Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Fijn!
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 okt 2011 15:52
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Aut Selection
Opties: leder pakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12751
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 98000
Kleur: zwart
Ter info nav THP issues, tussenstand van mijn C5 THP aut:
- auto heeft nu 55.000km gereden
- perfecte loop vanaf aankoop nieuw
- net terug van rondje Frankrijk met ons 1600 kg bakbeest
- zeer fijne trekker; hydropneumatische vering + goeie trekkracht onderin
- ik rijd met caravan altijd in Sportstand automaat; anders te weinig toeren naar mijn zin
Dus we glijden lekker door....
Groet,
Pat
- auto heeft nu 55.000km gereden
- perfecte loop vanaf aankoop nieuw
- net terug van rondje Frankrijk met ons 1600 kg bakbeest
- zeer fijne trekker; hydropneumatische vering + goeie trekkracht onderin
- ik rijd met caravan altijd in Sportstand automaat; anders te weinig toeren naar mijn zin
Dus we glijden lekker door....
Groet,
Pat
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Dat het fijn rijdt geloof ik zeker wel. Toch zou ik als tweede hands koper met een grote boog omheen lopen. Zeker als het een exemplaar betreft met wat kilometers op de teller.
Berichten: 238
Lid geworden op: 09 nov 2006 00:35
Auto: C5 Aircross Puretech 180 S&S EAT8 Feel
Opties: pano schuifdak, pack color ano. red, conn cam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15530
Productienummer: 20358
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 53000
Kleur: Pearl White
KPH: Achter
Contacteer:
Volgens mij nergens voor nodig, chathanky.
Als na 30k km de reparaties zijn uitgevoerd, is er geen 1.6THP-probleem meer.
Als na 30k km de reparaties zijn uitgevoerd, is er geen 1.6THP-probleem meer.
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Misschien, ik wacht toch af op de ervaringen van anderen die exemplaren van 2 ton of meer bezitten.
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ik lees op de 508 site mee en zie daar vervuiling van de THP motor voorbij komen ...
http://peugeot508club.nl/phpbb3/viewtop ... 8&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
http://peugeot508club.nl/phpbb3/viewtop ... 8&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Vraag mij af of de Ford Focus met die kleine 1ltr 3 cyl. motor en 125pk ook last heeft van dat aankoeken of is dit specifiek het BMW ontwerp? Zo'n piepklein motortje als die in de Focus zit moet er toch helemaal last van hebben? Vooral met een caravan erachter in de bergen.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2008 15:08
Auto: break 2,0 exclusive
Opties: veel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10042
Productienummer: 10336
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 146000
Kleur: KPUD ( Bleu ??)
KPH: Achter
Locatie: Hoofddorp
Is de THP een leanburn motor? dwz voortbordurend op de HPI? Dan is het al een oud probleem..
Zie het Mitsubishi(!!) GDIforum:
http://www.mitsubishi-owners-club.nl/fo ... pic=6216.0
Re: inhouden/stotteren motor carisma gdi
« Reactie #3 Gepost op: november 12, 2010, 10:48:05 am »
Citaat van: "thysen"
goededag ,
ik heb een probleempje met mijn carisma 1.8 gdi uit 1998.
mijn motor begint bij de 3000 toeren in the houden en te schokken, hij doet dit overigens alleen als de motor warm is, als hij koud is loopt hij als een zonnetje.
Ik heb al geprobeerd mijn luchtmassameter los te halen, dan loopt hij idd goed, dus deze heb ik vervangen voor een gereviseerde maar dat maakt maar een klein beetje verschil, het is nu wel minder hevig maar het is er nog steeds.
ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen, zou nu even niet weten wat ik verder moet gaan proberen om het weg te krijgen.
m.v.g. Matthijs
Jouw probleem heeft vrijwel zeker te maken met vervuiling. De GDI motor is net als een Diesel een armmengsel motor, die de eigenschap heeft sterk te vervuilen (NOx) tevens bevat de benzine teveel zwavel dit in tegenstelling tot Japan en de USA, waar de emmissie eisen strenger zijn , en om die reden de benzine minder zwavel bevat en dus minder de motor vervuilt. Ook de motorolie is heel belangrijk, je moet dus speciale motorolie gebruiken.
Door de aanslag in de motor, vervuilt b.v. het gasklephuis, maar ook het inwendige van de motor, met name de inlaatkleppen. de motor gaan inhouden en stotteren. Eens in de zoveel tijd behoort een GDI motor te worden gereinigd, via een speciaal procede, carbonblaster genaamd, de dealer heeft daar speciaal gereedschap voor, die alle aanslag verwijderd. Door de vervuiling raken ook de olie kanaaltjes van de hydraulische klepstoters eerder vervuild, waardoor er onvoldoende drukopbouw is, en deze gaat tikken, zorg ook dat het oliepeil goed op peil blijft, zodat er voldoende drukopbouw aanwezig is.
Het is dus van belang dat je benzine gebruikt van een goede kwaliteit, liefst met een octaangehalte van 98 (Shell VPower) of Ultimate van BP. Gebruik de juiste olie b.v. Castrol 5W 30 en niet 10W 40 zoals nog wel eens gebeurd. Vraag aan de dealer of ze je ecu even opnieuw kunnen inlezen (misschien is dat overigens al een keer gebeurd) De dealer heeft daar speciale software voor. De GDI motor is een bijzonder sterke motor, maar door de bovengenoemde oorzaken wat meer verzorging nodig heeft. Ik wens je veel succes.
Mvg Hans (GTI-tje
Al een beetje oud probleem dus, ik meen me te herinneren dat ze die koppen reinigden met hoge druk lucht met cacaodoppen,
Dirck
Zie het Mitsubishi(!!) GDIforum:
http://www.mitsubishi-owners-club.nl/fo ... pic=6216.0
Re: inhouden/stotteren motor carisma gdi
« Reactie #3 Gepost op: november 12, 2010, 10:48:05 am »
Citaat van: "thysen"
goededag ,
ik heb een probleempje met mijn carisma 1.8 gdi uit 1998.
mijn motor begint bij de 3000 toeren in the houden en te schokken, hij doet dit overigens alleen als de motor warm is, als hij koud is loopt hij als een zonnetje.
Ik heb al geprobeerd mijn luchtmassameter los te halen, dan loopt hij idd goed, dus deze heb ik vervangen voor een gereviseerde maar dat maakt maar een klein beetje verschil, het is nu wel minder hevig maar het is er nog steeds.
ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen, zou nu even niet weten wat ik verder moet gaan proberen om het weg te krijgen.
m.v.g. Matthijs
Jouw probleem heeft vrijwel zeker te maken met vervuiling. De GDI motor is net als een Diesel een armmengsel motor, die de eigenschap heeft sterk te vervuilen (NOx) tevens bevat de benzine teveel zwavel dit in tegenstelling tot Japan en de USA, waar de emmissie eisen strenger zijn , en om die reden de benzine minder zwavel bevat en dus minder de motor vervuilt. Ook de motorolie is heel belangrijk, je moet dus speciale motorolie gebruiken.
Door de aanslag in de motor, vervuilt b.v. het gasklephuis, maar ook het inwendige van de motor, met name de inlaatkleppen. de motor gaan inhouden en stotteren. Eens in de zoveel tijd behoort een GDI motor te worden gereinigd, via een speciaal procede, carbonblaster genaamd, de dealer heeft daar speciaal gereedschap voor, die alle aanslag verwijderd. Door de vervuiling raken ook de olie kanaaltjes van de hydraulische klepstoters eerder vervuild, waardoor er onvoldoende drukopbouw is, en deze gaat tikken, zorg ook dat het oliepeil goed op peil blijft, zodat er voldoende drukopbouw aanwezig is.
Het is dus van belang dat je benzine gebruikt van een goede kwaliteit, liefst met een octaangehalte van 98 (Shell VPower) of Ultimate van BP. Gebruik de juiste olie b.v. Castrol 5W 30 en niet 10W 40 zoals nog wel eens gebeurd. Vraag aan de dealer of ze je ecu even opnieuw kunnen inlezen (misschien is dat overigens al een keer gebeurd) De dealer heeft daar speciale software voor. De GDI motor is een bijzonder sterke motor, maar door de bovengenoemde oorzaken wat meer verzorging nodig heeft. Ik wens je veel succes.
Mvg Hans (GTI-tje
Al een beetje oud probleem dus, ik meen me te herinneren dat ze die koppen reinigden met hoge druk lucht met cacaodoppen,
Dirck
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De problematiek van de thp is niet gerelateerd aan het leanburn principe, maar aan de directe inspuiting.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
...en aan de interne EGR, toch?
Interessant vind ik dat verhaal over verkeerd gehoonde, te gladde cilinders waardoor olie niet vastgehouden wordt op de cilinderwanden.
Ik ken dat ook van andere toepassingen, als het materiaal onvoldoende porositeit heeft krijg je hetzelfde soort verschijnsel.
Groet,
JW
Interessant vind ik dat verhaal over verkeerd gehoonde, te gladde cilinders waardoor olie niet vastgehouden wordt op de cilinderwanden.
Ik ken dat ook van andere toepassingen, als het materiaal onvoldoende porositeit heeft krijg je hetzelfde soort verschijnsel.
Groet,
JW
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Inderdaad, een combinatie van directe injectie en interne EGR: doordat er geen benzine op de kleppen komt.
VW loste dit bij bepaalde motoren op door indirecte injectie toe te voegen aan de directe injectie
zogenaamd om onder alle omstandigheden een optimaal presterende motor te krijgen 
VW loste dit bij bepaalde motoren op door indirecte injectie toe te voegen aan de directe injectie
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Vervuiling kan ook komen doordat er olie via achterste carterventilatie in het inlaatspruitstuk terecht komt. Remedie is deze afdoppen. Dat heeft citroen zelf ook met de thp200 gedaan.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zit er een verbinding tussen de carterventilatie en het inlaatspruitstuk?
Hoe werkt dat dan?
Het inlaatspruitstuk komt onder druk te staan door de turbo, maar die druk gaat uiteraard niet naar het carter. Dan zouden de keerringen er achter elkaar uitgeblazen worden.....
Groet,
JW
Hoe werkt dat dan?
Het inlaatspruitstuk komt onder druk te staan door de turbo, maar die druk gaat uiteraard niet naar het carter. Dan zouden de keerringen er achter elkaar uitgeblazen worden.....
Groet,
JW
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Er zit een soort van keerklep in, maar toch komt er vrij veel druk te staan op het carter.
Overbodig natuurlijk te vermelden dat dat voor extra olie langs de klepstelen zorgt, die niet wordt weggespoeld doordat het een motor met directe injecte betreft.
Overbodig natuurlijk te vermelden dat dat voor extra olie langs de klepstelen zorgt, die niet wordt weggespoeld doordat het een motor met directe injecte betreft.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website






