Heb even mijn Excel-bestandje aangevuld: sinds 14 april 11.291 kilometertjes doorgebracht in mijn C5-je
Gaan jullie me nu elke dag helpen herinneren dat ik moet tanken? Betalen jullie dan ook???
Luchtinlaat goed is inderdaad heel belangrijk. Bij onderhoud aan mijn Xantia HDI hebben ze een keer vergeten de luchtinlaatslang goed vast te zetten op het luchtfilter. De boel gaat trillen en hij schoof er wat af, alleen een kiertje. Ik was op gevoel gelijk 20-30 pk kwijt. Schok me dood.Harm van Beek schreef:Toen het piefje erop zat en ik wegreedwist ik niet wat ik voelde: La C5 trok als een beest.

goed te horen..Harm van Beek schreef:Goed, inmiddels is het defecte piefje ook geplaatst, een werkje van niks (doen je handen nog pijn, Johan? Vond het knap warm bij die uitlaat).
Het piefje (zie foto eerder in dit draadje) dient voor de variabele lengte van de luchtinlaat naar de motor.
En met het ontbreken van de regeling, was de luchtinlaat nooit perfect.
Toen het piefje erop zat en ik wegreedwist ik niet wat ik voelde: La C5 trok als een beest.
Op de heenreis had ik even een onwetenschappelijke en absoluut niet betrouwbare, laat staan reproduceerbare, acceleratiemeting gedaan: 0-90 in ca. 14,5-15 seconden.
Na het piefje in net 13 seconden.
Ook acceleraties na uitschakeling van de CC en het weer op snelheid komen gingen m.i. vlotter.
Nu het verbruik nog even in de gaten houden.
Dat getal heb ik ook al eens gedacht bij de mijne....de top bleef hangen op 170 (en dat in Nederland)Ronald schreef:Luchtinlaat goed is inderdaad heel belangrijk. Bij onderhoud aan mijn Xantia HDI hebben ze een keer vergeten de luchtinlaatslang goed vast te zetten op het luchtfilter. De boel gaat trillen en hij schoof er wat af, alleen een kiertje. Ik was op gevoel gelijk 20-30 pk kwijt. Schok me dood.Harm van Beek schreef:Toen het piefje erop zat en ik wegreedwist ik niet wat ik voelde: La C5 trok als een beest.
Ik heb het gevoel dat het toch nog helemaal goed gaat komen met die geweldige diesel van jou Harm![]()
![]()
gr. Ronald

Nog maar even wat over het piefje.Harm van Beek schreef:Het piefje (zie foto eerder in dit draadje) dient voor de variabele lengte van de luchtinlaat naar de motor.
En met het ontbreken van de regeling, was de luchtinlaat nooit perfect.
Toen het piefje erop zat en ik wegreedwist ik niet wat ik voelde: La C5 trok als een beest.