Pagina 5 van 33

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 29 okt 2008 10:56
door Jo_
Menno schreef:
Jo_ schreef:nadeel is dat je ze alle zes moet laten doen denk ik (logisch natuurlijk).
Nee, 4 !! ... middenbollen vervangen ze niet ;)
oh werkelijk? ook in het geval van comfortbollen?

Overigens,
... het prijsverschil is wel heel groot (positief natuurlijk :smt023 ), maar hoe zit het met de kwaliteit van die bollen? zijn die net zo robuust?
Ik zou graag wat informatie over die bollen willen. Iedereen heeft het er over, maar ik vind het nergens

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 29 okt 2008 10:59
door Menno
Menno schreef:
chyparse in almere
FF bellen ;) ... kunnen ze je vast wat meer info geven

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 29 okt 2008 14:08
door Kapitein Rob
Dag Jo_,

Ook Renard in Beneden-Leeuwen levert comfortbollen (http://www.renard.nl" onclick="window.open(this.href);return false;). Ken ze zelf niet (zowel Renard als de bollen), maar een keer telefonisch besproken. Ook Renard noemde een prijs van ongeveerc 50-, a  60,- per bol.
De 4 bollen op de wielen worden vervangen. De 'middenbollen' dienen alleen om de werking van een stabilisator (on)mogelijk te maken, o.a. via de sportstand. Voor de feitelijke vering doen ze niet(s) veel, vandaar.

Pieter

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 29 okt 2008 14:35
door higgy
En ik ken Renard al lang, en sta in voor hun kwaliteit.
Ze zijn no-nonsense, en dat vindt niet elke klant leuk :lol:
Ze zeggen wat ze vinden (in het redelijke hoor) en sommige klanten zijn gewend naar de mond te worden gepraat. Welnu, niet bij Renard :D

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 29 okt 2008 15:14
door Jo_
dank.
ik had ze inmiddels gebeld, en krijg over de telefoon een goede indruk van ze. Dat bevalt me wel.
Mijn moeder (ojee :smt203 ) zei vroeger altijd: "Eerlijk duurt het langst". Welnu, ik vind dat ik dat ook mag zeggen, want het is absoluut waar. Eigenlijk is het het enigste dat duurt ...

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 29 okt 2008 16:40
door EvilTwin
Kapitein Rob schreef:De 4 bollen op de wielen worden vervangen. De 'middenbollen' dienen alleen om de werking van een stabilisator (on)mogelijk te maken, o.a. via de sportstand. Voor de feitelijke vering doen ze niet(s) veel, vandaar.
Pure onzin - de middenbollen leveren een groot deel van het veervolume per as. De verhouding is ongeveer 40/50/40. (L/Mid/R) Vandaar dus dat standje HARD (80) behoorlijk wat stijver is dan zacht (130). Gewoon HA3 (geen middenbol) zit op 100.

Comfortbollen doen 50 ipv 40 dus totaal 150. (15% zachter)
Maar in noodgevallen dus 100 ipv 80. dat is 20% zachter, net zo slap als HA3 dus.

Dit zou op zich geen probleem mogen zijn ware het niet dat HA3+ juist op de dikkere en zwaardere modellen zit, V6 en 2.2HDi.

Ik heb het al vaker gezegd, maar wil je zonder het rijgedrag in extreme situaties (uitwijk etc.) aan te tasten je comfort verbeteren, dan moet je juist de middenbollen naar comfort formaat upgraden, maar dat is blijkbaar te ingewikkeld voor goedbedoelende amateurs.

De stabilisatorstang heeft er niks mee te maken, die komt alleen in het hydraulische spel bij een Xantia Activa.

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 29 okt 2008 16:46
door Menno
Dat betekend dus slechts 2 bollen vervangen, .... maakt het om te proberen wel aantrekkelijk.

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 29 okt 2008 17:26
door EvilTwin
als iemand dat leverde, maar in de praktijk stopt men dus een 57bar HA3 buitenbol op de plek van een 52bar HA3+ bol. De middenbol is trouwens 62bar (ff gecheckt)

Dus als voorbeeld voor een 2.2HDi (je mag de drukken niet direct bij elkaar optellen, maar het geeft wel een goede indicatie van het restvolume nadat de asdruk (80-100bar) erop is gekomen:

voor 2* 52 +mid 62 = 166 (SPORT: 104)
achter 2* 25 +mid 45 = 95 (SPORT: 50)

comfortbollen
voor 2* 57 +mid 62 = 176 (SPORT: 114) -> 6% resp. 10% slapper
achter 2* 32 +mid 45 = 104 (SPORT: 64) -> 15% resp 28% slapper

Je snapt al waar het mis gaat, de achterkant wordt buitenproportioneel veel slapper in de sportstand, dus met een (beladen) uitwijkmanoeuvre breekt de achterkant uit. Precies datgene wat je ten alle tijde wilt vermijden. Door de mismatch voor-achter gaat de auto bovendien raar stampen.




Omdat de as -licht beladen- op 75 a  80bar staat is het denk ik lastig om de middenbol te vervangen, hij bestaat niet ook in het assortiment.

Bij de C6 en C5.3 lost Citroen dit op door op de achteras twee middenbollen te monteren, d'r is geen wet die dit voor verhindert.

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 29 okt 2008 17:37
door ms-c5
Comfortbollen, ik heb er ook wel eens over gedacht, maar hou er wel rekening mee, dat ie dan nog gevoeliger word met stevige zijwind, dan rij ik dus nu al in de sportstand met stevige zijwind.

dat is voor mij de reden geweest om het mooi zo te laten, origineel dus.

Heb bij de mijne bij ongeveer 100.000 km de LDS vloeistof vervangen i.v.m een medische ingreep van het hydrolische systeem, en moet zeggen het veert perfect.

Groeten Marcel.

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 29 okt 2008 18:44
door Jo_
EvilTwin schreef:
Kapitein Rob schreef:De 4 bollen op de wielen worden vervangen. De 'middenbollen' dienen alleen om de werking van een stabilisator (on)mogelijk te maken, o.a. via de sportstand. Voor de feitelijke vering doen ze niet(s) veel, vandaar.
Pure onzin - de middenbollen leveren een groot deel van het veervolume per as. De verhouding is ongeveer 40/50/40. (L/Mid/R) Vandaar dus dat standje HARD (80) behoorlijk wat stijver is dan zacht (130). Gewoon HA3 (geen middenbol) zit op 100.

Comfortbollen doen 50 ipv 40 dus totaal 150. (15% zachter)
Maar in noodgevallen dus 100 ipv 80. dat is 20% zachter, net zo slap als HA3 dus.

Dit zou op zich geen probleem mogen zijn ware het niet dat HA3+ juist op de dikkere en zwaardere modellen zit, V6 en 2.2HDi.

Ik heb het al vaker gezegd, maar wil je zonder het rijgedrag in extreme situaties (uitwijk etc.) aan te tasten je comfort verbeteren, dan moet je juist de middenbollen naar comfort formaat upgraden, maar dat is blijkbaar te ingewikkeld voor goedbedoelende amateurs.

De stabilisatorstang heeft er niks mee te maken, die komt alleen in het hydraulische spel bij een Xantia Activa.
Een mooi verhaal, voor iemand die er geen verstand van heeft ... ik wil iedereen graag het voordeel van de twijfel geven. mijn probleem hierin is, de een zegt dit de ander dat. ...dat maakt het niet bepaald makkelijker.

Is bovenstaand ook het advies dat Renard geeft? Zoniet, dan vraag ik mij af wie nou waar verstand van heeft.

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 29 okt 2008 22:14
door EvilTwin
maakt me niet uit wat Renard zegt ik heb er meer verstand van ;)

het is zelfs zo dat Citroen UK mijn berekeningen in hun C5 documentatie gebruikten:

mijn analyses:
http://www.tramontana.co.hu/citroen/sus ... /model.php" onclick="window.open(this.href);return false;

CitUK getallen:
http://www.citroenet.org.uk/passenger-c ... tech1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 29 okt 2008 23:05
door Jo_
nogmaals, zoals ik al zei: ik wil je best op je woord geloven, maar de manier waarop je het presenteert maakt het niet echt makkelijker.

mijn verzoek is simpel. Leg het nou eens uit op een manier die begrijpbaar is, en vooral waar iemand met dagelijkse praktijk ook echt iets van kan leren.
... het is maar een suggestie.

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 30 okt 2008 00:07
door EvilTwin
Als renard beweert wat Kpt Rob zegt dat ze hem verteld hebben dan snappen ze daar niet hoe het werkt. Of Rob quote Renard verkeerd, maar gezien het geemmer rondom smurfemolie neem ik alles wat bij Renard vandaan komt met een aantal korrels zout.

VWB de werking van de bollen, ik kan het niet veel simpeler uitleggen dan ik gedaan heb. Je kan ook de zoekfunctie hier of op citroen-forum eens gebruiken.

Het is nu eenmaal geen simpele materie, sterker nog: ik heb een aantal complicaties achterwege gelaten (invloed van gewicht, massa, demping, doorlaten, invering etc.)

Maar om toch een poging te wagen, je hebt bij Hydractive 3 per as twee bollen. Bij Hydractive 3PLUS heb je drie bollen per as. Hoe meer volume er is, hoe soepeler de vering. Jouw 2.0-16v heeft HA3+. In HARD veert de auto alleen op de buitenbollen. In ZACHT doen de middenbollen mee. De HA3+ compu bepaalt op basis van een twintigtal inputs welke stand, in de praktijk 10% a 20% van de tijd HARD (snelle bochten, accell, remmen) dit hangt af van rijstijl en of de vering op SPORT-stand staat.

Door de middenbollen uit te schakelen gaat HA3+ van zacht naar hard ("sportief") wordt bovendien de middendoorlaat afgesloten (beetje anti-rol functie, niet vergelijkbaar met Activa/SC-CAR).

Normaal is er vrije stroming van vloeistof van links naar rechts, de wielen kunnen dus over hobbels heen stappen (links veert in - rechts veer uit, en vice versa) maar bij het ronden van bochten of bij zijwind kan de auto dus ook gaan hangen op een oor, omdat anti-rol puur uit de stabilisatorstangen komt. In HARD hangt de auto in bochten ook op de buitenbollen (minder overhellen)

Vervang je de wielbollen door grotere volumes, dan tast je relatief gezien meer de HARDE stand aan dan de ZACHTE stand. Door middenbollen te nemen met grotere volumes pak je juist de ZACHTE stand aan, zonder de wegligging in noodsituaties te beinvloeden.

Een aspect wat ik totdusver achterwege gelaten heb, is dat de middenbollen op een doorlaat gemonteerd worden, met ingebouwde dempers. De buitenbollen hebben geintegreerde dempers. Kies je nu voor "comfortbollen" buiten dan heb je grotere doorlaten, omdat het LDS de makkelijkste weg neemt, maak je dus dat de middenbollen minder effectief meeveren, je gooit een deel van je winst qua volume (dus soepelheid) weg.

Bovendien door de slappere vering en de grotere doorlaten wordt eerder de grenswaarde bereikt qua invering, waarbij HA3+ in HARD gaat, het gevolg: je rijdt vaker (te vaak) in de minst soepele stand! Geluk bij een ongeluk, deze stand is nu disproportioneel veel soepeler (maar nog steeds niet vergelijkbaar met normaal ZACHT.

De getallen die ik eerder noemde geven ongeveer aan hoe de volume veranderingen de veerstijfheid beinvloeden. Je snapt dus dat ik technisch geen voorstander ben van comfortbollen. Dat ze goedkoper zouden zijn is ook niet logisch, iemand die goedwerkende comfortbollen aan kan bieden voor minder zou ook de juiste bollen kunnen aanbieden ;)

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 30 okt 2008 07:14
door higgy
Je weet waarover je praat, da's wel duidelijk.
Bescheiden ben je ook niet. Dat mag, als je weet waarover je praat.
Je bent alleen wat voorspelbaar in je manier om Renard en hun blauwe olie (ken je die uberhaupt of 'heb je al een mening' ?) even te kakken te zetten.
Ik vermoed dat je heel slim bent maar dat uiterst slecht over kan dragen.
De vraag van de OP hierboven duidt daar al op.

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 30 okt 2008 09:05
door Menno
Niet iedereen hoeft het met Renard eens te zijn hoor higgy ;)
Eviltwin is hier zo'n beetje de wikipedia, ... dit soort 'materie' is misschien lastig uit te leggen.

Dus verder on-topic, ... de rest is niet interessant, mag per PB ( als dat perse moet )

Wat ik mij wel afvraag of de topicstarter er nu wijzer van wordt, .... het probleem met de diagnose 'veerbollen kapot' blijft .... daar helpen comfortbollen ook niet tegen :smt017