Ralph
Ralph
Hmm.. vreemd. (Ben ik blij dat alleen mijn automaat nog slipt).
Alcoan
Alcoan
gvwijnen schreef:Toch moet er ergens iets mis zitten, want ik heb identiek dezelfde velgen en heb geen enkel probleem.
Ook op grote fora zoals planete-citroen.com kan je niet direct klachten terugvinden. Dus blijkbaar gaat het om een apart probleem. Kan er mss strooiwater aan de aluminium legering terwijl die niet zou mogen?

Over de andere problemen.
Je hebt blijkbaar niet veel geluk. Ik heb tot nu toe geen problemen, alles werkt al 8000 km perfect. Kan nog veel misgaan natuurlijk. Ook andere ervaringen (van/via andere mensen) met citroen zijn erg positief. Nooit grote of dure problemen.
Op men vader en nonkel hun werk zijn nogal wat wagens versleten, en de algemene conclusie is daar dat citroen niet beter, maar ook niet slechter is dan de meeste andere wagens. Ook hun VW's staan regelmatig met de nodige panne's in de garage. Algemeen genomen is de kwaliteit van de nieuwe C5 zeker niet slecht. Lees maar eens de reviews op autoweek.nl na.
Ik hoop dat je wat meer geluk hebt in de toekomst met je C5, want het is een erg aangename wagen.
Beste piepels, Ik geloof dat mijn " onbetrouwbaar en levensgevaarlijk" wat erg is aangedikt. Feit is dat ik me gisteren ben rotgeschrokken en mijn negative ervaringen (ik had al eens een C5/2 voor de Toyota) de boventoon voeren. De vorige C5/2 was een volstrekte ramp. Waarom dan toch weer in een C5? Omdat de dealer erkende dat het vorige type te veel problemen had en dan vooral de eersten die van de band kwamen en die had ik dus. Bij type 3 zouden veel problemen zijn opgelost aldus de dealer. Het is een schitterende auto met een ongekende luxe, maar ik heb het even gehad met de C5.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
En ik heb het even gehad met jou, nu is het weer de Ph2 die zo vreselijk slecht zou zijn geweest, terwijl hier de ervaring is dat de Ph2 nog minder problemen heeft als de Ph1, onder meer omdat de kinderziektes er uit waren, en jij laat je door de dealer wijs maken dat een volstrekt nieuw model, deze niet zou hebben. :lol:.... weet je zeker dat het niet aan de chauffeur ligt?

Grtz Sjef :smt089
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Alcoan schreef:
JW-NHS schreef:Vraag aan Alcoan: Kun je het dopje nog losdraaien van dat afgebroken ventiel?
Zo ja, kun je daar dan zien dat er een messing insert zit in dat dopje, zoals ET veronderstelde?
Groet,
JW
Het wordt steeds gekker. Ik had gedacht dat de dopjes vast zouden zitten maar ik kan het met gemak tussen duim en wijsvinger losdraaien. Onder het dopje is het alluminium nagenoeg niet aangetast. Direct achter het dopje is dit wel het geval tot op het breukvlak. Het dopje heeft geen messing insert en is volledig van kunsttsof.
En uit je eerdere "opsomming der gebeurtenissen" begrijp ik dat dit óók het geval was bij de eerste serie problemen:
Alle 4 de ventielen braken buiten de velg af toen men het plastic dopje los wilde draaien.
Nou kan het zijn dat er toen wél inserts in gezeten hebben, dat zie je niet aan de buitenkant. Zie ook het door ET gelinkte bulletin.

Dat de corrosie in die situatie dan op de overgang zit verbaast me niet, dáár begint de galvanische corrosie. Dat zie je ook bij het beruchte achterklauw probleem bij de C5-1&2, en bij de Xantia. Het begint aan de buitenkant, en gaat dan in de spleet verder door naar binnen. Vandaar dat de klauwen scheef komen te staan :idea:

Maar als er op dit ventiel alleen dopjes gezeten hebben die volledig van kunststof waren, dan sta ik voor een raadsel. En anderen met mij, naar ik aanneem.

Ik ben benieuwd naar het vervolg, met name naar de reactie van je dealer, en vervolgens van Citroën-NL

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Alcoan schreef:Ik geef je op een briefje dat de aluminium legering van de ventelen niet bestand is tegen ons wegenzout. Weet je waar je aluminium in kunt oplossen?
Natronoog (zout).
Als chemicus kan ik zeggen dat je de klok hebt horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt. Natronloog, corrosief voor aluminium, wordt niet gebruikt voor gladheidsbestrijding en de benaming 'zout' voor natronloog is in jouw context ook onjuist.

Over de 'algemeen bekende kwaliteit' van Citroën afgeven is nutteloos aangezien de statistieken dat niet ondersteunen en veel problemen aantoonbaar (!) worden veroorzaakt door pilot error en ondeskundig onderhoud.

Je ervaring bagatelliseer ik niet, maar je moet even van je gevoel afstappen en naar de feiten kijken. De feiten zeggen dat je de volgende problemen bent tegengekomen: (1) stuurleiding, (2) stuurhuis, (3) raamstijl, (4) stiksel en (5) de ventielen, meerdere malen.

Nummers (1) en (2) zijn onder garantie vervangen. Vervelend, maar kan gebeuren.
(3) is bekend; modificatie aanwezig.
(4) is lastig te beoordelen omdat we niet kunnen zien of je zoontje misschien iets meer heeft gedaan dan je als zuinige eigenaar wordt verwacht te doen. Desalniettemin heeft het niets te maken met betrouwbaarheid en maakt het de wagen natuurlijk niet levensgevaarlijk.

Concluderend, nummers 1 tot 4 zijn lastig, dragen natuurlijk bij aan je emotie over de auto, maar zijn incidenteel.
Blijft (5) over. Misschien de volgende keer kiezen voor verwisselen bij de dealer? Of gewoon ventielen zonder die sensoren.

Nogmaals, ik begrijp je emotie, maar het is m.i. niet (geheel) terecht. En je gebruikt onderhuidse krachttermen over 'de vermeende betrowbaarheid van Citroën' op een manier die niemand kan waarderen, omdat het aantoonbaar onjuist is.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ik herhaal: ik ben blij dat Alcoan dít verhaal op de agenda gezet heeft.

Dat er dit soort galvanische corrosie problemen op kunnen treden was bij de goegemeente onbekend. En dat probleem zal alleen maar groter worden nu er besloten is dat auto's in de nabije toekomst verplicht uitgerust moeten worden met bandenspanningssensoren :!:

Het probleem moet dus onderkend en vervolgens opgelost worden. Zeker als er sprake is van 100% kunststof ventiel dopjes is dat zeer zorgelijk :oops:
Alcoan is de boodschapper in deze, en je moet NOOIT de boodschapper afschieten als de boodschap je niet bevalt :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Alcoan
Alcoan
Sjever schreef:
En ik heb het even gehad met jou, nu is het weer de Ph2 die zo vreselijk slecht zou zijn geweest, terwijl hier de ervaring is dat de Ph2 nog minder problemen heeft als de Ph1, onder meer omdat de kinderziektes er uit waren, en jij laat je door de dealer wijs maken dat een volstrekt nieuw model, deze niet zou hebben. :lol:.... weet je zeker dat het niet aan de chauffeur ligt?

Grtz Sjef :smt089
10 punten voor Sjef.... :smt023
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Je gevoel voor humor is in elk geval niet verdwenen :smt193

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Alcoan
Alcoan
JW, zonder humor geen leven..... en enkele reacties zijn ook om te gillen :lol: .
Ik zal me verder maar beperken tot het ventielen probleem

Cheers.....
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Heel verstandig ;)
We zijn zeeeer benieuwd naar het vervolg hierop :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 390
Lid geworden op: 05 okt 2006 13:30
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Stadskanaal
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Same here inderdaad, ik ben erg nieuwsgierig naar de reactie van de dealer en van Citroën. Om eerlijk te zijn zou een probleem als dat van de TS mij ook zorgen baren, als het zou blijken een veel voorkomend verhaal te zijn, niemand zit te wachten op plotselinge leeglopers. Wat mij wel bevreemd; als het dopje al loszit en het ventiel breekt zo makkelijk af, dan mag het dus bijna een wonder heten dat het niet spontaan al is gebeurd... :shock:

Het zou natuurlijk ook nog gewoon domme pech kunnen zijn dat er een setje ventielen uit een slechte productie-batch gemonteerd is. Dan zou de fabrikant van die ventielen er op aan gesproken moeten worden; juridisch zal het sowieso een lastig verhaal zijn want toon maar eens aan waar de fout nu ligt; bij de dealer, bij Citroën, bij Profile of bij de fabrikant van de velgen of ventielen, er zijn nogal wat variabelen.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 868
Lid geworden op: 12 sep 2007 23:15
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Ligt dat nou aan mij of lijkt het dat het corrosievlak van de afgebroken ventiel vrij vlak conisch naar binnen loopt :smt017 (lastig te zien op de foto)
Dat is namelijk geen corrosiebeeld an sich (het zou hier dan moeten gaan om spleetcorrosie), maar wellicht een overgang van verschillende materialen? (waar corrosie tussen is gekomen).
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
JW-NHS schreef:Ik herhaal: ik ben blij dat Alcoan dít verhaal op de agenda gezet heeft.
Alcoan is de boodschapper in deze, en je moet NOOIT de boodschapper afschieten als de boodschap je niet bevalt :idea:
Groet,
JW
Hier ben ik het ook helemaal mee eens, maar mij valt het op dat "bepaalde" mensen altijd de maandagmorgen auto's hebben, met grote problemen (afgescheurd stiksel) en andere mensen altijd mazzel hebben met hun auto.(of gewoon snappen dat shit happens,ook bij mij).Het is maar net hoe je het benaderd. En ben dan blij dat je in een Citroën rijdt, en niet verongelukt als het ventiel afbreekt, zoals ET aangeeft, als het bij een Toyota zou gebeuren is het een stuk linker.

Grtz Sjef, nog steeds :citrofiel

ps , ik ga er nu vanuit dat de ventielen niet door Citroën gemaakt zijn.
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Zoals altijd: als er als een iets stuk gaat aan een C5 dan is het iets Duits. :lol:
Hoogstwaarschijnlijk komen de sensoren van Beru. (Ludwigsburg, D)
http://de.wikipedia.org/wiki/BorgWarner_Beru_Systems" onclick="window.open(this.href);return false;
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4494
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:55
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Locatie: Dordrecht
Contacteer:
Ik heb min of meer hetzelfde probleem gehadn met mijn eerste C5 (een ph.I). Ik wilde de bandenspanning controleren en draaide het ventieldopje los. Het buitenste gedeelte van de ventielsteel brak gewoon in 3 stukken af zonder dat ik daar geweld voor gebruikte. Auto was toen 2 jaar en een paar maanden oud. Andere banden toen maar bij de dealer laten controleren.
Sensor is toen onder garantie vervangen gelukkig. Voor de garage was het toen een zeldzaam probleem en niets structureel.
Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive
Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
Plaats reactie