Pagina 5 van 11

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 08 mei 2009 11:45
door Menno
Dat is het gehele ding incl. meedraaiende verlichting :smt017
Toch maar opzoek naar het stickertje dan ... !

Re: later inbouwen van xenon ?!

Geplaatst: 10 mei 2009 14:04
door Marinus Ruiter
Hallo Allemaal,

Onlangs las ik dat er nieuwe regels zijn voor de verlichting !

Zie hieronder:

Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.

Hierbij de link naar de site: http://www.flitsservice.nl/algemeen/ind ... hp?id=4343" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb even onder de kap gekeken en volgens mij mogen wij gewoon Xenon voeren !
Want er staat in de lamp een code gedrukt van: 00DC ook wordt de C5 geleverd met Xenon volgens mij is er dan niks anders aan het armatuur, die is gewoon hetzelfde.

En anders is het jammer, de APK controleert hier niet op, alleen of de lampen goed afgesteld staan, dus ik blijf gewoon met mijn xenon rijden en ga niks ombouwen.

Groetjes,
Marinus.

Re: later inbouwen van xenon ?!

Geplaatst: 10 mei 2009 14:38
door WackoH
Goed nieuws, Marinus!
Er staan inderdaad een hele rij codes bovenop de unit: 04HC 02HR 02B/PL 0027 0028 20 00DC 04HR PL 0029 0030. Wel lijkt het een losse strip te zijn die over de de unit geklemd is. Maar dat mag de pret niet drukken ;-)
Op het stickertje staat: 04HC 02HR 02B/PL . Dat betekent dus halogeen.

Dus, mocht oom agent ons een keer aanhouden: "De unit is oorspronkelijk wel met halogeen geleverd (kijk maar naar het stickertje). Maar Xenon mag er ook gewoon in want dat staat erop gedrukt."
PS. Er toch ook dat andere topic "Einde aftermarket Xenon?" of zo waar dit bericht waarschijnlijk beter thuishoort.

Jacco

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 10 mei 2009 17:00
door Klaverblaadje
Ik weet niet waar jullie dat allemaal zien, maar bij mijn Ph2 staat er duidelijk: HCR en H7

Afbeelding

----------------------------

Kijk ik verder naar de toelichting van de RDW:

Op 1 mei 2009 verandert er iets in de "Regeling voertuigen" voor lichtarmaturen van voertuigen. Wat verandert er?
Lichtarmaturen van voertuigen mogen vanaf 1 mei 2009 alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR.
Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

----------------------------------

Geldt de nieuwe regel voor alle voertuigen?
De nieuwe regel geldt voor alle voertuigen. Dus ook voor voertuigen die voor 1 mei 2009 op kenteken zijn gezet.

--------------------------------

Wat zijn de eisen voor achteraf ingebouwde gasontladingslampen (xenonlampen)?
Gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).
Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan de gestelde eisen voldoen.


------------------------

Ik heb al xenonlampen ingebouwd. Moet ik deze weer in originele staat (halogeen) brengen per 1 mei?
Ja, gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).
Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan deze eisen voldoen.

---------------------------------------------

Moet ik achteraf ingebouwde xenonverlichting zonder de juiste armatuur vervangen voor een APK?
Ja, maar niet speciaal voor de APK, want bij de APK wordt hierop niet gecontroleerd. Alleen de politie controleert de verlichting. Die zal dat in het algemeen alleen doen als de verlichting hinderlijk is voor andere weggebruikers.

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 10 mei 2009 17:10
door Klaverblaadje
Dit is de sticker van een Xenon lamp. (met dank aan Menno)
En daar staat duidelijk DC voor het dimlicht en HR voor het grootlicht.


Afbeelding

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 10 mei 2009 17:16
door Sjever
Dit slaat op het grootlicht, beide lampen staan vermeld op de koplamp , en niet alleen de sticker maar het staat ook in de koplamp zelf. :citrofiel

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 10 mei 2009 17:24
door Klaverblaadje
Je hebt gelijk, ik heb zoveel dingen hier liggen dat ik het door elkaar haal, ik bedoelde inderdaad de DC voor de Xenon lamp van Menno, waar bij ons de H7 zit.

Ik heb het inmiddels gewijzigd.

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 10 mei 2009 17:42
door WackoH
Volgens mij vertelt is de sticker met name voor de assemblage van belang. In de fabriek worden de lampunits vast en zeker compleet met lampjes bij de lopende band afgeleverd.
Met de codes in het plastic (kijk op de zwarte 'strip' langs de bovenkant van het 'glas') zou aangegeven kunnen zijn, voor welke toepassingen (dat deel van?) de unit gescikt is.
Jacco

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 10 mei 2009 18:40
door Klaverblaadje
WackoH schreef:Volgens mij vertelt is de sticker met name voor de assemblage van belang. In de fabriek worden de lampunits vast en zeker compleet met lampjes bij de lopende band afgeleverd.
Met de codes in het plastic (kijk op de zwarte 'strip' langs de bovenkant van het 'glas') zou aangegeven kunnen zijn, voor welke toepassingen (dat deel van?) de unit gescikt is.
Jacco
Bij mijn Ph2 staat in die strip:

00DC/R 00HR 00HCR waarbij de 0 staat voor een nul

We weten natuurlijk allemaal hoe het zit, maar dan natuurlijk wel het stickertje verwijderen en een vergrootglas in de auto leggen zodat oom agent het goed kan zien. :smt017

Het is tenslotte niet ons probleem dat Citroen maar 1 soort behuizing voor diverse soorten lampen gebruikt nietwaar. :smt203

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 10 mei 2009 19:32
door Marinus Ruiter
Het klopt dat het niet op de sticker staat, maar het staat ook op de koplamp zelf gedrukt.
En daar staan beide type ingedrukt.

Ik denk dat ik voor de zekerheid de sticker maar verwijder je weet maar nooit :smt017

Naar mijn idee mogen er in deze armaturen gewoon xenon gemonteerd worden !

Overigens wordt er bij de APK niet naar gekeken, alleen mocht je aangehouden worden.

Mijn Xenon blijft dan ook gewoon gemonteerd, ookal mag het niet, er mag zoveel niet.
Mijn koplampen staan goed afgesteld dus niemand heeft last van mijn xenon :citrofiel

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 10 mei 2009 19:33
door ms-c5
en niet alleen de sticker maar het staat ook in de koplamp zelf.
dat klopt helemaal, maar dat is wel een losse kunstof strip, dus.... ;)

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 10 mei 2009 19:39
door Marinus Ruiter
Ja dat maakt mij niet uit, die strip zit aan mijn lamp vast en volgens mij gebruiken ze in de C5 met xenon precies dezelfde lamp armaturen.

Heb nu net voor de zekerheid de sticker er even vanaf gehaald, gewoon doen of je neus bloed er mag zoveel niet :smt190

Ik kan echt niet meer zonder mijn xenon !

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 10 mei 2009 20:18
door Klaverblaadje
Marinus Ruiter schreef:Ja dat maakt mij niet uit, die strip zit aan mijn lamp vast en volgens mij gebruiken ze in de C5 met xenon precies dezelfde lamp armaturen.
Zeg Marinus, die van jou heeft toch ook Xenon af fabriek? :smt203

Wel een vergrootglas in de auto leggen.

Menno moet deze laatste bladzijde maar even wissen.

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 10 mei 2009 20:42
door Eemspoort
Nou....als ze het allemaal zo moeilijk willen maken, en vooral het nodige aan kapitaal-vernietiging willen door voeren, dan kunnen ze van mij de boom in. Het moet maar eens een keer afgelopen zijn met dat geneuzel, je word het toch kotsbeu op deze manier!
Ik ga geen stickertjes pulken, geen andere units kopen, niet mijn xenon weer uitbouwen, helemaal niks. Laat ze maar lekker in de stront zakken. Het gaat om mijn veiligheid en dat van mijn gezin. En de veiligheid is aanzienlijk vergroot door de aanschaf en montage van xenon-verlichting.
Ik wil nog wel eens een keer een voorbumper met koplamp-sproeiers hebben, maar dat vind ik zelf gewoon leuk om te hebben. Bovendien is het bij xenon toch wel belangrijk om de glazen schoon te hebben, je hebt veel sneller strooilicht dan met halogeen.

Gr. Ed

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 10 mei 2009 22:47
door WackoH
Ik vind dat we Marinus tot C5-held v/d dag uit kunnen roepen.
Wekenlange discussies zijn met een scherpe blik op de lampunit en met verstand van codes opgelost. :smt038