Pagina 5 van 22
Re: C5 Break achterruit
Geplaatst: 27 nov 2007 20:01
door Tomas
munkman schreef:Citroennetje schreef:jaja,
Grand Scenic, Espace, Laguna, de feature is niet uniek voor Citroen, maar wel bijzonder handig. Wat wel uniek is dat iedere C5 break (ongeacht het uitrustingsniveau) er standaard mee wordt/werd uitgerust.
is het ook uniek dat het bij een C5 standaard na een jaar of 5 niet meer werkt?

Gek genoeg klopt dat min of meer. Op het forum van citroen tref je meer informatie hierover (wel even inloggen!).
Zie bijvoorbeeld:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.p ... achterruit
Kennelijk een bekende zwakke plek.
Maar dat houdt ons knutselaars tenminste van de straat.
Een bypass zoals op dit forum beschreven werkt goed. Al is in mijn geval ook de schakelaar nodig aan vervanging toe.
successssssssssssssssssssss
Re: C5 Break achterruit
Geplaatst: 27 nov 2007 21:06
door EW
Citroênnetje schreef:Nee,
als ik zo de berichtgeving volg is dat
niet uniek...

idd: die vrienden van ons werden er knettergek van in de 407. Daar wou ie namelijk niet meer dicht.
Re: C5 Break achterruit
Geplaatst: 24 feb 2008 16:14
door pauldubber
Was gisteren begonnen met de engelse uitleg om de achterruit te repareren. Helaas indrukken van de solenoid leverde geen ope ruit op. Dus verder kom ik niet. Iemand nog een suggestie hoe nu verder?
Re: C5 Break achterruit
Geplaatst: 24 feb 2008 22:06
door Koenra
In mijn vorige C5 hetzelfde probleem. Ik heb een heel klein stukje isolatie van de plus 12 volt draad naar de magneet losgemaakt en daar spanning opgezet: raam open! Dan kan je aan de slag (dan moet je dus wel even de hele binnebekleding van de achterklpe loshalen, maar dat is niet moeilijk).
Re: C5 Break achterruit
Geplaatst: 25 feb 2008 10:12
door pauldubber
Ik ben nog maar een beginneling, dus kan je wat meer uitleggen, welke draad is de 12volt draad en bedoel je met de magneet de solenoide?
Re: C5 Break achterruit
Geplaatst: 25 feb 2008 10:18
door Koenra
De 12 volt is het witte draadje en de magneet is inderdaad de solenoide (Engels solenoid=spoel, en een magneet is ook een spoel). Maar voor de volledigheid: met dit electrische ingreepje doe je alleen wat handmatig niet lukt. Als de bekleding van de achterklep eraf hebt kan je er beter bij en lukt het misschien wel om het met de hand los te krijgen.
Re: C5 Break achterruit
Geplaatst: 25 feb 2008 16:51
door pauldubber
misverstand denk ik, ik had de bekleding eraf gehaald en volgens de engelse handleiding kon je het raam openen (voor de verdere acties) door de solenoide naar beneden te drukken. Dat leverde echter geen resultaat op. Je voelt ook helemaal geen weerstand als je hem naar beneden drukt.
Re: C5 Break achterruit
Geplaatst: 26 feb 2008 00:05
door Koenra
Dan zou ik toch proberen om 12 volt op de spoel te zetten. Maar heb je het afdekkapje aan de binnenkant van de ruit er al af? Dan kan je misschien uitpuzzelen of er een mechanisch obstakel is waardoor het slotje niet los wil.
Re: C5 Break achterruit
Geplaatst: 28 feb 2008 14:14
door pauldubber
Nee, het kapje had ik er nog niet af. Ga in ieder geval weer een poging wagen en kom er nog op terug. tot zover in ieder geval bedankt voor je hulp.
Re: C5 Break achterruit
Geplaatst: 08 jul 2008 17:18
door GSven
Nog maar eens oprakelen.
De ruit doet het niet meer.
Dat is nu de derde keer.
De eerste keer werd de ruit vervangen door de dealer, de tweede keer heb ik de bypass geplaatst.
En nu lijkt het de schakelaar te zijn die wijlen is.
Ik heb vanmiddag de bekleding van de koffer verwijderd om de ruit te kunnen openen.
De bedrading is nog steeds perfect.
Onder het kapje (binnenkant ruit, rond de as vd wisser) zit een stekkertje en als ik dat kortsluit doet het slot z'n ding.
Wat me tot de conclusie brengt dat de drukschakelaar stuk is.
Ik heb wat met contactspray gespoten, zonder positief gevolg.
Maar de schakelaar doet het wel als ik de auto gewassen heb, er loopt dus water in. Kan niet de bedoeling zijn.
Kan de schakelaar, en daarmee waarschijnlijk ook de wisser, vervangen worden?
Zonder de hele ruit te moeten vervangen?
Re: C5 Break achterruit
Geplaatst: 31 jul 2008 10:33
door GSven
Gisteren nog eens m'n stoute schoenen aangetrokken.
Blijkbaar kan het "deksel" op de wisser en knopje eraf.
Na wat testen blijkt dat de micro-switch wijlen is.
Nu weet ik waar ik naar op zoek moet gaan
Re: C5 Break achterruit
Geplaatst: 31 jul 2008 10:37
door Menno
Lees het nu pas, de schakelaar kan idd apart vervangen worden, nieuwe kost je kop niet, ....
Of bedoel jij wat anders ?
Inderdaad het kapje eraf en de switch vervangen, ....
Heb inmiddels ook een nieuwe omdat de oude twijfelachtig was, gaat alweer 2 jaar goed.
Re: C5 Break achterruit
Geplaatst: 01 aug 2008 15:18
door GSven
Menno schreef:
Inderdaad het kapje eraf en de switch vervangen, ....
Kan dat gewoon bij de dealer besteld worden? Of moet ik op zoek naar een gespecialiseerde shop? (switch)
Re: C5 Break achterruit
Geplaatst: 10 aug 2008 23:00
door Menno
Ik heb hem bij de dealer gehaald, ...

Re: C5 Break achterruit
Geplaatst: 06 sep 2008 23:00
door mrvroos
Voor het maken van een by-pass zijn er blijkbaar twee manieren om de gele voedingsdraad op te pikken:
1. Volgens de engelstalige beschrijving moet er heel wat worden verwijderd voor je aan de bovenkant van de ruit erbij kunt (zie de bladzijden 4 t/m 9 van de beschrijving van Sven).
2. De manier van TonK is eenvoudiger: de gele draad wordt aan de binnenkant van de ruit bij de ophanging opgepakt door de isolatiehuls open te maken.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?t=38
Dat bespaart heel wat de- en montage.
Alleen ... zoals hij dat heeft gedaan lijkt het alsof de gele draad daar sowieso ophoudt. Of is het een andere gele draad dan die aan de buitenkant in de buurt van het achterlicht?
Of zou 'ie er bij de assemblage alvast ingelegd zijn ..... ?
