Pagina 5 van 26
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Geplaatst: 16 mar 2012 18:38
door jules
c5maarten schreef:
...knip...
Daarna de klauwhouder schooonmaken en ook terug monteren, vergeet niet om op de boutkoppen een druppeltje Locktite te smeren.
Bouten goed vastzetten!!
...knip...
Beste welke tip van loctite gebruik je hiervoor en is het verstandig om het voorwiel schuin te zetten om beter aan de klauwen te kunnen werken .
Groetjes,
Jules
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Geplaatst: 16 mar 2012 18:54
door Peebee
Ziet er zo mooi uit dat ik het bijna zelf zou doen,
bijna dan hè
Maar wel erg mooi gefotografeerd en zeer duidelijk beschreven
Ja, ik wéét dat het van C5maarten komt......
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Geplaatst: 16 mar 2012 19:16
door Timo 1972
Maar waarom indraaien van de remcilinders ?
Kan je die niet gewoon terug duwen met een waterpomptang ?
Ik begrijp uit voorstaande berichten dat je de zuigers moet draaien ? of begrijp ik het verkeerd
Ik begrijp dat je met een waterpomp tng moet uitkijken dat je de zuiger niet scheef duwt , maar heb dat altijd zo gedaan bij mijn vorige auto's , is citroen anders ?
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Geplaatst: 16 mar 2012 19:26
door GW-tje
Klopt, je kunt de remzuigers sinds de XM niet meer terugduwen maar je moet ze draaien. Er zijn speciale gereedschapjes voor te koop, maar als je een dikke schroevendraaier of beitel of ander stuk metaal zoekt wat precies in de breedte van de sleuf past, dan lukt dat ook wel.
Op de remblokken zit een ronde uitstulping en die moet bij het plaatsen precies in de sleuf van de remzuiger passen. Let dus goed op de stand van die sleuf.
Verder is het niet nodig om zo overdadig veel kopervet te gebruiken. Dit trekt alleen maar vuil en zand aan. Het vet moet TUSSEN de contactvlakken. Als je na montage nog ergens vet kunt zien is dit dus overbodig! Wegpoetsen dus......
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Geplaatst: 16 mar 2012 22:05
door bgt
Heeft iemand dit al bij een Ph3 gedaan? En waar vind je die info als niemand het hier gedaan heeft?
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Geplaatst: 17 mar 2012 08:40
door willemb
Dat terugdraaien zoals genoemd door GW-tje ging bij mij prima met grote steeksleutel die in die gaten grijpt, plus een tang om de steeksleutel vervolgens te draaien. Succes, Willem
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Geplaatst: 05 apr 2012 21:27
door prins
Ga morgen ook aan de slag, ben niet zo actief op dit forum maar ik lees dat er nog steeds mensen zijn die zitten met het probleem van het terugdraaien van de remcilinders.
Op marktplaats zijn de terugdraaisetjes al voor 35 euro incl .verzenden te bestellen. Heb een setje besteld bij HODO handelsonderneming uit Hoogezand. Binnen een paar dagen de set in huis, keurig geregeld.
De schijven en blokken (rondom, dus voor en achter) van TRW heb ik online besteld bij mister auto voor 197 euro incl verzenden, ook dit ging prima en vlot.
Morgen dus aan de slag, moet lukken met deze beschrijving.
over twee week moet de dame naar de garage voor de airco. laatst laten vullen bij een garage in het midden van het land omdat ik zat was van de wasem op de ruiten. Nu is de airco al weer leeg. Volgens de garage was hij bij het vullen nog niet lek (anders vult de computer hem niet zeiden ze

)
Nu maar zien wat de vertrouwde garage er van zegt.

Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Geplaatst: 06 apr 2012 09:22
door jules
Oppassen bij het terug draaien van de pompen linkse kant is rechtsdraaiend en rechtse kant is linksdraaiend. Zodus een set is twee stuks een met linkse draad en een met rechtse draad. De eerste keer dat mijn blokken vernieuwd zijn was in geen citroén garage met gevolg die gast heeft een remklouw verkloot, omdat hij een rechtsdraaiende set had gebruikt heeft me toen een remklouw gekost ben dit achteraf te weten gekomen doe het voortaan zelf.
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Geplaatst: 06 apr 2012 16:26
door prins
bedankt voor de tip, was ik van op de hoogte. Ik heb al een keer eerder de remblokken vervangen, toen zonder hulpgereedschap. Als ie je remklauw verpoert heeft, dan heeft ie ook wel flink kracht moeten zetten de verkeerde kant opdraaien wil normaal gesproken niet.
vanochtend na de koffie begonnen. De klauw en de blokken gingen er gemakkelijk af. Die had ik namelijk de vorige keer goed ingevet met kopervet.
Toen de klauwhouder met de torx 55 bouten. Die zaten uiteraard muuuuuuurvast!!! wd-40 erop gespoten en met de slagmoersleutel ging uiteindelijk aan elke klauwhouder één bout los. Nog een keertje wd-40 en nog wat langer wachten en vervolgens weer de slagmoersleutel. Eindelijke kwamen ze los. De schijven moesten er met flink geweld afgeslagen worden. ik gok dat ze er al een jaar of 6 op zaten. Monteren ging prima, gereedschap heeft prima zijn werk gedaan. De achterkant doe ik later deze week, vond het voor vandaag wel genoeg

Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Geplaatst: 06 apr 2012 21:43
door GW-tje
prins schreef:Op marktplaats zijn de terugdraaisetjes al voor 35 euro incl .verzenden te bestellen.
Dat terwijl de setjes op e-bay al voor 12,15 van eigenaar wisselen.......
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Geplaatst: 07 apr 2012 10:26
door prins
dus nog goedkoper. Voor 35 euro incl verzenden vond ik al niet duur. Wilde het risico niet lopen om de rubbers te beschadigen, dan ben je weer een klus rijker en een stuk duurder uit.

Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Geplaatst: 07 apr 2012 19:38
door jules
Heb mijn set in Lommel gekocht voor 26€
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Geplaatst: 07 apr 2012 19:40
door willy4
ze stonden daar over 3 weken 25€
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Geplaatst: 08 apr 2012 13:32
door jules
Zal dan 1€ opgeslagen zijn hé ben toch goed gesteld bedankt Willy voor dat adres.
Groetjes,
Jules
Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Geplaatst: 09 apr 2012 21:51
door scoopline
Laatst ook blokeen en schijven vervangen omdat ik een schuddend stuur had bij t remmen. Na een maand weer t zelfde euvel.
Oorzaak: Bosch schijven. De maatvoering van de schuine kant wijkt af. Orginele eronder gezet probleem over.
Dus: geen Bosch gebruiken !