V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:30
Auto: C5 break 2.0i 16V
Opties: exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 84.000
Kleur: Rouge Lucifer
Locatie: Delft
V.I.P.
V.I.P.
Re: C5 Break achterruit

Bericht door Tomas »

munkman schreef:
Citroennetje schreef:jaja,

Grand Scenic, Espace, Laguna, de feature is niet uniek voor Citroen, maar wel bijzonder handig. Wat wel uniek is dat iedere C5 break (ongeacht het uitrustingsniveau) er standaard mee wordt/werd uitgerust.
is het ook uniek dat het bij een C5 standaard na een jaar of 5 niet meer werkt? :D
Gek genoeg klopt dat min of meer. Op het forum van citroen tref je meer informatie hierover (wel even inloggen!).
Zie bijvoorbeeld:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.p ... achterruit
Kennelijk een bekende zwakke plek.
Maar dat houdt ons knutselaars tenminste van de straat.

Een bypass zoals op dit forum beschreven werkt goed. Al is in mijn geval ook de schakelaar nodig aan vervanging toe.

successssssssssssssssssssss
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: C5 Break achterruit

Bericht door EW »

Citroênnetje schreef:Nee,
als ik zo de berichtgeving volg is dat niet uniek... :D
idd: die vrienden van ons werden er knettergek van in de 407. Daar wou ie namelijk niet meer dicht.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:32
Auto: C5 2.2 HDI exclusive break 02/2003
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190.000
Kleur: donkerblauw
Locatie: Leiden
Was gisteren begonnen met de engelse uitleg om de achterruit te repareren. Helaas indrukken van de solenoid leverde geen ope ruit op. Dus verder kom ik niet. Iemand nog een suggestie hoe nu verder?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 aug 2007 00:10
Auto: C6 2.7 HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 1
Organummer: 10915
Productienummer: 30058
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 204000
Kleur: Bleu Mauritius KPKD
Locatie: Haarlem
V.I.P.
V.I.P.
Re: C5 Break achterruit

Bericht door Koenra »

In mijn vorige C5 hetzelfde probleem. Ik heb een heel klein stukje isolatie van de plus 12 volt draad naar de magneet losgemaakt en daar spanning opgezet: raam open! Dan kan je aan de slag (dan moet je dus wel even de hele binnebekleding van de achterklpe loshalen, maar dat is niet moeilijk).
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:32
Auto: C5 2.2 HDI exclusive break 02/2003
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190.000
Kleur: donkerblauw
Locatie: Leiden
Ik ben nog maar een beginneling, dus kan je wat meer uitleggen, welke draad is de 12volt draad en bedoel je met de magneet de solenoide?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 aug 2007 00:10
Auto: C6 2.7 HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 1
Organummer: 10915
Productienummer: 30058
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 204000
Kleur: Bleu Mauritius KPKD
Locatie: Haarlem
V.I.P.
V.I.P.
Re: C5 Break achterruit

Bericht door Koenra »

De 12 volt is het witte draadje en de magneet is inderdaad de solenoide (Engels solenoid=spoel, en een magneet is ook een spoel). Maar voor de volledigheid: met dit electrische ingreepje doe je alleen wat handmatig niet lukt. Als de bekleding van de achterklep eraf hebt kan je er beter bij en lukt het misschien wel om het met de hand los te krijgen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:32
Auto: C5 2.2 HDI exclusive break 02/2003
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190.000
Kleur: donkerblauw
Locatie: Leiden
misverstand denk ik, ik had de bekleding eraf gehaald en volgens de engelse handleiding kon je het raam openen (voor de verdere acties) door de solenoide naar beneden te drukken. Dat leverde echter geen resultaat op. Je voelt ook helemaal geen weerstand als je hem naar beneden drukt.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 aug 2007 00:10
Auto: C6 2.7 HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 1
Organummer: 10915
Productienummer: 30058
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 204000
Kleur: Bleu Mauritius KPKD
Locatie: Haarlem
V.I.P.
V.I.P.
Re: C5 Break achterruit

Bericht door Koenra »

Dan zou ik toch proberen om 12 volt op de spoel te zetten. Maar heb je het afdekkapje aan de binnenkant van de ruit er al af? Dan kan je misschien uitpuzzelen of er een mechanisch obstakel is waardoor het slotje niet los wil.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:32
Auto: C5 2.2 HDI exclusive break 02/2003
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190.000
Kleur: donkerblauw
Locatie: Leiden
Nee, het kapje had ik er nog niet af. Ga in ieder geval weer een poging wagen en kom er nog op terug. tot zover in ieder geval bedankt voor je hulp.
GSven
GSven
Re: C5 Break achterruit

Bericht door GSven »

Nog maar eens oprakelen.

De ruit doet het niet meer.
Dat is nu de derde keer.
De eerste keer werd de ruit vervangen door de dealer, de tweede keer heb ik de bypass geplaatst.
En nu lijkt het de schakelaar te zijn die wijlen is.

Ik heb vanmiddag de bekleding van de koffer verwijderd om de ruit te kunnen openen.
De bedrading is nog steeds perfect.
Onder het kapje (binnenkant ruit, rond de as vd wisser) zit een stekkertje en als ik dat kortsluit doet het slot z'n ding.
Wat me tot de conclusie brengt dat de drukschakelaar stuk is.
Ik heb wat met contactspray gespoten, zonder positief gevolg.
Maar de schakelaar doet het wel als ik de auto gewassen heb, er loopt dus water in. Kan niet de bedoeling zijn.

Kan de schakelaar, en daarmee waarschijnlijk ook de wisser, vervangen worden?
Zonder de hele ruit te moeten vervangen?
GSven
GSven
Re: C5 Break achterruit

Bericht door GSven »

Gisteren nog eens m'n stoute schoenen aangetrokken.

Blijkbaar kan het "deksel" op de wisser en knopje eraf.
Na wat testen blijkt dat de micro-switch wijlen is.
Nu weet ik waar ik naar op zoek moet gaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: C5 Break achterruit

Bericht door Menno »

Lees het nu pas, de schakelaar kan idd apart vervangen worden, nieuwe kost je kop niet, ....
Of bedoel jij wat anders ?

Inderdaad het kapje eraf en de switch vervangen, ....
Heb inmiddels ook een nieuwe omdat de oude twijfelachtig was, gaat alweer 2 jaar goed.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
GSven
GSven
Re: C5 Break achterruit

Bericht door GSven »

Menno schreef: Inderdaad het kapje eraf en de switch vervangen, ....
Kan dat gewoon bij de dealer besteld worden? Of moet ik op zoek naar een gespecialiseerde shop? (switch)
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: C5 Break achterruit

Bericht door Menno »

Ik heb hem bij de dealer gehaald, ... :)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:03
Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter
Locatie: 0318
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: C5 Break achterruit

Bericht door mrvroos »

Voor het maken van een by-pass zijn er blijkbaar twee manieren om de gele voedingsdraad op te pikken:

1. Volgens de engelstalige beschrijving moet er heel wat worden verwijderd voor je aan de bovenkant van de ruit erbij kunt (zie de bladzijden 4 t/m 9 van de beschrijving van Sven).
2. De manier van TonK is eenvoudiger: de gele draad wordt aan de binnenkant van de ruit bij de ophanging opgepakt door de isolatiehuls open te maken. http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?t=38
Dat bespaart heel wat de- en montage.
Alleen ... zoals hij dat heeft gedaan lijkt het alsof de gele draad daar sowieso ophoudt. Of is het een andere gele draad dan die aan de buitenkant in de buurt van het achterlicht?
Of zou 'ie er bij de assemblage alvast ingelegd zijn ..... ? :mrgreen:
C5 II X7 Ligne Business Bleu 2009
Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),

9,9 l/100 km
Plaats reactie