Re: opnieuw de bak kapot
Geplaatst: 27 jun 2011 09:24
normaal zitten er toch zelfborgende moeren op, die de tussenlager op zijn plaats houd ?
Daarop mijn reactie:zo, hier de fotootjes waarop duidelijk te zien is dat beide vertandingen weg zijn.
Bak eronderuit nemen, naar een revisie bedrijf sturen die daar de nieuwe delen inzetten met 1 jaar garantie.
nieuwe aandrijfas en nieuwe keerringen, borgplaat ( oude verbogen) ook nieuw
viel me ook op dat a) gen vet te bekennen en b) geen keerring erin.
merkwaardige zaken maar als ik terug kom dan maar naar de Citroen in Aurich en maar vragen stellen.
Mijn God wat wordt men hier wijs van.
Het grapje gaat 14 dagen duren, tegen een prijs van rond €800,00 incl aandrijfas, voor de reparatie bak nogmaals €800,00 dus het grapje is toch maar ff € 1.600,00 zonder de week huurauto want 1 week betaald ADAC.
goed, zet maar een paar kiekjes op het forum, was weer een harde les.
bedankt zover, gegroet aan allen
Peter
Het plaatje waarop ik doel staat hieronder.Is er nu al duidelijkheid WAAROM dat lager uit z'n huis gekomen is?
Zat die borging verkeerd gemonteerd, zoals ik op die uitvergrote foto meende te zien? Heb je daar nog meer foto's van?
Op de foto 4970 die je nu gestuurd hebt zie ik een slobgat aan de rechterkant. Is dat bedoeld om die plaat naar links te kunnen schuiven en 'm dan achter de tweede bout te laten vallen, in de uitsparing links op het plaatje? En zat dat dan wel goed gemonteerd?
Want de oorzaak zit imho op dat punt, het lager heeft de kans gekregen om naar buiten te komen.
Dat was ook eerder het geval, de rest is imho een gevolg van dát probleem.
De vraag is daarbij overigens wél of die motorsteun-annex-lagerophanging helemaal goed uitgelijnd is tov de bak. Als dat niet helemaal goed met elkaar in lijn ligt, gaat de as wringen, en daarmee zet je een kettingreactie in gang.
Oftewel, toen je de motorophanging hebt (laten) vervangen, is daarbij dit gedeelte los geweest? En zo ja, is het vervolgens wel goed gemonteerd?
Laat daar in elk geval heeeeeel goed naar kijken !!
De O-ring op de as hoort te vallen in de uitsparing in het huis, daarmee is een "soort van afdichting" gemaakt. Maar als de as er een stukje uit komt, dan is die "afdichting" verdwenen.
Maar waar ik toch niks van snap is waarom het in die korte tijd al weer zó geroest is.
Ik zal nog wat meer plaatjes op het forum zetten, samen met deze mailwisseling.
En inderdaad, ná je terugkomst wordt dat een heel stevig gesprek met de dealer in Aurich.......
Heel veel sterkte met de verdere oplossing van dit probleem. Zwaar balen dat het zo gelopen is, en dat je opnieuw voor kosten komt te staan![]()
Daar zitten nog een paar plaatjes bij die ik even ga verkleinen en straks op het Forum zetten.JW bedankt voor het mailtje.
Ja ik kan nog een paar fotootjes maken van de borgplaat die mijn inziens al verbogen eronder gezet was de laatste keer, ik heb daar niet op gelet hoe die eruit zag eerlijk gezegd.
kan me niet voorstellen dat deze plaat verbuigt omdat de as naar rechts gedrukt is waarom weet ik ook niet.
De ophanging aan de achterkant hebben we nogmaals bekeken en tot het besluit gekomen deze toch te vernieuwen omdat ook het lager daarin vast zit.
Mijn inziens is het fout gegaan toen de eerste as (die zoals we nu weten al beschadigd was) het inwendige van de kardan vertanding toch zodanig beschadigd had dat het blijkbaar genoeg was om met de nieuwe as de vertanding nog verder te lijden had en daardoor zijn beide delen weer defekt gegaan.
Ook op de lange as kon ik geen keerring vinden, alleen een rubber ring zoals je zag zat erop.
Met regen etc staat dit natuurlijk zonder keerring bloot aan het inbrengen van water en dat doet het natuurlijk ook geen goed, de spiebanen zijn dan kompleet droog en daar er geen vet is gebruikt (of het vet is door regenwater eruit gegaan), de keerring niet monteerd was er geen of te weinig beweging in of op de spiebanen was, het goed mogelijk is dat na verloop van tijd (km) door de roestvorming de tanden nog verder verslijten als ze in elkaar grijpen.
Dus weer een les, altijd de keerring vernieuwen met een nieuwe as, het borgplaatje op de nieuwe as (lange) ook vernieuwen, een goede vet smering geen overbodige luxe is en als dan het lager op de lange as ook nog op zijn plek zit dan kan er eigenlijk niets fout gaan, plus de achterste motor ophanging naar de carrosserie ook goed kontroleren, eventueel vernieuwen.
heb nog een fotootje genomen van de linker (korte) as zodat dit een goede referentie is zoals het eruit kan zien na 247.000 km.
wil daar met montage nog maar wat vet indoen en de keerring vervangen voor een nieuwe, die 3 € kost me de kop niet.
Ik ben heeeel benieuwd naar de reactie daar op.Is er toen een compleet andere motor in gekomen?
Als dat het geval is, wat zat daar oorspronkelijk voor bak aan gekoppeld, was dat ook een Aisin-6 automaat of een 6-handbak?
Daarop doorbordurend: als daar een andere motor in gekomen is, die oorspronkelijk aan een handbak gekoppeld was, is die motorsteun vermoedelijk blijven zitten. Dat is steun 1807 X7.
Maar dat is de verkeerde steun, dat moet zijn 1807 AT, die is specifiek voor de combinatie met de automaat.
Kun je het volgen?
Als mijn vermoeden juist is, heb je de oorzaak van je probleem te pakken: een mis-alignment waardoor de lagering en de as is gaan wrikken !!.
En van de plaatjes is deze van de vervangende en bij Peter gemonteerde motor alleszeggend.JW, ook een goede namiddag.
zal je uit de droom helpen en aan de hand van de pics het bewijs geven.
het is inderdaad van een motor met hand geschakelde bak zoals goed te zien is.
ook facto dat de motor steun achterkant eraan zat die dan natuurlijk mee gemonteerd is.
daar hebben we de oorzaak!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dus het is toch maar goed mensen zoals jij te hebben die net als ik niet opgeven voordat er een logische verklaring voor ligt.
Jemig wat een les weer, nou dan maar hopen dat alles zo gaat zoals we dit denken, ophanging vernieuwd, wat een getreuzel en een hersens van die monteurs die hem overgezet hebben.
daar had ik niet aan gedacht heel eerlijk.
Maar goed, we hebben de oorzaak, foute ophanging van de verkeerde steun.
zal als ik terug kom in Duitsland ook op de oude motor kijken waar de steun nog zou moeten zitten.
stuur later nog wel de foto's van deze motor.
kan dan gelijk ook de beide delen van elkaar onderscheiden.
maar eerst maar dit, enorm bedankt voor je goede raad, was mij niet bekend.
kijk maar eerst maar naar de plaatjes, dan is het verhaal rond.
groetend van hier,
Peter
En daar kan ik dan nu aan toevoegen: erg jammer dat we hier slechts een fractie van het verhaal horen;EvilTwin schreef:Gissen idd. Nu ik die opmerking over de motorrubbers lees denk ik toch ook richting uitlijningsprobleem bak-as, dus bijvoorbeeld omdat een motorsteun beschadigd is.
[...]
Beetje jammer dat je dit verhaal niet begonnen bent met de geschiedenis incl. de rubbers.
Groet,Niet dat ik er echt aan twijfel, maar m'n lange loopbaan heeft me geleerd niet al te vroeg te juichen.
Check dat dus heel goed !!