Pagina 5 van 6
Re: carterverwarming
Geplaatst: 15 dec 2008 09:30
door Haas
Ik denk dat ik er ook eentje in laat zetten, en dan vnl omdat ik regelmatig in Zweden vertoef, en meestal staat de auto dan in een verwarmde garage maar mijn ervaring is echt dat als je een avondje ergens buiten staat bij minus 20 de auto slecht tot zeer slecht start, en dat komt niet door de accu maar gewoon omdat de bewegende delen zo koud zijn dat de olie stroop is. Ik moet overigens wel toegeven dat ze dat daar in het Haagse erg keurig hebben gemonteerd echt vaklui als ik de foto bekijk.
Re: carterverwarming
Geplaatst: 15 dec 2008 13:31
door Kapitein Rob
Een voorverwarmde auto kan zulke problemen voorkomen, hoewel je daarmee met een C5 minder last zult hebben (=herkenbaar)
http://www.123video.nl/playvideos.asp?M ... yFilter=ON
Re: carterverwarming
Geplaatst: 15 dec 2008 13:41
door Menno
Re: carterverwarming
Geplaatst: 15 dec 2008 22:27
door jpiek
Re: carterverwarming
Geplaatst: 15 dec 2008 23:07
door exroosje
Afgelopen zaterdag naar Amsterdam geweest. Klein uurtje voor voor die tijd heater aangezet. Duidelijk dat na een paar 100m rijden de blower al aansloeg en dat de auto erg snel op temperatuur (en normale verbruikswaardes) was.
Heb dit weekend ook direct maar even een kabeltje naar de parkeerplaats gelegd met een permanent buitenstopcontact. In de schuur heb ik die op een afstandsbediende schakelaar gezet (die ik ook voor lampen etc gebruik). Kan dus nu vanuit binnen de zaak aanschakelen. Bv als de wekker gaat direct de boel aanzetten.
Heb dus nu een "plug-in hybride".....
Re: carterverwarming
Geplaatst: 15 dec 2008 23:12
door ms-c5
Dat is wel weer ideaal, dat het interieur ook vrijwel direct lekker warm is

Re: carterverwarming
Geplaatst: 16 dec 2008 06:50
door Klaverblaadje
exroosje schreef:dat de auto erg snel op temperatuur (en normale verbruikswaardes) was.
Heb je al een idee hoe warm het blok is vóór je de motor start?
Re: carterverwarming
Geplaatst: 16 dec 2008 11:09
door exroosje
Moet er maar eens mijn hand op leggen na een uurtje warmen....
Re: carterverwarming
Geplaatst: 16 dec 2008 11:12
door Harm
Meting?

Re: carterverwarming
Geplaatst: 17 dec 2008 15:59
door exroosje
Eerst maar eens wat theorie:
De heater is 400W
de SW van water is 4 Kj /kg.K, die van olie 2 en die van ijzer 0,4
Als het motorblok betaat uit 50kg ijzer, 5l water en 5l olie, dan is in totaal 50Kj nodig om het blok in temperatuur 1 graad te laten stijgen. Een heater van 400W doet daar dus ruim 2 minuten over.
Om het blok echt warm te krijgen moet je hem dus zeker 2 uur aan het stopcontact hangen. En natuurlijk heb je bij toenemde warmte ook toenemend verlies.
Re: carterverwarming
Geplaatst: 17 dec 2008 16:02
door Klaverblaadje
meten, meten, meten,
Wat is de temperatuur boven in het blok na een nacht stoken (of minimaal 2 uur)
Re: carterverwarming
Geplaatst: 30 dec 2008 14:26
door exroosje
Rij de laatste dagen niet zoveel.
Gister na anderhalf uur stoken begon vrijwel onmiddelijk na start de blower al te werken. Dus zal het blok toen een graad of 30 zijn geweest.
Onvoldoende om onmiddelijk het ijs er af te smelten. Het ijs was ook niet van de motorkap af.
Na ongeveer 1km rijden kwam de koelvloeistofmeter 1 tikje omhoog Flinke prestatie voor -6.
Re: carterverwarming
Geplaatst: 23 dec 2010 10:38
door Klaverblaadje
Hoe is het nu met deze verwarming, en voldoet het in de kou?
exroosje schreef:Ik heb sinds vandaag een goedkope en makkelijk in te bouwen oplossing in mij auto:
De DEFA engine heater. Dit is een electrisch verwarmingselement dat aan je carter bevestigd wordt (Specifiek voor je motortype, ze hebben een heel programma) en daarnaast aansluitmateriaal met een mooie stekker om je auto makkelijk aan te pluggen.
Het systeem is ook nog uitbreidbaar met een interieurheater. Inbouw ca 30 minuten, unit kost 100 euro , aansluitset 60 euro.
Montage moet helaas wel op de brug, want moet vanaf onderen. Op deze foto's zie je het van onderen, net onder het uitlaatspruitstuk (dat grote ding rechts wat op de 2e foto ontbreekt is de prekat -voor, deze hoeft er niet af voor montage)
Vanaf boven is er nauwelijks iets te zien, je ziet alleen helemaal onderin de aansluitkabel lopen:
In de grille is een keurige aansluiting gemaakt
En zo is ie aangesloten
Info van de fabrikant:
http://www.defa.com
Alles gemonteerd door ACC den Haag (auto comfort center) , specialisten in standkachel, airco , open daken en andere inbouwdingetjes. Prima lui!
Business case: Vooral de eerste kms gebruikt zeker de V6 fors met koud blok. En ook comfort, minder krabben na een nacht stilstaan. Milieu - eerste kms koud zijn extreem vervuilend. Tot slot, leuk gimmick om te demonstreren op club meetings.
Re: carterverwarming
Geplaatst: 23 dec 2010 11:01
door Peebee
Ziet er mooi uit, en is zeer handig.
Ken standkachels vooral van de firma Webasto,
die werken zonder een externe stroomaansluiting,
zodat het overal gebruikt kan worden.
Zal echter wel wat duurder zijn denk ik,
maar de DEFA is zo te zien ook erg handig,
Peter
Re: carterverwarming
Geplaatst: 23 dec 2010 16:24
door ms-c5
mooie oplossing
