie op 65 graden bedrijfstemperatuur laten komen door 15 min. rijden.
(Mogelijk helpt een stop en in Park 2 min. laten draaien en ook 2x een stukje achteruit om de olie overal te laten komen.)
7. Bij terugkomst met stationair DRAAIENDE MOTOR (anders loopt koppelomvormer leeg) in P met vering hoog aflaatplug 19 er onder uit en te veel aan HETE olie tot druppelen er uit laten lopen en aflaatplug 19 vast draaien.
8. Geen straaltje?: motor uit, luchthuis laten zitten, halve liter erbij, vulplug vast en extra 5 min. rondje rijden en herhaal stap 7.
9. Oude olie met trechter in lege (frituurvet-)fles(sen) gieten en bij gemeentelijke recycle inleveren.

Kwam hier 3,1 liter uit en ging 3,45 liter in.
Dichte droge 8 liter AL4 bak had dus ongeveer 4% te weinig olie na al die jaren.
Auto reageert vlotter; schakelt soepeler.

Kan na bv. 1000 km nog een keer voor nog meer deel-verversing.

Met dank aan Gerbert voor de inspiratie en tips.
Ook dank aan Johan Oldenhage voor het olie-advies.

Foto hieronder is voorbeeld; heb dikkere zwarte slang met meer doorloop van autozaak gebruikt.
Afbeelding
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 mar 2012 12:59
Auto: Break 2.0-16V Ligne Prestige
Opties: Geen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 250.000+
Kleur: Blauw
Locatie: De Westereen
Contacteer:
Thanks, Mike! Duidelijk verhaal! :smt038
Dit is er wel eentje voor in de FAQ!
2001 - Citroën C5 Break 2.0-16V
2004 - Chrysler PT Cruiser 2.4 GT Turbo
2007 - Mitsubishi Colt CZ3 1.5Di-D
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 jul 2014 20:18
Auto: C5
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Locatie: Almere
You're welcome. ;-)
Vulbuis misschien nog even consequent in peilbuis veranderen voor de duidelijkheid.
(kan zelf niet meer editen)
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 jul 2014 20:18
Auto: C5
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Locatie: Almere
Zo is de handleiding nog iets beter:

(Zit een beetje onder selector arm-kabelstekkertje (kabel niet op tekening afgebeeld), maar komt in de Neutraal-stand voldoende vrij.)
2. Met dop 19 aflaatplug verwijderen, met teiltje eronder met dop 27 peilbuis los draaien (komt ong. 3 liter uit), peilbuis 27 weer goed onder bak vast schroeven.

8. Geen straaltje?: motor uit, luchthuis laten zitten en vulplug met 30 cm verleng losmaken, halve liter erbij, vulplug vast en extra 5 min. rondje rijden en herhaal stap 7.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Je hebt een mooie en duidelijke beschrijving gemaakt van het geheel, Mike44a, maar dit is gewoon de "normale" werkwijze van Citroën volgens de boekjes, behoudens dat jij het gebruik van de Lexia voor het meten van de correcte temperatuur niet vermeldt. Eigenlijk vertel je niets nieuws.....
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 nov 2014 21:36
Auto: c5 break 2.0 exclusive
Opties: pack JBL hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 313000
Kleur: lichtblauw metalic blue lemans
KPH: Voor
Locatie: Zaandam
Pools Youtube Filmpje over dit onderwerp ( geluid mag uit)

https://www.youtube.com/watch?v=BZoSrCRQTLg" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Hier het verhaal wanneer spoelen te laat komt:

https://www.youtube.com/watch?v=zEDQ-7mpAuE" onclick="window.open(this.href);return false;
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Mooi filmpje!
(Wat ben ik toch blij met mijn handbak8-))
Plaats reactie