Pagina 5 van 8

Re: remmen vervangen

Geplaatst: 14 jan 2011 20:01
door gvwijnen
Bij de 30.000km beurt zijn er bij mij nieuwe achterblokken geplaatst. Voor waren ze nog prima.

Ik blijf het erg vroeg vinden, maar je moet iets hebben om over te klagen ;)

Re: remmen vervangen

Geplaatst: 14 jan 2011 21:57
door sbroek
Bij mij zijn zowel bij de 40.000km beurt als de 80.000 km beurt de achterremblokken vervangen. Voor zijn ze nog nooit vervangen.

De 60k en 80k beurt om logistieke redenen bij een andere dealer laten uitvoeren dan de 20k en 40k beurt, maar beide dealers nemen gewoon niet van mij aan dat de achterremmen aanlopen. Je hoort het en na een langere rit komt er een hitte van de achterwielen af.
Ik rijd nagenoeg alleen maar snelweg, wat ook blijkt uit de zeer geringe slijtage van de voorremmen.

Het is een leasewagen, dus maakt het mij niet veel uit, maar als ik de C5 privé zou rijden, zou ik dit niet accepteren.

Na een BX, XM, XMV6 en een audi A4 is dit definitief de laatste citroen voor mij. Kwaliteit blijft toch echt uit. Tot op heden is het volgende uitgevoerd:
- nieuwe uitlaat + katalysator (20k)
- waterpomp kapot (vervangen 80k)
- 2x achterremblokken vervangen (40k en 80k)
- kachelprobleem niet opgelost, zeer vervelend in de winter (zie ander topic van dit forum)
- schavend geluid in versnellingsbak bij afremmen op motor niet opgelost

Re: remmen vervangen

Geplaatst: 15 jan 2011 00:26
door gvwijnen
Of de remmen nu echt sterk aanlopen weet ik niet, ik hoor ze wel slepen als ik bvb langzaam in parkeergarage rondrij. Dit zou niet mogen en is een constructiefout.
Maar om nu te zeggen dat ik hierdoor ontevreden ben over mijn wagen is te kort door de bocht.

Technisch is dit een duidelijk probleem, ik heb ook gevraagd om er naar te kijken, en het is normaal, remmen lopen niet aan. Ik heb daar een andere mening over, maar goed.
De warmte uit de velgen achter is aanwezig, ze zijn vaak warmer dan de voorste velgen. Normaal is dit net omgekeerd.

Maar zo valt er op elke auto wel iets aan te merken, maar ja het zou niet mogen. Kost je nu 75 euro meer elke 60.000km (zonder werkuren), ook zo geen ramp.
Verder is de wagen prima, dus mij hoor je niet klagen.

En aan elke wagen en elk merk scheelt er wel iets, vandaag reed ik mee met A6 allroad. Prachtige wagen, maar de eigenaar zei: de enige zekerheid die ik heb op dit moment is dat ik nooit nog een audi koop/
De wagen is 3 jaar en er zit al nieuwe automaat in (vlak na garantie +-4000 euro) en verschillende motorische problemen ook.
Aan de andere kant, ik heb een picasso gehad met verschillende problemen, lang in twijfel gestaan om nog citroen te kopen of niet, maar als de C5 even storingsgevoelig was als de picasso was dit eveneens mijn laatste citroen.

Je moet gewoon geluk hebben met een wagen, citroen is zeker geen slecht merk. Er zijn hier en daar paar tekortkomingen (verwarming, remmen,...) maar niet iedereen heeft er last van, en al bij al is de C5 een zeer goede wagen.

Re: remmen vervangen

Geplaatst: 15 jan 2011 00:55
door KoenW
Hallo,

Mijn C5 heeft vorige week vrijdag een 40 K beurt gehad.
Hierbij zijn zowel voor als achter de remblokken vervangen. Verder was er niet veel aan de hand (op de brommende aanjager na dan ....maar dat geluid is na het verwijderen van boomblad verholpen).
In het weekend en rit gemaakt en bij het uitstappen rook ik een enorme Ozon lucht. Die lucht kwam van de linker rem achter. De velg was gloeiend heet. Maandag ochtend de auto direct bij de dealer gebracht
en daar achtergelaten. Toen ik de C5 kwam ophalen zij men dat de rem vastzat door vuil. Toen ik vroeg of het niet gebruikelijk was om bij het vervangen van remblokken een remsysteem gangbaar te maken had men als
enige antwoord "tja typisch..............".
Overigens maakte men bij m'n VolvoSpecialist (Visser en Visser te Leusden) bij elke controlebeurt de remmen gangbaar.

Groeten Koen.

Re: remmen vervangen

Geplaatst: 22 jan 2011 23:05
door Van Goethem
Bij mij zijn de achterste blokken ook vervangen op 55000 km. Hoorde ze af en toe 'schuren' bij zacht remmen. Naar de garage ... net op tijd om schade aan de schijven te voorkomen. De voorste blokken zijn nog 'als nieuw'. Vind dit ook een beetje vreemd. Achterste velgen zijn ook steeds veel sneller weer vuil van het remstof. De auto wordt bijna wekelijks grondig gewassen (met de spons en zeem) en zelfs dan is het soms nog lastig om de achterste velgen echt schoon te krijgen. Eén keer per maand de velgen met wax behandelen helpt wel, het vuil kleeft minder. Binnenkort beurt 60000 km en modificatie 'vacuumklep achterremmen'. Ben benieuwd of de slijtage achteraan daarna minder zal zijn ...

Re: remmen vervangen

Geplaatst: 22 jan 2011 23:09
door Herman
Normaal slijten de voorste het meeste. :smt017

Re: remmen vervangen

Geplaatst: 23 jan 2011 23:07
door C5-er
Heeft misschien iets te maken met remdrukverdeler voor/achter?

Re: remmen vervangen

Geplaatst: 24 jan 2011 11:56
door gvwijnen
Van Goethem schreef:Bij mij zijn de achterste blokken ook vervangen op 55000 km. Hoorde ze af en toe 'schuren' bij zacht remmen. Naar de garage ... net op tijd om schade aan de schijven te voorkomen. De voorste blokken zijn nog 'als nieuw'. Vind dit ook een beetje vreemd. Achterste velgen zijn ook steeds veel sneller weer vuil van het remstof. De auto wordt bijna wekelijks grondig gewassen (met de spons en zeem) en zelfs dan is het soms nog lastig om de achterste velgen echt schoon te krijgen. Eén keer per maand de velgen met wax behandelen helpt wel, het vuil kleeft minder. Binnenkort beurt 60000 km en modificatie 'vacuumklep achterremmen'. Ben benieuwd of de slijtage achteraan daarna minder zal zijn ...
Werd dit aangegeven als oplossing voor het probleem van de snel slijtende achterremmen door de dealer?
Hou ons in elk geval op de hoogte over de ontwikkelingen ;)

Re: remmen vervangen

Geplaatst: 24 jan 2011 13:00
door JW-C5
Ik zou wel eens willen weten wat dat is, een 'vacuumklep achterremmen'.

In de vacuum rembekrachtiging zitten kleppen, uiteraard.
Maar de bekrachtiging werkt op de complete rem-eenheid, niet op alleen de achterremmen of een gedeelte van het remcircuit.

Groet,
JW

Re: remmen vervangen

Geplaatst: 05 feb 2011 17:51
door KoenW
Hallo,

Hoe warm/heet mogen de schijven nou eigenlijk worden. Kun je ze na een ritje gewoon aanraken of is het zo dat je je vingers moet branden. Dat laatste is bij mij het geval.

Groeten Koen.

Re: remmen vervangen

Geplaatst: 05 feb 2011 23:47
door gvwijnen
Hangt van je rit af natuurlijk.
Bij mij is het zo dat de voorste koud zijn na lange snelwegrit en de achterste warm tot heet.
Slepen doen ze hoe dan ook achter ;) Is fout in constructie, en daarmee uit.

Re: remmen vervangen

Geplaatst: 06 feb 2011 12:16
door KoenW
Hallo gvwijnen,

Bij mij is het dus net zo....voor koud en achter heet. Maar dat dat "normaal" is kan de dealer dus niet zeggen.... als het een constructie-fout is.

Jammer....

Groeten Koen.

Re: remmen vervangen

Geplaatst: 10 mei 2012 11:01
door Menno
Gezien onze trip naar Z.Fr. binnenkort heb ik mijn auto laten nakijken door mijn garage, wil graag goed en veilig op weg :)
Alles in orde, echter was ik wel door mijn remblokjes aan de voorkant heen :oops:
Die hadden onherroepelijk het lampje laten branden gedurende de vakantie.

Bij aankoop ( 15K geleden ) rondom vernieuwd.
Ik weet dat ik de remmen niet ontzie, maar da's best vlot al zeg ik het zelf ....
Schijven waren ook ver heen, dus ook meegenomen, ik hou niet van "half" werk, ( bij +120K is dat prima )
Achterblokjes zitten nu op de helft, schijven nog uitstekend , blokjes gaan dus achter zo'n 30K mee op deze manier.
E-rem staat uit !

Re: remmen vervangen

Geplaatst: 10 mei 2012 11:09
door JW-C5
Dat is wel heeeeel erg vlotjes, 15 kkm met een stel voorremblokken :shock:

Goed dat je het hebt laten checken, want onderweg daarmee geconfronteerd worden is niet prettig.
Ik heb dat ook een keer gehad met de laatste Xant, dat gebeurde in de bergen. En voordat ik toen bij een Cit dealer was, dat duurde even. Met als gevolg dat het bijna staal op staal was :roll:

Groet,
JW

Re: remmen vervangen

Geplaatst: 10 mei 2012 11:11
door Menno
Ik ben bij mijn garage recordhouder hiermee :? :smt017 , toch maar eens iets aanpassen denk ik , zelfs met mijn V6 ( C5 & Xantia ) niet gelukt :oops:
Royaal 1600 kilo en dan een zware diesel in het vooronder plus een automaat helpt natuurlijk niet ....

En idd, eenmaal "pech" gehad met de auto tijdens vakantie ( poulie van de 2.2 ) , indien mogelijk niet nogmaals , iig niet door iets wat vooraf te voorkomen is/was.