Pagina 5 van 19
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 31 okt 2011 20:02
door Maarten
@ET het gaat me niet zozeer om de discussie of HP (in alle ontwikkelingen van vroeger tot heden ten dage) superieur is t.o.v. andere vormen van wielophanging.
Ik heb niet de achtergrond om dat juist te beoordelen, daar ben jij de expert voor.
Dat gezegd hebbende, is een analyse dat HP superieur is sterk afhankelijk van persoonlijke perceptie. Qua comfort is er geen auto die ik ken, die comfortabeler is dan de C5. Maar ik (en meerderen met mij) erken dat de wegligging op bepaalde punten echt wel op- of aanmerkingen kan hebben (gevoeligheid voor spoorvorming en zijwind bijvoorbeeld). Dat kan objectief misschien niet het geval zijn, maar subjectief wel.
Wat ik dus juist wilde zeggen, is dat ik niet zozeer betwist dat HP een unieke en technisch zeer doordachte manier van wielophanging toepassen is, maar ik betwist wel dat je met je toon altijd de neiging hebt om alles niet-HP, of niet-Citroën voor minderwaardig te zien.
Dát is m.i. niet realistisch en doet af en je betoog.
En verder ga ik er geen woorden meer aan vuil maken.
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 31 okt 2011 20:09
door exroosje
Zo is het maar net.
En bovendien is het ook een kwestie van afstelling. Citroen stelt bv het sturen nooit zo direct / scherp in. Peugeot veel meer. En dan zou je theoretisch hard door de bocht kunnen , als dat dan niet lekker "aanvoelt" doe je dat toch niet. Daar is mi een cit ook helemaal niet voor bedoeld.
Los daarvan kan iedereen merken dat hydropneumatiek soms moeite heeft met een aantal korte oneffenheden snel na elkaar. Iets wat terecht opgemerkt is door autoweek toen ze mijn C5 testten. Om daarmee overigens de skoda dan maar te laten winnen is natuurlijk iets heel anders, maar het punt op zich heb ik bij diverse HP geveerde cits ook opgemerkt.
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 31 okt 2011 20:28
door JHV
Netjes en zorgvuldig verwoord mannen! Compliment daarvoor.
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 01 nov 2011 19:51
door Sandro
Beste heren,
Het was mij te doen over de discussie inzake de harde klap op een richel. De C4 Picasso (Grand) waarin ik de proefrit reed, was een splinter nieuwe!!
Ik de vind de uitdrukking die autojournalisten gebruiken als, gevoeloos sturen ook een beetje vreemd. Ik voel alles wat mijn C5 doet en dan daarbij, als ik naar links stuur, dan gaat mijn auto naar links. En verder wil ik van het slechte wegdek niets voelen en daarom rijdt ik mijn heerlijke C5 break!! (Citroen mag nooit stoppen met HP)
Nu jullie weer, ha

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 01 nov 2011 21:47
door GW-tje
Gelukkig heb ik voor die tijden mijn heerlijke ID nog.......
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 jan 2012 18:03
door Roman
ik rij nu enkele dagen met de C4P rond en ik moet zeggen...
ondanks dat dit ook een wokkelbak is, absoluut geen vergelijk met de wokkel C5.
we vergelijken hier steevast wokkel C5<>HP C5
ik kan jullie nu wel 1 ding zeggen...
dit moet je niet vergelijken, maar de wokkel C5 met de rest van de wokkel auto's op de markt...
en dan rijdt een wokkel C5 als een HP C5
zelfs mijn vrouw!!!! merkte het verschil..
niet dat de C4P oncomfortabel is, integendeel...
maar het rijcomfort van de C5 is toch nog vele malen beter....
heb ik spijt ?? neen, omdat ik andere pluspunten heb terug gekregen die voor mij belangrijker zijn....
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 jan 2012 18:12
door Menno
Nu die eigenwijze C4 rijders op cifo nog
Top dat de C4 goed bevalt

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 jan 2012 21:00
door EvilTwin
Als je confort belangrijk vindt kun je altijd voor een C4P met luchtvering achter kiezen.
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 jan 2012 21:07
door exroosje
Quote van de autweek:
"Mercedes E -klasse airmatic luchtvering. Daarmee vergeleken is een hydropneumatische citroen een spijkerbed"
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 jan 2012 21:23
door staircase
Wat moet een andere Duitser dan wel niet zijn? SM?

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 jan 2012 21:26
door Menno
Wederom bevestiging dat ze daar bij autoweek niet sporen ...
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 jan 2012 22:38
door Ploffie
Dan wil ik wel eens in die ster rijden.
Misschien hebben ze zomaar gelijk...
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 jan 2012 23:13
door Merlin
exroosje schreef:Quote van de autweek:
"Mercedes E -klasse airmatic luchtvering. Daarmee vergeleken is een hydropneumatische citroen een spijkerbed"
Ik heb de E-320 benzine gehad met airmatic.
Eerlijk is eerlijk in alle opzichten vind ik de MB echt beter en verfijnder dan de PH1 3.0 v6 die ik nu heb. Dat is maar goed ook want ik vergelijk hier dan ook appels en peren. (mijn MB koste me 35 mille en de C5 3 mille)
Ondanks dat de vering van de MB subliem is, vind ik de vering van de C5 toch thé next best thing.
Net met mijn C5 op wintersport geweest waarbij Lawaai rond de 140 km, zijwindgevoeligheid en een verouderde en weinig subtiele automaat en een wat rauw lopende V6 toch wat minpuntjes zijn.
Verder is het natuurlijk zeker gezien het geld een geweldige wagen en heb met veel plezier ruim 2000 kilometer in 1 week afgelegd, en nog probleemloos ook

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 22 jan 2012 12:02
door EvilTwin
Merlin schreef:en een verouderde en weinig subtiele automaat
Duitse rommel hè...

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 17 apr 2012 15:58
door bgt
Heeft iemand een doorsnee tekening van de achtertrein met wokkelveren? Wil ff kijken hoe ze gemonteerd zitten.
Thanx,