Pagina 5 van 11

Re: JW is om: C5AC-Hybride besteld

Geplaatst: 27 dec 2020 14:29
door JW-C5
Dank je, dat zal best gaan lukken :citrofiel
Breeze schreef:
JW-C5 schreef:Maar als je in de E-modus rijdt, werken die niet ;)
Dat zou dan de eerste e-motor met versnellingsbak zijn :o .
Hoewel, een paar jaar geleden won ik met een CiFo opstelwedstrijd een proefrit in een E-2CV van Leen APK uit Gouda. Die had gewoon de eendenbak er achter geschakeld. In principe kon je alles in 2 doen, maar voor steile hellingen ging je terug naar 1. En de 3 was een soort economizer.

Adri
De motor/generator zit bij deze auto gemonteerd op de plaats van de koppelomvormer.
C5AC-Hy aandrijving.jpg
Met die opstelling levert de E-motor z'n vermogen aan de voorwielen via de EAT8 bak.
Hoe die bak daar vervolgens precies mee omgaat kan ik (nog) niet vinden, maar uitgaande van de hybride en de sport modus waarbij zowel de ICE als de E-motor werken en hard aan elkaar gekoppeld zijn, ga ik ervan uit dat de bak gewoon z'n werk doet.

Groet,
JW

Re: JW is om: C5AC-Hybride besteld

Geplaatst: 27 dec 2020 14:42
door Breeze
dat begreep ik ook uit die extra beschrijving die jij mij stuurde. Bovendien staat in de spec het gecombineerde vermogen genoemd als mogelijkheid.

Dus toch een E-motor met een versnellingsbak ;)

Adri

Re: JW is om: C5AC-Hybride besteld

Geplaatst: 27 dec 2020 16:52
door C5HDI110
boes schreef:Dan moet je gewoon vaak en veel koffie drinken.
Ik zie het probleem niet Sohail? :lol:
Nog meer koffie, altijd goed :D

Re: JW is om: C5AC-Hybride besteld

Geplaatst: 15 jan 2021 11:19
door rene hoekstra
Prachtige voiture, heel veel veilige en plezierige kilometers gewenst :citrofiel

Re: JW is om: C5AC-Hybride besteld

Geplaatst: 16 jan 2021 02:59
door H_H
Wel grappig dat dit draadje zoveel nostalgie opwekt :)

Ik ben vooral benieuwd naar de rijervaring en de prestaties van deze moderne Citroen.

En over nostalgie gesproken: ik mis nog af en toe mijn CX’en qua rijcomfort. Maar de moderne techniek van mijn C5 III met 6 traps automaatbak en cruise control zou ik toch niet willen ruilen voor een handbak zonder hoor!
Ik rij altijd op cc dus met de vingers op het stuur de snelheid regelen. Heerlijk! Zelfs op drukke Nederlandse snelwegen.

Re: JW is om: C5AC-Hybride besteld

Geplaatst: 19 jan 2021 17:45
door Kapitein Rob
En vwb (rij)hulpmiddelen die we (niet willen) hebben, even een overzichtje (en dit is vast niet compleet):
centrale vergrendeling met ab, vertraagd uitgaan binnenverlichting, follow-me-home-verlichting, thermostatisch geregelde verwarming (al in CX), automatische airco, richtingaanwijzerschakelaar die zelf teruggaat na de bocht, stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, automatische remdrukopbouw bij noodstop, inschakelen alarmsignalering bij noodstop, abs, esp, asr, automatische versnellingsbak, signaal niet-gebruik veiligheidsgordel, lichtsensor, regensensor, zelfstandig dimmen en inschakelen groot licht, adaptieve cruisecontrol, lane departure warning, vermoeidheidssensor, voetgangersdetectie........ (wie wil mag het aanvullen ;) )

Re: JW is om: C5AC-Hybride besteld

Geplaatst: 19 jan 2021 18:09
door JW-C5
Zo zie je maar waar je in enige tientallen jaren aan gewend geraakt bent.
Veel van die zaken zijn zó gewoon geworden, dat je ze simpelweg niet meer wilt, en wellicht kunt missen.
Behalve dan als je een Eend rijdt, uiteraard :citrofiel

Groet,
JW

Re: JW is om: C5AC-Hybride besteld

Geplaatst: 19 jan 2021 19:12
door c5maarten
Jij snapt het JW ;) Back to basics

Re: JW is om: C5AC-Hybride besteld

Geplaatst: 19 jan 2021 20:37
door c5jan
H_H schreef: Ik rij altijd op cc dus met de vingers op het stuur de snelheid regelen. Heerlijk! Zelfs op drukke Nederlandse snelwegen.
Ja, nog net niet de straat uit (30km/u) maar verder zsm op cc.
Een heel contrast met mn bx16 trs, die dan wel een automatische choke en versnellingsbak heeft...ja, dat waren in. 1985 de luxe voorzieningen.

Re: JW is om: C5AC-Hybride besteld

Geplaatst: 20 jan 2021 22:28
door JW-C5
Bij deze auto is het mogelijk om 'm voor te verwarmen, dan wel te koelen in de zomer voordat je ermee weg wilt rijden.
Dat gebeurt elektrisch, zowel de verwarming als de airco zijn geheel elektrisch.
Daarbij is dan de lader aangesloten, normaliter.

Voor het verwarmen, dan wel koelen is een vermogen nodig van zo'n 5 kW.
Dat is meer dan het vermogen wat je hebt bij het thuis-laden, in mijn geval gebeurt dat met een 10A lader, dwz 2,3 kW.
Ik vroeg me dan ook af of dat niet zou betekenen dat je bij het wegrijden al een stuk van je accu energie kwijt bent, oftewel dat dit ten koste zou gaan van je actieradius.

Ik heb dan ook een topic geopend op Planète, daar zijn inmiddels meer C5AC-Hy rijders, en gevraagd naar hun ervaringen daarmee.

Wat bleek: ook bij relatief lage laadstromen wordt dat goed geregeld, en gaat het niet ten koste van de actieradius :smt203

Groet,
JW

Re: JW is om: C5AC-Hybride besteld

Geplaatst: 21 jan 2021 17:16
door H_H
En regel je dat dan met een afstandsbediening of kun je dat programmeren?

Re: JW is om: C5AC-Hybride besteld

Geplaatst: 21 jan 2021 18:01
door JW-C5
Dat voorverwarmen/koelen kunnen je in de auto programmeren als die voorzien is van CITROËN Connect Nav, maar ook via de MyCitroën-app. Zo is te lezen in het instructieboek.

Ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat uitwerken.
Bij mij zal dat dan niet standaard geprogrammeerd worden, maar incidenteel, en afhankelijk van het (verwachte) gebruik op die, dan wel eventueel de volgende dag.

Groet,
JW

JW is om: C5AC-Hybride besteld

Geplaatst: 30 jan 2021 21:32
door Passie
Mooie auto en alvast veel rijplezier gewenst.

Re: JW is om: C5AC-Hybride besteld

Geplaatst: 30 jan 2021 22:46
door JW-C5
Nog twee maandjes........ :smt203

Groet,
JW

Re: JW is om: C5AC-Hybride besteld

Geplaatst: 30 jan 2021 23:13
door goudfrank
Een schitterende voiture JW in een mooie kleurstelling. En het oogt lekker compleet met die dakrails. ;) Veel fijne kilometers er mee gewenst. :citrofiel