Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
De klemmen van je multimeter aan accupool en corresponderende accuklem bevestigen vóórdat je de accuklem losmaakt.
Dit pas doen als het geheel in ecomodus verkeert.
Dit pas doen als het geheel in ecomodus verkeert.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 17 okt 2020 21:27
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius
Juist ja. En dan daarna groep voor groep uitmeten om te bepalen in welke functie(s) er een probleem zit?
Derk
Derk
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Tja, dat weet ik niet. Elke verstoring leidt er namelijk toe dat de zaak weer wakker wordt. Maar BJG kan hierover vast meer vertellen!
Edit: A;ls de lekstroom te groot blijkt te zijn kun je natturlijk ook in "wakkere" toestand zekeringen er uit gaan halen en ter plaatse de stroom meten.
Edit: A;ls de lekstroom te groot blijkt te zijn kun je natturlijk ook in "wakkere" toestand zekeringen er uit gaan halen en ter plaatse de stroom meten.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 17 okt 2020 21:27
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius
Zo zou ik althans zicht willen krijgen op specifieke circuits om mee aan de slag te gaan. Anders blijft 't een speld in een hooiberg.
Maar laten we vooral eerst eens kijken of er überhaupt wel iets fout gaat. Er was eerder in ieder geval niet overduidelijk iets vreemds aan de hand, buiten dat die eco-modus erg agressief was, dus het is nog niet eens gezegd dat er een probleem is. Bij al het gedoe om die auto in het spoor te krijgen moeten we ook ergens optimistisch over blijven natuurlijk
Derk
Maar laten we vooral eerst eens kijken of er überhaupt wel iets fout gaat. Er was eerder in ieder geval niet overduidelijk iets vreemds aan de hand, buiten dat die eco-modus erg agressief was, dus het is nog niet eens gezegd dat er een probleem is. Bij al het gedoe om die auto in het spoor te krijgen moeten we ook ergens optimistisch over blijven natuurlijk
Derk
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Lijkt me terecht. Er is duidelijk iets mis gegaan bij het configureren ooit.
C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 17 okt 2020 21:27
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius
In elk geval startte de auto vandaag volkomen normaal, dus de tekenen zijn goed. Da's mooi. Dan kan ik me op de laatste paar APK-dingetjes gaan richten. Oftewel terug naar het normale programma.
De airco doet het nog niet trouwens, maar dan weten we nu in ieder geval zeker dat dat geen aansturingskwestie is. Ik verwacht dat dat dus nu lekker naar het voorjaar opschuift, want ik heb er voorlopig wel even genoeg aan geklust. Nu maar eerst eens kijken of er weer redelijk zonder gedoe een hoop kilometers mee gemaakt kunnen worden.
Derk
De airco doet het nog niet trouwens, maar dan weten we nu in ieder geval zeker dat dat geen aansturingskwestie is. Ik verwacht dat dat dus nu lekker naar het voorjaar opschuift, want ik heb er voorlopig wel even genoeg aan geklust. Nu maar eerst eens kijken of er weer redelijk zonder gedoe een hoop kilometers mee gemaakt kunnen worden.
Derk
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ook in de winter is het hebben van A/C uiterst plezierig, en praktisch.
Als dat werkt kun je in heel korte tijd van beslagen ramen afkomen, de A/C ontvochtigt immers de lucht.
Voorts is het zo dat, als de compressor langere tijd niet werkt, het risico op schade en lekkage daar alleen maar toeneemt.
Nu kosten besparen zou dan later wel eens extra kosten kunnen opleveren
Groet,
JW
Als dat werkt kun je in heel korte tijd van beslagen ramen afkomen, de A/C ontvochtigt immers de lucht.
Voorts is het zo dat, als de compressor langere tijd niet werkt, het risico op schade en lekkage daar alleen maar toeneemt.
Nu kosten besparen zou dan later wel eens extra kosten kunnen opleveren
Groet,
JW
C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 17 okt 2020 21:27
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius
Op zich heb je gelijk, maar de kans is relatief groot dat dat leed dan al geleden is. Ik denk dat die airco het al een tijd niet doet. In ieder geval heeft die auto in heel 2019 aantoonbaar 32 kilometer gereden, dus als je het hebt over een stilstaande pomp en hoe stilstand achteruitgang is, dat is dan al een poos aan de orde.
Maar we zullen zien. Misschien kom ik er nog wel aan toe op redelijk korte termijn. Ik vind het nu eerst even belangrijk om de voorremmen op te frissen en een nieuwe APK te halen.
Derk
Maar we zullen zien. Misschien kom ik er nog wel aan toe op redelijk korte termijn. Ik vind het nu eerst even belangrijk om de voorremmen op te frissen en een nieuwe APK te halen.
Derk
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Aha, zit dat zo....
Je zou bij een "aircoboer" langs kunnen gaan, en daar het systeem leeg laten halen om te kijken of er nog wat in zit.
En vervolgens even laten testen, met N2 of het nog druk houdt.
Aan de hand daarvan kun je beslissen wat je er verder mee doet.
Groet,
JW
Je zou bij een "aircoboer" langs kunnen gaan, en daar het systeem leeg laten halen om te kijken of er nog wat in zit.
En vervolgens even laten testen, met N2 of het nog druk houdt.
Aan de hand daarvan kun je beslissen wat je er verder mee doet.
Groet,
JW
C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 17 okt 2020 21:27
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius
Als er geen al te gekke dingen mee aan de hand zijn maak ik die airco zeker wel een keer klaar. Op dit moment ziet het er naar uit dat-ie komend voorjaar/zomer ook nog invalt voor m'n Xantia TurboD omdat daar na ruim een half miljoen kilometers wat meer aan moet gebeuren dan standaard regulier onderhoud ('zwarte beurt 2' is ruim 50.000km over tijd, zeg maar, en na zoveel kilometers zijn er wat extra puntjes slijtage die je dan mee moet nemen) en met de zomers die we tegenwoordig hebben is airco al bijna noodzakelijk.
Maar het gaat even op volgorde van prioriteit en naar beschikbaarheid van tijd
Derk
Maar het gaat even op volgorde van prioriteit en naar beschikbaarheid van tijd
Derk
C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 17 okt 2020 21:27
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius
Toch nog een dingetje op elektronica-gebied. De RD2 had moeite gekregen met het zien van CD's. Meestal een teken van staar, die meestal door tabaksrook veroorzaakt wordt. En er is nogal behoorlijk gerookt in deze auto. Dus heb ik de RD2 open gemaakt (eerst een oefen-exemplaar) en wat foto's gemaakt om 't iemand anders makkelijker te maken om z'n RD2 een kleine servicebeurt te geven. Die handleiding is al te vinden op het algemene Citroën-forum, maar het is voor een C5-forum natuurlijk wel lekker om 'm hier in ieder geval te linken, zodat-ie voor de leden hier of voor mensen die langs hier googlen naar zo'n verslag ook vlot te vinden is.
Derk
Derk
C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 17 okt 2020 21:27
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius
Weer wat vreemds: de zijruit linksvoor gaat wél met de gewone bediening open en dicht maar niet meer met de AB of op commando van de regensensor. Er zijn geen storingsmeldingen. Hoe is dat eigenlijk geschakeld?
Ik bedoel, ik kan me voorstellen dat er een onderbreking in de bekabeling naar het portier is, maar dan had ik een storingsmelding verwacht eigenlijk. Die krijg ik bijvoorbeeld wel van de defecte spiegelverwarming (open circuit). Maar het is wel typisch dat precies dat ene raam niet meer reageert op commando's anders dan van de knop in de deur. Niet dat het nou zo erg is, maar als daar op een redelijke manier iets aan te doen is zodat het weer normaal werkt heb ik dat net zo lief.
Derk
Ik bedoel, ik kan me voorstellen dat er een onderbreking in de bekabeling naar het portier is, maar dan had ik een storingsmelding verwacht eigenlijk. Die krijg ik bijvoorbeeld wel van de defecte spiegelverwarming (open circuit). Maar het is wel typisch dat precies dat ene raam niet meer reageert op commando's anders dan van de knop in de deur. Niet dat het nou zo erg is, maar als daar op een redelijke manier iets aan te doen is zodat het weer normaal werkt heb ik dat net zo lief.
Derk
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Geen storingsmelding, in de lexia bedoel je?
C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 17 okt 2020 21:27
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius
Dat bedoel ik. Lexia geeft wel storingen aan voor de defecte spiegelverwarming (in de portiermodules) maar niet voor de raambediening. De BSI geeft helemaal geen storingen aan. In de configuratie staat de functie wel ingeschakeld. De functie werkt alleen niet (meer) voor de zijruit LV, de rest werkt prima. Ventilatie vanaf AB is dus nu alleen nog linksachter.
Derk
Derk
C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 17 okt 2020 21:27
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius
Nou dit weer:
Ik start dat prul vanochtend, de secundaire luchtpomp slaat in, daardoor gaat die kar op drie poten lopen. Tot zover niks abnormaals. Als die pomp zich weer koest houdt is alles weer paletti en voordat dat gebeurt is de mengselregeling nog eindeloos tolerant omdat alles nog op koud staat, dus een storingsmelding krijg je daar niet van.
Ik rijd dus weg, met wat meer gas gaat dat op drie poten lopen namelijk ook gewoon over, en trek me niks van alle gedoe aan. Het is een Citroën, er hoort iets aan stuk te zijn, n'est çe pas?
Maar deze keer begint de handel na een paar honderd meter op 1 tot anderhalve cilinder te lopen. Meteen een uitgebreide storingsmelding: 'storing uitlaatgas' op het display, 'service' brandt in de tellergroep, de motormanagementlamp knippert in paniek en de BSI piept alsof het eerdaags uit de mode gaat. De motor loopt nu op willekeurige cilinders, heeft geen vermogen meer. Omdat ik per sé niet ga duwen ben ik met een topsnelheid van twee kilometer per uur gewoon lekker doorgesukkeld terug naar huis. Vlak voordat ik daar was sloeg het hele systeem weer aan en liep de auto normaal, maar wel met die irritante jengelende storingsmelding in beeld & geluid.
Eenmaal thuis heb ik die schroothoop maar weer eens uitgelezen. Wat blijkt: Lexia vindt GEEN storingsmeldingen. Ja, de standaard meldingen die er altijd al zijn, maar GEEN storingen in het motormanagement (helemaal schoon) en GEEN storingen in de BSI (ook schoon). Ik kan dus de door de auto zelf weergegeven storing niet meer resetten. Ook een reset via het afkoppelen van de lambdasonde haalt niks meer uit.
De auto loopt nu redelijk normaal voor zolang het duurt en ik denk dat ik de lampenkermis op het dash er maar uit sloop. Uitzetten gaat niet en meldingen krijg je dan dus ook niet meer. Daarna wordt het 'run-to-fail' denk ik: gewoon letterlijk helemaal niks meer aan onderhoud en reparaties doen, instorten doet-ie vanzelf een keer. En ik heb 't wel gezien met die perenkist, dat ding elektronisch voor elkaar krijgen betekent 'vervang alles' en daar begin ik dus niet aan.
Ik geloof niet dat ik een serieuze C5-liefhebber ga worden
Derk
Ik start dat prul vanochtend, de secundaire luchtpomp slaat in, daardoor gaat die kar op drie poten lopen. Tot zover niks abnormaals. Als die pomp zich weer koest houdt is alles weer paletti en voordat dat gebeurt is de mengselregeling nog eindeloos tolerant omdat alles nog op koud staat, dus een storingsmelding krijg je daar niet van.
Ik rijd dus weg, met wat meer gas gaat dat op drie poten lopen namelijk ook gewoon over, en trek me niks van alle gedoe aan. Het is een Citroën, er hoort iets aan stuk te zijn, n'est çe pas?
Maar deze keer begint de handel na een paar honderd meter op 1 tot anderhalve cilinder te lopen. Meteen een uitgebreide storingsmelding: 'storing uitlaatgas' op het display, 'service' brandt in de tellergroep, de motormanagementlamp knippert in paniek en de BSI piept alsof het eerdaags uit de mode gaat. De motor loopt nu op willekeurige cilinders, heeft geen vermogen meer. Omdat ik per sé niet ga duwen ben ik met een topsnelheid van twee kilometer per uur gewoon lekker doorgesukkeld terug naar huis. Vlak voordat ik daar was sloeg het hele systeem weer aan en liep de auto normaal, maar wel met die irritante jengelende storingsmelding in beeld & geluid.
Eenmaal thuis heb ik die schroothoop maar weer eens uitgelezen. Wat blijkt: Lexia vindt GEEN storingsmeldingen. Ja, de standaard meldingen die er altijd al zijn, maar GEEN storingen in het motormanagement (helemaal schoon) en GEEN storingen in de BSI (ook schoon). Ik kan dus de door de auto zelf weergegeven storing niet meer resetten. Ook een reset via het afkoppelen van de lambdasonde haalt niks meer uit.
De auto loopt nu redelijk normaal voor zolang het duurt en ik denk dat ik de lampenkermis op het dash er maar uit sloop. Uitzetten gaat niet en meldingen krijg je dan dus ook niet meer. Daarna wordt het 'run-to-fail' denk ik: gewoon letterlijk helemaal niks meer aan onderhoud en reparaties doen, instorten doet-ie vanzelf een keer. En ik heb 't wel gezien met die perenkist, dat ding elektronisch voor elkaar krijgen betekent 'vervang alles' en daar begin ik dus niet aan.
Ik geloof niet dat ik een serieuze C5-liefhebber ga worden
Derk


