V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Mijn posting staat onder die van jou.......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Dus...
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
hier staat veel over eeb egr klep.
https://cse.google.nl/cse?cx=partner-pu ... elenet.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Frans 99 schreef:Als er iets niet is aangesloten, komt de melding gelijk terug.
Bij mij naar een paar dagen rijden.
van mij hoefde het filter niet schoon gemaakt te worden, er ligt hier al een nwe klaar.
Voor het vervangen van de originele (dit is de 2e) gevraagd wat reinigen koste, was niet mogelijk hoorde ik toen.
Dus denk ik dat de fout in het roetfilter zit maar ik wil wachten met vervangen en kijken hoe dit door de garage opgelost wordt.
Grüß
Dat bij het schoonmaken van het roetfilter een vraagteken gezet kan worden, is ook in BJG's verhaal over het FaP te lezen, in de FAQ aan het eind:
Kan ik een PSA roetfilter dat verzadigd is zelf schoonmaken
* Nee dat lukt eigenlijk niet goed. Het wordt wel gedaan met een hogedrukspuit in tegenstroomrichting.
* Het probleem is het additief dat afgezet is in en tegen de wanden van de kanalen. Die afzetting is erg moeilijk te verwijderen.
* Doordat er wel additief wordt verwijderd neemt de tegendruk wel af, maar het roetfilter werkt nog steeds niet goed, met roetuitstoot als gevolg.
Mbt die sensor was mijn gedachte niet dat hij niet aangesloten was.
Maar wel dat er bij de hermontage na het schoonmaken mogelijkerwijs iets niet helemaal goed gegaan zou kunnen zijn, en dat hij daarom (soms?) storing geeft.

We zijn, met jou, benieuwd naar het vervolg.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik had bedacht om niet meer te reageren in dit draadje omdat je de discussie over EGR nooit uit de wereld krijgt. Iedereen vindt er wat van. Wat mij het meest steekt is dat door gebrekkige kennis daarover (aangewakkerd doordat semi-technici op diverse (tuning) sites van alles roepen) velen wel de klok horen, maar de klepel niet weten te vinden....

Ik lees hier tussen de regels door dat veel clubleden zich oprecht afvragen wat het doel is van EGR en waarom het nu problemen oplevert. Daarom toch even een reactie van mij.

Belangrijkste uitgangspunten
Bij een diesel is er (behalve bij vollast) altijd sprake van een luchtoverschot, waardoor er NOx ontstaat.
Hoe hoger de verbrandingstemperatuur hoe sneller NOx ontstaat (bij een luchtoverschot)

NOx uitstoot kunnen we dus aan de bron bestrijden door:
Het luchtoverschot te verminderen
De verbrandingstemperatuur te verlagen

Dilemma
Door luchtoverschot te verminderen (NOx bestrijden) ontstaat er meer roet.
Door luchtoverschot te vergroten (minder roet) ontstaat meer NOx (denk hierbij bijvoorbeeld aan de Xantia sD, turbo alleen voor vermindering roetuitstoot die had inderdaad een hele lage k-waarde en dat zonder roetfilter, maar hij was wel een NOx bommetje).

Tegenwoordig hebben alle auto's een roetfilter, dus kiezen fabrikanten voor aanpak NOx en lossen het roet-probleem in het roetfilter op.


HD-EGR
Luchtoverschot verminderen door uitlaatgas vanaf het uitlaatspruitstuk terug te voeren de motor in, gecontroleerd door de luchtmassameter om te zien hoeveel lucht er over is en dus hoeveel uitlaatgas retour moet. Hierover heb ik eens een filmpje gepost in dat andere draadje.

+ Sneller opwarmen van de motor
+ Bijdrage aan regeneratietemperatuur roetfilter

- Rendementsvermindering motor
- Vervuiling van inlaat door roet
- beperkt werkzaam omdat aftappen uitlaatgas voor de turbo spoeling turbo vermindert (bij gevraagde turbodruk kan dit dus niet meer)

HD-EGR WTW
Eventueel kan de verbrandingstemperatuur worden verlaagd door een egr-warmtewisselaar te gebruiken. Uitlaatgas wordt dan gekoeld door de koelvloeistof

+ snellere opwarming van de koelvloeistof
+ effectievere NOX-bestrijding

- Rendementsvermindering motor
- WTW moet via omloop kunnen worden gebypassed dit vervuilt en geeft op termijn problemen

LD-EGR
Bestrijding luchtoverschot door terugvoeren van uitlaatgas vanachter het roetfilter naar vóór de turbo. Eventueel nog via regelbare WTW.

+ schoon uitaatgas, dus geen inlaatvervuiling
+ zeer effectief, want ook tijdens turbodruk werkzaam

- Geen bijdrage aan snel opwarmen motor
- Rendementsvermindering motor
- Hoge temperatuursbelasting van smoorklep in uitlaat

SCR met AdBlue
Achteraf opslaan van uitgestoten NOx en nadien de opslag regenereren middels en hoge temperatuur en inhectie van AdBlue

+ Effectief

- Technisch ingewikkeld
- Daardoor duur
- Aparte vloeistof regelmatig bijvullen los van onderhoud
- Verbruik AdBlue zeer hoog wanneer dit als losstaand (enige) systeem wordt gebruikt
- Regeneratie kost extra brandstof
- Kristallisatie van AdBlue kan een probleem vormen vooral bij weinig km/jaar

SCR zonder AdBlue
Achteraf opslaan van uitgestoten NOx en nadien regenereren met een Barium NOx-trap in combinatie met een rijk mengsel

+ Geen AdBlue nodig

- Ingewikkelde constructie/regeling nodig om een Diesel rijk te kunnen laten lopen
- Extra belasting roetfilter
- Brandstofverbruik bij regeneratie

Uitvoering NOx bestrijdingssysteem
Tot en met Euro 4 is het over het algemeen alleen HD-EGR eventueel in combinatie met een WTW. Veel fabrikanten gebruiken vanaf euro 5 een combinatie van meerdere systemen.

Door de HD-EGR in combinatie met een LD-EGR te gebruiken speelt het probleem van vervuiling nauwelijks meer. Ook combinaties met HD- LD en SCR komen voor.

De klachten die er zijn in relatie tot EGR zijn afhankelijk van de systemen die gebruikt worden. Dus eerst kijken wat het is en hoe het werkt voordat we alles over één kam scheren. Op dit forum gaat het vaak over auto's van Euro 4 of ouder, dus over het HD-EGR-systeem. Vergeet dan niet dat dit auto's zijn volgens de stand der techniek van meer dan 10 jaar geleden!
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
kijk,.....daar heb je wat aan. :smt023

hoewel ik nog steeds nergens de overall milieu gevolgen kan vinden van de EGR. Daarmee bedoel ik dat de nadelige mechanische en levensduur verkortende effecten op het blok (en daaromheen de auto) onduidelijk zijn.
Maar laat onverlet dat we met zijn allen onze best moeten doen om zo min mogelijk schade te veroorzaken door rond te brommen.

dankjewel BJG voor deze heldere uitleg.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
@BJG,
Bedankt voor je verhelderende bijdrage.

Wellicht goed om die "goed te bewaren", door 'm (ook?) op een andere plek te zetten, makkelijk zichtbaar en bereikbaar.
Ik zal even met de collegae overleggen hoe we dat het beste kunnen doen, suggesties zijn welkom ;)

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
boes schreef: hoewel ik nog steeds nergens de overall milieu gevolgen kan vinden van de EGR. Daarmee bedoel ik dat de nadelige mechanische en levensduur verkortende effecten op het blok (en daaromheen de auto) onduidelijk zijn.
Maar laat onverlet dat we met zijn allen onze best moeten doen om zo min mogelijk schade te veroorzaken door rond te brommen.
Dat van de overall-effecten begrijp ik en is ook lastig meetbaar natuurlijk.
Maar de nadelen van EGR zijn voor een heel groot deel echt wel verleden tijd, die spelen vooral bij euro 4 en ouder (dus als er geen LD-EGR op zit).

Daar komen wel weer nieuwe nadelen voor in de plaats mbt de adBlue-systemen natuurlijk, en die zitten weer in de tankverwarming, pompjes en NOx-sensoren die stuk gaan.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Bij het FAP verhaal van BJG toegevoegd, thnx :smt023

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Bedankt BJG, zeer verhelderend en instruktief.
BJG schreef:- beperkt werkzaam omdat aftappen uitlaatgas voor de turbo spoeling turbo vermindert
Als ik het zo lees:
- beperkt werkzaam omdat aftappen uitlaatgas voor de turbo, spoeling turbo vermindert.
begrijp ik het beter, correct?

Adri
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Menno schreef:Bij het FAP verhaal van BJG toegevoegd, thnx :smt023
Egr zit ook op benzinemotoren, faps toch niet?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
https://www.google.com/search?q=egr+kle ... e&ie=UTF-8" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Bedankt BJG! Mij is het nu duidelijk.
En ik begrijp nu dat mijn auto, dezelfde dus als waar het hier in het topic om gaat, niet voorzien is van de LD klep variant op deze motor met E4 classificatie.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
https://www.bredapartscompany.nl/blogs/ ... -egr-klep/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo zag mijn klep er zeer zeker niet uit. Ik had een lichte aanslag, vandaar dat ik denk dat de motor kapot was.
Eleoys kan niet in mijn roetfilter zitten, want dat systeem is bij mij al jaren defect.
Nooit bij gevuld of melding daarover gehad.
Meneer diag geeft keurig aan wanneer de laatste generatie was. Laatste (uit mijn hoofd 650 km in het verleden).
Lampje is vandaag niet gaan branden en dat geeft hoop.
Wat is dan trouwens de beste snelheid en toerental om de EGR kleppen schoon te houden???.
100 en 120 rij ik in NL vaak genoeg, en dat is rond de 2000 toertjes.
Ik doe wel eens gek en ga 105 of125 rijden.
Grüß
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Als hij ongeveer elke 650 km regenereert weet ik wel bijna zeker dat er eolys toegevoegd wordt. Zonder eolys wordt namelijk de roet veel slechter verwijderd. Dat systeem geeft bijna standaard een foutmelding. Visueel inspecteren of er vloeistof in het tankje zit.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Plaats reactie