Pagina 5 van 11
Re: Welke olie ?
Geplaatst: 19 jul 2011 19:53
door fbss
Maarten schreef:Waarom met andere olie bijvullen als mee is ververst?
Ja, vreemd inderdaad, maar het blijkt uit de facturen van de afgelopen jaren.
En een reden die voor mij zelf speelt is dat een liter 5W40 10 euro goedkoper is dan een liter 5W30.
Althans, bij de Halfords is dat zo.
Waarom een garage dat doet, dat zal ik ze nog een keer gaan vragen.
Re: Welke olie ?
Geplaatst: 19 jul 2011 20:13
door EW
10 euro per liter als je 10 liter 5W30 voor tegen de 60 euro hebt?
Re: Welke olie ?
Geplaatst: 19 jul 2011 22:09
door fbss
EW schreef:10 euro per liter als je 10 liter 5W30 voor tegen de 60 euro hebt?
Waar dan?
Re: Welke olie ?
Geplaatst: 19 jul 2011 22:24
door EW
Re: Welke olie ?
Geplaatst: 20 jul 2011 09:03
door fbss
Ach so, inderdaad goedkoop daar.
Zelfs inclusief de verzendkosten.
Er staat geen afhaaladres, voor het geval je ooit in Duitsland bent en een jerrycannetje wil meenemen.

Re: Welke olie ?
Geplaatst: 20 jul 2011 09:53
door Klaverblaadje
Jawel hoor.
In Weener, net over de grens (Groningen)
Re: Welke olie ?
Geplaatst: 20 jul 2011 13:04
door c5maarten
Hier is nog een adres met een wat uitgebreider aanbod!
http://www.oeldepot24.de/catalog/index.php
Re: Welke olie ?
Geplaatst: 20 jul 2011 13:11
door Ploffie
Dan krijg ik dit, EW...
404 - Seite nicht gefunden.

Re: Welke olie ?
Geplaatst: 21 jul 2011 22:23
door exroosje
GW-tje schreef:Ik word echt steeds vrolijker met de 5W40 van de action voor 3,30 per liter!

Heb net ook 2 van die flessen in mijn V6 gekieperd maar las achterop de opmerking "contains no regenerates"
Is dat nu goed (geen opgewerkte olie) of slecht (geen additieven) nieuws.
Re: Welke olie ?
Geplaatst: 21 jul 2011 22:28
door Ploffie
Geen idee, maar na 4 maanden er in is wel mijn emissiestoring terug.
Ik weet niet of de olie de oorzaak is want de ochtendrochel is wel minimaal gebleven.
Re: Welke olie ?
Geplaatst: 22 jul 2011 14:50
door exroosje
Let wel even op met 5W30 overigens. De ene is de andere niet! Omdat 5W30 een minder grote range hoeft te spannen met constante eigenschappen als een 5W40, kan ie ook in semi synth gemaakt worden.
Ik had 2l standaard (MPM) 5W30 bij de automaterialenhandel gehaald en thuisgekomen bleek dat semi synthetic te zijn.
Bovendien viel mijn oog op een sticker onder de motorkap met API SL (dat was ie) en ACEA A3 B3
De olie had echter ACEA A1 B1 Dat lijkt niet OK (en is het ook niet)
Ik teruggegaan om een standaard full synthetic 5W30 (zonder C2 , die heb ik niet nodig immers) en deze is ACEA A5 B5 . Dat blijkt overigens de brandstof beparende variant van A3 B3, dus dat zal dan wel goed zijn.
Tot mijn grote verbazing overigens was de full synth nog goedkoper ook.....
(PS omdat er vanuit de garage full synth Total Quartz 5W40 in zit wil ik dus niet mengen met semi synth 5W30, gezien de adviezen hier. Ik zal nu gemiddeld wel op 5W35 uitkomen.....)
Re: Welke olie ?
Geplaatst: 22 jul 2011 15:32
door EvilTwin
Je hebt wel een goed punt vwb die ACEA A1 B1.
Het verschil met B3 is marginaal maar ik denk wel net significant voor een V6:

B1 heeft een lagere shear stabiliteit na veel cycli dan B3.

B1 heeft een te lage viscositeit bij heel hoge temperaturen (150C) dan B3.
Re: Welke olie ?
Geplaatst: 22 jul 2011 16:12
door exroosje
Peilde net nog even en zag dat er staat:
ACEA A3 B3 A5 B5
Da's nog steeds wat anders als A1B1
Discussies zijn overigens heel anders als het over bijvullen gaat (dan zal een beetje A1 je de kop niet kosten) maar blijft het argument van semi synth vs synth.
Re: Welke olie ?
Geplaatst: 23 jul 2011 11:22
door EvilTwin
Zoals ik al zei de verschillen tussen B1 en B3 zijn marginaal, maar kunnen specifiek voor de V6 wel van belang zijn.
Die is itt de viercilinders niet zo gevoelig vwb de dikte bij start, maar wel voor de eigenschappen bij hogere temperaturen.
A1/B1 visco licht dalend (>150C), 2,5% brandstofbesparing.
A3/B3 visco stabiel, incl duurtest @100C.
A3/B4 visco stabiel, incl duurtest @100C.
A5/B5 visco licht dalend (>150C) duurstabiel @100C, 2,5% brandstofbesparing.
B4 en B5 hebben tov B3 betere slijtage eigenschappen (20%).
Ik zou voor B5 gaan (brandstofbesparing!), voor de V6 (ES9) nog meer dan voor de 4cil. (EW7/10).
Als je met een 4cil veel hoge toeren rijdt, of een caravan trekt, of LPG rijdt, of een automaat hebt moet je B1 zeker vermijden en lijkt me B5 ook minder geschikt. Dan zou ik voor de visco stabiliteit gaan en niet voor de brandstofbesparing.
Re: Welke olie ?
Geplaatst: 02 nov 2011 22:57
door Bart1979
Goede uiteenzetting van ET (wederom

) betreffende de voordelen van 5w30 en dan met name met de C2 markering.
Ik heb er nu nog 5w40 in zitten, maar zit er aan te denken die te laten vervangen door 5w30 C2. Nu weet ik niet waar ik dat tegen niet al te hoge kosten kan doen, of misschien gewoon zelf doen (olie afzuigen en vervangen...kost investering voor een pompje maar dan hoef ik niet steeds langs de garage...rijd immers maar 12k per jaar, en kan dan tussendoor eens zelf wisselen zonder dat ik meteen voor een beurt moet langsgaan die maar eens in de twee jaar is voorgeschreven).
However, nu zie ik op wat sites zoals oeldepot24.de wel allerlei 5w30, maar meestal met C3 markering...is dat nu slechter of beter?
Mijn ervaring is dat dealers meestal inderdaad 5w40 op bulk hebben, en dat ik naar 5w30 speciaal zal moeten vragen. Dan kan ik het ook wel even zelf doen natuurlijk...maar eerst de goede olie scoren.