Pagina 5 van 11

Re: Handremkabels

Geplaatst: 30 aug 2013 16:54
door Klaverblaadje
WackoH schreef:Vandaag APK gehad. Geslaagd! :smt193
Alleen de nieuwe remschijven-voor liggen nog in de doos thuis, want die zijn pas vandaag gearriveerd...
:lol:

Dat klinkt erg bekend, Mister Auto zeker?

Re: Handremkabels

Geplaatst: 30 aug 2013 17:44
door chathanky
Ploffie schreef:Dat kan ook niet want de wielen mogen er niet af.
Wel kan hij een enorme braam voelen en daarop uitmaken of de schijf te ver heen is.
Bij het vervangen van de remblokken haal ik die randen weg. Ik heb ze ook met randen gebracht nooit wat van gehoord. ;)

Blijkt niet alleen mister auto te zijn als je goed gelezen had klaverblaadje. Verzonden uit Frankrijk duurt twee werkdagen. Kun je iig rekening mee houden. In Frankrijk trouwens remblokken in de supermarkt zien liggen :shock: :lol:

Re: Handremkabels

Geplaatst: 30 aug 2013 17:59
door JW-C5
Kennelijk ben jij er dan niet van overtuigd dat je het hier over een essentieel veiligheids aspect hebt, en dat er bij de APK keuring wél naar gekeken moet worden. Daarbij is de norm die de fabrikant hanteert voor de toegestane slijtage van kracht.
Zie de link die ik eerder gaf.

Als mijn auto zó door de APK zou komen, met niet een tiende mm te ver afgesleten schijven maar vele millimeters te veel, en ik zou dat later ontdekken zou ik een klacht indienen.
APK keuring is er wat mij betreft niet alleen voor de wet, maar ook voor mijn eigen veiligheid en die van anderen.

Groet,
JW

Re: Handremkabels

Geplaatst: 30 aug 2013 18:51
door chathanky
Kennelijk heb je niet begrepen dat ik het over mijn ervaringen had bij diverse keuringsstations waar ik geweest ben voor de apk. :?
En kennelijk is dit geval al meerdere malen door de apk gekomen met te ver versleten schijven. ;)
Kennelijk rijden er velen rond met te ver gesleten schijven en gaat het daarop niet veel mis althans niet bekend.

Re: Handremkabels

Geplaatst: 30 aug 2013 19:49
door WackoH
Klaverblaadje schreef:Dat klinkt erg bekend, Mister Auto zeker?
Nee, deze zijn van E&S Pkwteile GmbH die o.a. als auto-onderdelen24.nl in Nederland actief zijn. Op 25/8 ('s avonds) besteld, vandaag (effectief 4 dgn later) geleverd. E&S doet minder bijdehand over de leveringstermijn dan Mister Auto. E&S schrijft: 'U zult uw bestelling binnen een aantal werkdagen ontvangen.'

Ik heb eens wat gegoogled. Het lijkt erop dat remschijven niet snel een APK afkeurpunt worden omdat het lastig te controleren is als de wielen er nog op zitten. En die hoeven er bij ene APK blijkbaar niet vanaf.

Als 'leek' ging ik er echter wel van uit dat de remschijven onderdeel van de APK uit zouden maken.

Ik zie geen acuut gevaar met die resterende 5~6 mm aan staal aan iedere zijde van de schijf. Ik zie genoeg plaatjes op internet van volledig versleten remschijven en daar wordt niet heel dramatisch over gedaan.

Re: Handremkabels

Geplaatst: 30 aug 2013 20:22
door Ploffie
Ik herinner me nog een verhaal van iemand met een Jaquar XJ, met hele dunne schijven.
Na een noodstop waren ze verdwenen, de schijven en het remvermogen..

Re: Handremkabels

Geplaatst: 31 aug 2013 00:56
door JW-C5
Op het web zijn veel voorbeelden te vinden van schijven waarvan het remmende staal verdwenen is en waarvan alleen nog maar wat koelribben zichtbaar zijn.
Dat soort schijven remt uiteraard niet meer zoals het verwacht mag worden.

Bij de APK keuring MOET hierop gelet worden, zie de link die ik eerder gaf.
Dat dit niet altijd gebeurt is niet goed te praten.
chathanky schreef: Bij het vervangen van de remblokken haal ik die randen weg. Ik heb ze ook met randen gebracht nooit wat van gehoord. ;)


Kennelijk heb ik niet begrepen dat ook jij vindt dat dit niet zou mogen gebeuren, als ik de gebruikte smiley zo zie....

Groet,
JW

Re: Handremkabels

Geplaatst: 31 aug 2013 11:20
door GW-tje
Sowieso. Ooit een keer bij iemand aan de auto gesleuteld waarbij de schijven zo dun waren geworden dat ze bij een stevige remactie spontaan in stukken braken. Volgens de ervaring van die bestuurder wil je dat NIET meemaken. Het is alsof er een stok in de wielen wordt gestoken.
BAM....stil, en uiteraard alles, maar dan ook alles kapot.

Re: Handremkabels

Geplaatst: 31 aug 2013 13:19
door chathanky
Voor het zover is zal het allang opgemerkt zijn door het remgedrag tijdens een proefrit.
Zo niet heb je of een slecht keuringsstation of is het na enige tijd na de keuring ontstaan, een apk keuring is immers een momentopname en geen garantiebewijs om een jaar probleemloos met een veilige auto rond te rijden.
Bij simpelweg normaal onderhoud komt dit niet voor.

Blijft vast staan dat opmeten van de schijven geen vaste procedure is tijdens een apk keuring. ;)

Re: Handremkabels

Geplaatst: 31 aug 2013 13:31
door JW-C5
Dan houdt dat keuringsstation zich NIET aan de voorschriften zoals vermeld in dit verhaal, ik refereerde daar al een paar keer aan.

Daarin is te lezen:
Dikte van remschijven. Per model kan dit verschillen, bijvoorbeeld tussen een geventileerde remschijf en een reguliere remschijf mag verschil zitten. Bij sommige remschijven staat de minimumdikte erop vermeld. In andere gevallen meet u de dikte met bijvoorbeeld schuifmaat of liniaal en informeer wat de minimale dikte voor de remmen van uw auto is.
Groet,
JW

Re: Handremkabels

Geplaatst: 31 aug 2013 13:56
door GW-tje
Meten met een schuifmaat of lineaal is natuurlijk ondoenlijk omdat je niet over een eventuele rand aan de schijf kunt meten, maar de boodschap mag duidelijk zijn.
We meten de schijfdikte met een passende micrometer.

Re: Handremkabels

Geplaatst: 31 aug 2013 14:04
door JW-C5
Met een micrometer gaat dat inderdaad het gemakkelijkst.

Met een schuifmaat kan het ook, je moet dan echter even een paar kleine kogeltjes oid op de bekken plakken en de dikte daarvan verrekenen.
Zó deed is dat destijds, bij gebrek aan een micrometer....

Groet,
JW

Re: Handremkabels

Geplaatst: 31 aug 2013 14:15
door Paljas
Ik dacht dat het hier over handremkabels ging..........

Re: Handremkabels

Geplaatst: 31 aug 2013 14:17
door WackoH
Laat ik me als aanstichter van deze discussie nog een keer melden ;-)

De website die JW aanhaalt is commercieel en bevat een interpretatie van de APK regels.
Daarom heb ik bij de RDW gekeken. Daar staat:
2. Teneinde een goede controle te waarborgen, worden de hierna vermelde onderdelen verwijderd in de daarachter beschreven gevallen:
g. beschermkappen om reminrichtingen. Voor zover deze een visuele controle van remschijven onmogelijk maken.
Bij 5.2.31
1. Personenauto’s moeten zijn voorzien van een reminrichting waarvan de:
e. remschijven geen dusdanige slijtage mogen vertonen dat er gevaar op breuk ontstaat.
Dus jullie hebben beide gelijk :-)
Ja, er moet op gelet worden. Maar in mijn situatie is de kans op breuk nog verwaarloosbaar (ruim 5 mm staal dat om de centimeter vast zit breekt niet zomaar).
Met een schuifmaat kan het ook, je moet dan echter even een paar kleine kogeltjes oid op de bekken plakken en de dikte daarvan verrekenen.
De originele (?) remschijven lijken een soort van slijtage indicator te hebben: De schijven zijn aan de zijkant gedeeltelijk ingefreesd. Vanaf een bepaalde slijtage wordt de ronding van de schijf dan door een vlak stukje onderbroken. Hier zit ook geen ril wat meten met de schuifmaat gemakkelijk maakt.
Ik dacht dat het hier over handremkabels ging..........
Daar heb je helemaal gelijk in. Daarom was ik ook al opgehouden met reageren :oops: Zullen we dat nu maar allemaal doen?
Misschien hebben de vastzittende handremkabels tot versnelde slijtage van de schijven geleid. Zo komen we toch weer een beetje on-topic:
Na gedoe met de kabels (zeker als de handrem is blijven hangen zoals bij mij), ook de schijven controleren.

Re: Handremkabels

Geplaatst: 31 aug 2013 15:36
door chathanky
Bij de volgende APK gaat JW er persoonlijk op toezien of de wielen voor en achter en de beschermkappen achter er daadwerkelijk worden afgenomen om een betrouwbare diktemeting te waarborgen anders....... :oops: :lol:

Is het nog gelukt met het monteren van de nieuwe schijven WackoH? :smt023