C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Eén ding snap ik niet. Het gaat niet over jouw probleem, maar meer in het algemeen.
In aluminium worden vaak tapeinden gebruikt omdat de bedoeling is dat die blijven zitten. Dit om te voorkomen dat het schroefdraad, veel zachter dan bij staal, snel uitslijt.
Waarom dan hier rekboutjes gebruikt die volgens voorschrift elke keer vervangen moeten worden?
Is er iemand die daar een antwoord op heeft?
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: Cilinderkop vervangen

Bericht door WilC5 »

Die rekbouten zitten vast in het blok, in de gaten in de kop waar ze doorheen gaan zit geen schroefdraad, zijn gewone gaten.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Cilinderkop vervangen

Bericht door c5jan »

WilC5 schreef:Die zijn er gelukkig alle 4 netjes uit gekomen.
Meet ze gerust nog even door voordat je ze monteert, en erna. Die dingen zijn erg kwetsbaar.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: Cilinderkop vervangen

Bericht door WilC5 »

Ga ik doen, dank voor de tip. :smt023
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
WilC5 schreef:Die rekbouten zitten vast in het blok, in de gaten in de kop waar ze doorheen gaan zit geen schroefdraad, zijn gewone gaten.

Ik heb het niet over de kopbouten, maar over de tapeindjes voor de bevestiging van de verstuivers.
Bij mijn 1.6HDI zaten die in de kop.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
1.6HDI is een heel andere motor, met hele andere reparatieprocedures ;)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: Cilinderkop vervangen

Bericht door WilC5 »

Aha, zijn dat ook rekbouten?
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Ja, maar van dat formaat zou ik ze eerder boutjes willen noemen.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
C5HDI110 schreef:1.6HDI is een heel andere motor, met hele andere reparatieprocedures ;)
Ok, maar dan blijft de vraag: waarom geen "gewone" tapeinden die kunnen blijven zitten om de schroefdraad in het zachte aluminium te sparen?
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Cilinderkop vervangen

Bericht door c5jan »

Mosterd:
https://youtube.com/shorts/mKsLJe4pgGs?feature=share" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: Cilinderkop vervangen

Bericht door WilC5 »

Ja, bij een gewone bout die niet muurvast zit werkt zoiets mooi. Ik heb ze er zelfs wel uitgekregen door in het geboorde gaatje een inbussleutel te tikken.

Maar in een tap voor je niet zomaar een gaatje, en mocht dat gaatje boren toch lukken dan heb je met het gereedschapje dat in dat filmpje gebruikt wordt grote kans dat de tap splijt. Heb ik zo begrepen hoor.

Wel bedankt trouwens!

Ben nu bezig met een poging de kop te repareren mbv koud lassen of vloeibaar metaal zoals dat spul in het Spaans heet. Soort epoxy.
Ben aan het wachten zodat dat spul tijd heeft om echt maximaal uit te harden voordat ik ga proberen de verstuiver vast te zetten met het minimale voorgeschreven aanhaalmoment van 27Nm. Voorgeschreven is 30Nm +/- 3.

Als dat houdt dan zou ik die kop weer moeten monteren om te kijken wat er gebeurt als de motor draait, steeds wat meer toeren.
Ik ga er van uit dat de bout er uit plopt, maar vermoedt wel dat het zou kunnen werken.

Ik kon het niet laten om dit te proberen, mede omdat ik altijd voorstander ben van het proberen op te lossen met minimale en voorhanden zijnde middelen. En dat spul, nural 27, had ik nog liggen.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Met zo een "linkse tap" heb ik het eens geprobeerd, de tap brak af :(
Het verhaal van geluk bij een ongeluk, de kop was nodig voor een blokwissel en bleek bij nader inzien niet de juiste te zijn.

Van dat vloeibare metaalspul voor alu heb ik ook gehaald in Zweden bij de Biltema, soort 2K spul, kun je in boren en tappen als het hard is, tenminste dat staat op de verpakking.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: Cilinderkop vervangen

Bericht door WilC5 »

Wat ik al verwachtte is helaas ook gebeurt, bij het vast draaien van de moer kwam het tapeind met klontje "vloeibaar metaal" los.

Nu even denken over volgende stap, deze kop naar een reparateur brengen met de vraag of zij er nog iets goeds van kunnen maken, of maar meteen een 2e hands kop op de kop tikken. :smt017
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: Cilinderkop vervangen

Bericht door WilC5 »

Nog even een update, vandaag de klus eindelijk geklaard, heeft even geduurd maar goed, zij heeft een nieuwe tweedhands kop.

Was spannend hoor, stap voor stap de boel weer opgebouwd, voor het eerst distribiutieriem vervangen bij deze wagen. Is makkelijker als verwacht. En nadat alles gemonteerd leek nog eens goed nagelopen, heb ik alles wel goed vastgezet?

Stoute schoenen aangetrokken en geprobeerd te starten. En dat lukte na een tijdje pruttelen vanwege lege dieselleidingen. Maar er was een foutmelding, kwam ook niet boven de 3000 toeren. Lexia er aan, fout in een sensor van de dieselafdeling, P0190. Even goegelen, de sensor van de commonrail. Even kijken waar die zit, en zie ik daar een rood stekkertje loshangen. :o

Vastgezet, was niet makkelijk want zit goed verstopt, en toen werkte alles naar wens. Proefritje, loopt weer als een tierelier, beter als voorheen. Meer vermogen. Niet zo gek, want bij 3 van de 4 verstuivers lekte de boel een bietje. Ook zat een deel van het spruitstuk vol bagger. Nu weer mooi schoon.

Dus al met al ben ik weer blij dat ik wat geschikt gereedschap heb en er min of meer mee overweg kan. Zo blijft een dame op leeftijd toch een fijne ervaring. :citrofiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Dat heb je mooi gedaan, is geen makkelijk klusje :smt023
Plaats reactie