Pagina 5 van 8

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 19 nov 2009 22:36
door cieterman
Tja, XM :citrofiel :citrofiel , maar ook daarmee moest ik de sportstand wel gebruiken als het flink te keer ging. En dat doe ik bij de C5 dan ook maar als het nodig is. Beetje snelheid terugnemen wil ook wel helpen, je zit tenslotte met medeweggebruikers op de weg die niet zo'n stabiele rechtuitrijder hebben. :lol: :lol:

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 20 nov 2009 15:45
door frank65
Voor het eerst veel wind mee gemaakt met de Michelins er onder en minder last van zijwind als met de Bridgestone's :smt038

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 21 nov 2009 12:54
door martinus
Ik heb sinds kort Continental banden voor. De auto lijkt vanaf dat moment minder zijwindgevoelig, loopt mooier met de weg mee. Ook het trillen rond de 120 km/uut is vrijwel geheel weg.

JohaN

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 20 dec 2009 22:50
door Kaaskop
Heb van 1999 tot 2004 een nieuwe Xantia Break gehad. Daarna een nieuwe C5 type 1 met sportstandvering tot oktober 2007.

Ik kan bevestigen dat beide auto's buitengewoon zijwindgevoelig zijn, vergeleken met de VW's die ik daarvoor 20 jaar gereden heb. Bij het inhalen van een vrachtwagen zonder wind wist je al niet wat je overkwam. Stilstaand bewoog de auto al met forse wind. Rij nu weer sinds oktober 2007 een VW en inderdaad: niet zijwindgevoelig. Nooit meer een HP auto. Alleen al daarom. Het veercomfort was ongeëvenaard, maar de instabiliteit was voor mij een echte, echte afknapper. Heeft wel 9 jaar geduurd voor ik dat wilde toegeven: mijn vrouw zei het al direct.

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 20 dec 2009 23:25
door Ronald
Kaaskop, van je 10 berichten sinds 2006 is dit bericht de meest nuttige bijdrage aan het forum.
Bedankt en veel plezier met je VW en je vrouw.

Gr. Ronald

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 21 dec 2009 14:45
door Roman
tja ronald niet iedereen is een liefhebber van HP...

mijn vrouw werd ook wagen ziek in de Ph2 en daar heeft ze in de wokkel Ph3 geen last meer van..

ligt het aan de HP :smt017 :smt017 weet ik niet...


;)

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 21 dec 2009 15:55
door Nosmo King
Ik zou van vrouw wisselen, niet van vering. :smt190

;)

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 21 dec 2009 15:57
door Roman
je vrouw leest niet mee zeker,,, :lol:

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 21 dec 2009 17:00
door EvilTwin
Roman schreef:mijn vrouw werd ook wagen ziek in de Ph2 en daar heeft ze in de wokkel Ph3 geen last meer van..
ligt het aan de HP
Volgens mij ligt het aan vrouwen.

Die hebben gemiddeld een iets gevoeliger evenwichtsorgaan, en vooral lichte schommelingen om de lengte-as (rol) zijn ze wat meer gevoelig voor. Daarnaast nemen ze hun omgeving anders waar, wat het bemoeilijkt om in een bewegende auto via visuele input te corrigeren op bewegingen.

Maar wat ook meespeelt is dat je als bestuurder een voordeel hebt in het anticiperen van bewegingen en meer rijden je ook beter maakt in het compenseren van onbalans. Vrouwen rijden minder en minder zelf.

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 21 dec 2009 17:16
door Klaverblaadje
EvilTwin schreef: Maar wat ook meespeelt is dat je als bestuurder een voordeel hebt in het anticiperen van bewegingen
Dit is misschien de belangrijkste reden, als er bij het zeilen iemand zeeziek dreigde te worden zetten we die persoon achter het roer. :smt078

Door het turen naar de niet bewegende horizon verdween de zeeziekte (bijna) altijd.

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 21 dec 2009 17:16
door Menno
Ben ik ff blij dat mijn vrouw roept dat ze bollenvering op der 207 mist :lol:

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 22 dec 2009 11:44
door bgt
valt mij op dat de grote Citroens veel overhang bij de voorwielen hebben. Daardoor worden ze wat instabieler als bijv. een Duitse auto die meer overhang achter hebben. Het zal ook met de vering te maken hebben, die is nu eenmaal comfortabel bij een Citroen, maar toch zal die overhang invloed hebben bij wind en hoge snelheden.
het korte kontje is ideaal bij caravan trekken.

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 22 dec 2009 13:20
door gvwijnen
Windgevoelig, goh ik weet het niet.
Ik heb testgereden op een dag met toch een stevige wind en eigenlijk niet veel van gemerkt.
Men picasso is ook best windgevoelig, maar zo erg groot is het verschil met een zacht opgehangen MB ook niet, terwijl het zijvlak stukken kleiner is daar.
Dus ik denk dat het nogal meevalt. Het is voor mij een gewoonte, ik heb er nu veel minder last/moeite mee dan in de beginperiode dat ik men picasso had.

Dat een bmw of audi of vw minder windgevoelig is? Kan best, stuggere ophanging weet je wel. Dat die vlakker door de bocht gaan en minder last hebben van brutale stuurcorrecties? Ook juist.
Iemand die graag messcherp van de ene bocht naar de andere stuurt koopt hem best geen C5, net als iemand die graag niet kreupel uit een auto wil stappen na een dagje over belgische wegen rijden beter geen 3 van bmw koopt.

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 22 dec 2009 14:01
door roelbouwman
@ EvilTwin
Ik heb er iets andere ervaringen mee. Ik denk dat het vooral de concentratie op een taak is die er in dat geval voor zorgt dat iemand niet of minder snel zeeziek wordt. Want als het alleen om het kijken naar de horizon gaat dan zou iemand die gewoon buiten zit en zich daar ook op concentreert net zoveel profijt van moeten hebben als de roerganger. Dat er sowieso profijt is ontken ik niet, maar een concrete taak aan boord waarop iemand zich moet concentreren doet het nog veel beter in het verminderen van de gevoeligheid voor zeeziekte.

Overigens is mijn ervaring dat het 's nachts snel over is met die voordelen buiten of aan het roer, vooral in wat ruwer weer en als er te weinig maanlicht is om golven te zien aankomen. Dan maar liever de stuurautomaat erop en de puts alvast klaar voor als het er uit komt :-).

Voor in de C5: wellicht net als aan boord standaard een pakje cinazine pilletjes in de EHBO doos?

Roel.

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 22 dec 2009 14:48
door EvilTwin
bgt schreef:valt mij op dat de grote Citroens veel overhang bij de voorwielen hebben. Daardoor worden ze wat instabieler als bijv. een Duitse auto die meer overhang achter hebben. Het zal ook met de vering te maken hebben, die is nu eenmaal comfortabel bij een Citroen, maar toch zal die overhang invloed hebben bij wind en hoge snelheden.
het korte kontje is ideaal bij caravan trekken.
Die duitse auto's met grote overhang achter zijn allemaal achterwielaandrijvers en die hebben per definitie een slechte stabiliteit, zeker bij hoge snelheden en harde wind.

De inherente stabiliteit van een auto is afhankelijk van de plaats van het zwaartepunt tov de wielen, hoe verder het zwaartepunt naar voren ligt hoe beter. Daarnaast, qua langsstabiliteit kan een lange achterkant een auto ook juist gevoeliger voor zijwind maken, dat hangt af van de (aero)dynamica van de auto als geheel en de plaats van het aerodynamisch centrum tov het zwaartepunt van de auto.

De C5 PhI/II is gewoon wat gevoeliger vanwege zijn hoogte, de hoogte van de spatborden vóór en de typische C-stijl/kofferovergang, maar een Xm of Xant en helemaal een CX of C6 ligt echt als een blok, helemaal bij slecht weer en hoge snelheid. Het enige waar de C5s hoge stompe neus hem gevoeliger voor maakt is idd inhaalacties in vanuit de luwte naast een vrachtwagen met sterke zijwind. Maar vergeet niet dat achterkant van de auto ook nog voorbij moet aan die vrachtwagen. Ook dan geldt: het stabiele "neuslastige" gedrag trekt dan je achterkant de ellende uit.
Dat een bmw of audi of vw minder windgevoelig is? Kan best, stuggere ophanging weet je wel. Dat die vlakker door de bocht gaan en minder last hebben van brutale stuurcorrecties? Ook juist.
Iemand die graag messcherp van de ene bocht naar de andere stuurt koopt hem best geen C5
Da's de illusie waarop men BMWs verkoopt, goede wegligging komt niet magisch uit harde veren. In een C5 met Hydractive durf ik een directe vergelijking wel aan, laat staan in een C6 met AMVAR,die rijdt rondjes om de concurrentie.


Afbeelding

Afbeelding

dat was 20 jaar geleden ook al zo (Xm), of 35jr (CX) 55jr (DS) of 75jr (TA)

Afbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=2DN9Rbs8V88" onclick="window.open(this.href);return false;