Pagina 47 van 53

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 07 dec 2013 09:34
door Menno
Ja hoor normaal gesproken geen probleem ...
Bel hem gewoon even, heb ook al volvo's alfa's vw's en audi's gezien met flushen dus waarom geen opel

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 07 dec 2013 10:24
door Klaverblaadje
Misschien een doosje Domperidon meenemen voor de monteurs.

:lol:

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 07 dec 2013 10:59
door JW-C5
Het enige dat dan lastig zal zijn is de computer resetten.
Dat gebeurt bij de Cit's met een Lexia/Diagbox, die zal echter niet werken bij een ander merk.

Groet,
JW

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 07 dec 2013 11:11
door Rene
Diagnose kan dat niet?

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 07 dec 2013 11:21
door JW-C5
Een Slopel uitlezen met een Lexia/Diagbox?
Ik zou niet weten welke auto je dan zou moeten selecteren in het Menu.....
Maar misschien heeft JO ook dáár al iets op gevonden ;)

Groet,
JW

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 07 dec 2013 11:47
door Rene
Nou, Brian was laatst bezig met een vw fox. En dat werkte ook gewoon op hun computer.

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 07 dec 2013 11:56
door EW
En mijn C5 is door Waterman helemaal doorgelicht met een standaard OBDII-computer.


En ja, hij kon overal bij en alles doen.

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 07 dec 2013 16:51
door NTwoO
JW-NHS schreef:Het enige dat dan lastig zal zijn is de computer resetten.
Dat gebeurt bij de Cit's met een Lexia/Diagbox, die zal echter niet werken bij een ander merk.

Groet,
JW
de rit heen en terug zal ook best lastig zijn! :-P

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 08 dec 2013 11:54
door Peterdb
Om terug te komen op het fenomeen "filter" in onze aut bak, waarom kan er niet een filter in gezet worden in het systeem?
met de technologie van vandag aan de dag moet het toch mogelijk zijn om zoiets te maken?
Als we kunnen "spoelen" kan men toch ook een filter monteren die op het systeem aangesloten is en werkt met de druk die in het hydroliek systeem zit als alles loopt/draaid?
Heb hier geen schema van de bak maar alleen een beschrijving maar als JO dit heeft en hij met anderen dit spoel-machine heeft uitgevonden moet er toch een mogelijkheid zijn om deze aansluiting te gebruiken voor het filter wat dan buiten de bak komt te zitten??
Is alleen maar een vraag die anderen ook al gesteld hadden maar er niet verder op door gegaan zijn.
De aansluiting van de spoel machine zou een alternatief daarvoor zijn om dit filter aan te sluiten want ook de spoel machine werkt op de druk die door de bak opgebouwd wordt.
Voor de zondag een leuke "brainstorming" die misschien resultaten op zou kunnen leveren.
Ik heb hier nog mijn "oude" bak staan, zou die open kunnen maken om te zien waar eventueel de aansluiting zou kunnen komen.
Maar ga eerst even een paar nep-exnon lampen monteren en day lights.
Lees het wel of er iemand anders met een idee komt.

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 08 dec 2013 12:25
door c5jan
Deze bakken zijn 'onderhoudsvrij' bedoeld.
Filters kunnen verstoppen en moeten van tijd tot tijd gereinigd worden.

Overigens hadden oude bakken een filter ingebouwd zitten. Dat betekende wel extra onderhoud.

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 08 dec 2013 21:26
door Peterdb
prima, als deze bakken een filter hadden waarom niet in de moderne bakken ook?
Dat het extra onderhoud betekend zoals vernieuwen is duidelijk, daarvoor zijn het filters!!
Het nut van een filter is me klaar en zal ook een ander duidelijk zijn, het moet met regelmatige interval vernieuwd worden, zoals je zegt (anders raken ze verstopt) en daardoor houd het wel de rotzooi om het zo maar eens te noemen uit de bak.
Het gaat er niet om of het extra onderhoud is, hier gaat het duidelijk om of een filter een langere levensduur van de bak kan waarborgen.
Waar ik weg kom als scheepsmachinist hadden we altijd filters in de gearbox die toch zijn verdiensten heeft bewezen b.v. bij zg. "pitspropellers", dat zijn verstelbare bladen van een scheeps schroef die erg gevoelig zijn op vuil en dergelijke om een goede funktie te hebben.
Met onze versnellingsbak is dat in principe hetzelfde, goed je zou er een metertje op kunnen zetten die de druk aangeeft en als deze te veel verschil geeft met de normale druk moet men het filter vervangen, als alternatief kan men er filter indicators opzetten die een schaal van rood - groen hebben.
Ok, aan boord hadden we meestal 2 filters naast elkaar zodat het "bedrijf" niet gestopt hoefde te worden maar omschakelen en het andere filter benutten zodat het "vuile" filter uitgewisseld kan worden; zover hoeven wij niet te gaan, er zijn zoals gezegd alternatieven die een "verstopt" filter aangeven.
Mijn vraag is dus gewoon of het te realiseren is om een langere levensduur (ondanks spoelen) te hebben van onze bak.
Kwaad zou het niet kunnen, voordelen zijn er te over daar de harde perikelen die nu eenmaal in de olie "zweven" door een filter eruit gehaald worden.

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 09 dec 2013 11:07
door JW-C5
Voor het flushen van de Aisin 6 moet de warmte wisselaar verwijderd worden. Op die plaats komt de aansluiting naar de flushmachine, daar vandaan komt dus de olie-onder-druk.

Plek voor een filter is daar niet, kijk er maar eens naar als je de auto op de brug hebt.....

Groet,
JW

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 09 dec 2013 11:47
door c5jan
De ZF bakken met filter hebben die intern verstopt zitten; de carterpan moet er onder vandaan om hem te kunnen uitspoelen. Het is geen vervangbaar filter.
Gezien de drukken waarmee gewerkt wordt kan ik me voorstellen dat externe filters tot verhoogde storingskans leiden. En de pretentie 'sealed for life' zou inhouden dat zo'n filter alleen maar tot ongewenst onderhoud leidt. Dat dat eerste in de praktijk tegenvalt betekent dat het laatste weer in beeld komt. Maar daar is bij het ontwerp geen rekening mee gehouden...

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 09 dec 2013 13:02
door Oldenhage
alle (hier besproken) bakken zijn voorzien van een oliefilter. Het vervangen van de filters kan alleen bij volledige demontage van de bak. Veel werk dus wat alleen bij een revisie zal gebeuren.

Een los extern filter er op maken... dan moet je dus inbreken op een persleiding vanaf de oliepomp. Dat zou misschien wel kunnen, maar dan zal je de opbrengst van de pomp ook moeten verhogen.

Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak

Geplaatst: 15 dec 2013 19:23
door Peterdb
Sorry, moest in het weekend weg en net thuis.
Ja Johan, dat er een filter(s) ingebouwd is had ik al kunnen bedenken.
Nu vraag ik mij af, het spoelen van de bak gaat via de aansluiting op de wisselaar, hoe wil dat dan bewerken dat de olie ververst wordt als het zit aangesloten op het druk systeem en dan ook nog het filter want dat zit dan in hetzelfde systeem.
Normaal zou ik mee kunnen indenken dat de funktie van het filter in de stromings richting van het druksysteem zit. Als ik dan verder denk is de vraag het volgende:
a) als we spoelen hoe weten we dan dat de perikelen die normaal door het filter worden opgevangen ook meekomen?
b) het oliefilter zit in de drukleiding ergens in de bak verbouwd, als dit filter "vol" is hoe weten we dat dan?
c) hoe vaak kan er gewisseld/gespoeld worden voordat de bak open moet om het filter te reinigen?
d) Om terug te komen op mijn eerste suggestie dit filter aan de buitenkant te maken zodat het op gezette tijden toch gereinigd kan worden ( voor JW, er is eventueel plaats voor het filter)
Normaal gesproken zit en filter in een "zg. bij-pas" in het systeem, is dat hier NIET het geval????
Zou dus inhouden dat wanneer het filter verstopt zou zitten er geen enkele indicatie gegeven wordt /is dat dit het geval zou zijn maar wordt men daardoor verplicht een dure reparatie te doen om dit filter schoon te maken daan het ingebouwd zit!!
Ik heb in de komende maand tijd om de eerste bak uit elkaar te nemen en dan te onderzoeken of er een alternatief gevonden kan worden om toch dit filter uitwendig van de bak te leggen, eventueel zou dit naast de wisselaar kunnen.
Dat daardoor de druk verhoogd zou moeten worden ben ik niet met je eens daar de weg die afgelegd wordt uiteindelijk niet zoveel groter is/wordt daar de wisselaar ook buitenop zit, de weerstand die de olie ondervind in het buitenop gebouwde filter zou niet meer moeten zijn dan van het orginele in de bak!
Ik weet het, het zal nog een puzzel worden om dit voor elkaar te krijgen maar zoals we nu te werk gaan met spoelen wordt het filter niet gereinigd, vraag is ook hoeveel microps zou dit filter moeten zijn en indien we de "oude" filter doorlatings graad kennen is de vraag of er een vervangende filter voor uitwendige montage te leveren is.
Denk aan een alternatief door de wisselaar te combineren met een filter, dus een "duo" eenheid ervan maken en het inwendige filter laten vervallen om hoge kosten te sparen voor een revisie die uiteindelijk dan niet nodig is omdat het alleen gaat om een verstopt filter.
De bak zoals wij die hebben in onze C5 II is van die aard dat die toch een behoorlijke tijd meegaat als we:
1) op tijd de olie verversen
alternatief
2) te spoelen.

Verdere vraag is dan hoeveel bakken zoals ik bedoel hadden gedurende hun levensduur een reparatie nodig (en niet omdat het filter verstopt zat)??
Daar heb ik geen antwoord op maar neem aan dat er statestieken ofwel informatie bij Citroen of een reviserings bedrijf moet zijn.
Laten we het even hier bij houden en dit hierboven eerst beantwoorden of een andere visie erop geven.