Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.
Berichten: 4954
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Hahaha, ik ga dat echt niet nog een keer allemaal demonteren, dan gaat er wel een nieuwe pomp op t.z.t. samen met de dynamo 
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 4954
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Perfectie heeft zijn grenzen bij mij, het moet wel leuk blijven, de foto's in mijn vorige bericht was een klusje wat begon om 09:00 en eindigde om 22:00 op de huisartsenpost, met een plastic splinter in mijn oog 
Bij dat klusje is er voor ruim € 1000 aan nieuwe onderdelen gemonteerd, heeft mij bijna een jaar gekost om alles te verzamelen.
De mate waarin de 106GTI vertroeteld is, daar kan de C5 niet aan tippen en zelfs die mag niet klagen
Bij dat klusje is er voor ruim € 1000 aan nieuwe onderdelen gemonteerd, heeft mij bijna een jaar gekost om alles te verzamelen.
De mate waarin de 106GTI vertroeteld is, daar kan de C5 niet aan tippen en zelfs die mag niet klagen
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
soms moet je is lezen wat ik schrijf.JW-C5 schreef:Nou nog een peilstok vinden, en de instructie hoe je moet meten![]()
En uiteraard eerst aan de A/C unit om 'm leeg te trekken, en met droge stikstof te vullen voordat je de plug loshaalt.
De olie is immers extreem hygroscopisch.
Groet,
JW
en voor dat pijlstokje stuur ik hem wel een tekening met de afmetingen.
https://www.scribd.com/document/409081476/sanden-pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
als ge deze link verder open doet gaat dat er wel in staan , maar ik krijg hem niet verder open.
ja dat gas moet eraf , en je moet het stokje er in steken en dan met de krukas draaien tot stokje met dat krulleke tegen het huis van de compressor komt.
velen weten dat niet en hebben dat stokje niet , en dan moet je de informatie nog hebben.
daarom doen vele het op een andere manier.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Documentatie en peilstokje, zou ik zeggen...
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Wat betreft het olie peilen:
Als de juiste documentatie en de peilstok beschikbaar is gaat dit werken. Er is op dit moment geen enkele autofabrikant die dit als methode voorschrijft. Men vermeldt de totale hoeveelheid olie die in het systeem zit, daarvan zit 50% in de compressor. Controleren kan dus in die situatie alleen door legen van de compressor. Als Willy de juiste Sanden documentatie en de peilstok kan leveren zou dit best wel eens een goede alternatieve methode kunnen zijn. Het is dan wel belangrijk te letten op de montagepositie van de compressor. Overigens kun je bij veel auto's niet bij de stop in gemonteerde toestand.
Als de juiste documentatie en de peilstok beschikbaar is gaat dit werken. Er is op dit moment geen enkele autofabrikant die dit als methode voorschrijft. Men vermeldt de totale hoeveelheid olie die in het systeem zit, daarvan zit 50% in de compressor. Controleren kan dus in die situatie alleen door legen van de compressor. Als Willy de juiste Sanden documentatie en de peilstok kan leveren zou dit best wel eens een goede alternatieve methode kunnen zijn. Het is dan wel belangrijk te letten op de montagepositie van de compressor. Overigens kun je bij veel auto's niet bij de stop in gemonteerde toestand.
Ik denk meer aan een smeerprobleem dat ontstaat doordat de condensor lek is en de extreem hygroscopische olie is gedegradeerd als gevolg van vocht. Dat is de meest voorkomende oorzaak van het defect raken van een compressor. Vrijwel niemand ververst de olie van een systeem dat leeg is waardoor de compressor later defect raakt.C5HDI110 schreef:VAG gebruikt o.a. pompen welke altijd meedraaien, zonder magneetkoppeling dus.
Ik baseer mijn verhaal puur op wat ik hoor en zie bij de AC specialist, feit is dat de betreffende Picasso te lang met te weinig gas heeft gereden en dat dit niet het eerste voorbeeld is van een pomp met magneetkoppeling die sneuvelt, volgens de specialist dan.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 4954
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Vorige week de AC pomp van de Xsara Picasso aangepakt, in de werkplaats van de AC specialist, de ingeschakelde pomp maakte nogal wat herrie, net een kapot lager.
Er zat een Sanden sd6v12 in en toevallig kreeg mijn sleutelmaatje exact dezelfde pompt te pakken uit een C3, welke 112K gelopen had.
In de pomp uit de C3 zat slechts c.a. 30ml olie, wat eruit kwam zag er schoon uit, als nieuw.
Deze pomp volgens de documentatie afgevuld met 135ml olie en gemonteerd met nieuwe originele afdichtingsbusjes.
Draait weer als een zonnetje, geen vreemde geluiden en de AC is kouder dan voorheen.
Uit de oude pomp kwamen een paar druppels olie, dat verklaart een hoop
Hier had je dus met peilen zoals voorgesteld door Willy, snel kunnen vaststellen dat er iets goed mis mee is.
Er zat een Sanden sd6v12 in en toevallig kreeg mijn sleutelmaatje exact dezelfde pompt te pakken uit een C3, welke 112K gelopen had.
In de pomp uit de C3 zat slechts c.a. 30ml olie, wat eruit kwam zag er schoon uit, als nieuw.
Deze pomp volgens de documentatie afgevuld met 135ml olie en gemonteerd met nieuwe originele afdichtingsbusjes.
Draait weer als een zonnetje, geen vreemde geluiden en de AC is kouder dan voorheen.
Uit de oude pomp kwamen een paar druppels olie, dat verklaart een hoop
Hier had je dus met peilen zoals voorgesteld door Willy, snel kunnen vaststellen dat er iets goed mis mee is.
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
naar gelang de belasting van de airco, blijft er veel olie achter in het systeem , het gas is vermengd met de olie , ook al is er nog weinig olie in de compressor word deze nog gesmeerd.
als hij nieuw is is hij gevuld met olie.
als de compressor stuk gaat zonder een breuk in het systeem is, moet je toch oppassen met terug de hoeveelheid olie te vullen.
wij werkten ook met Bock compressoren en die hadden een kijkglas voor de olie , daar zag je toch op momenten dat er 2l olie achter in het systeem zat , zodus was er 2l olie uit de compressor weg.
met een procedure te doen was de olie er terug.
in normale omstandigheden blijft de olie altijd zuiver omdat er geen lucht aan de olie kan.
als hij nieuw is is hij gevuld met olie.
als de compressor stuk gaat zonder een breuk in het systeem is, moet je toch oppassen met terug de hoeveelheid olie te vullen.
wij werkten ook met Bock compressoren en die hadden een kijkglas voor de olie , daar zag je toch op momenten dat er 2l olie achter in het systeem zat , zodus was er 2l olie uit de compressor weg.
met een procedure te doen was de olie er terug.
in normale omstandigheden blijft de olie altijd zuiver omdat er geen lucht aan de olie kan.
Berichten: 4954
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
De AC specialist gaf dat ook aan, voorzichtig zijn met vullen van de pomp.
In ons geval kwam er niets uit de oude pomp en heeft deze zeer waarschijnlijk gelekt via het asje.
Toen ik de poellie had gedemonteerd (een week geleden), zag ik wat compressor olie, geen idee hoe lang dat heeft gelekt.
AC werkt nu in ieder geval stil en goed koud
De oude pomp ga ik ontleden, eens kijken of ik kan achterhalen waar de herrie vandaan kwam.
In ons geval kwam er niets uit de oude pomp en heeft deze zeer waarschijnlijk gelekt via het asje.
Toen ik de poellie had gedemonteerd (een week geleden), zag ik wat compressor olie, geen idee hoe lang dat heeft gelekt.
AC werkt nu in ieder geval stil en goed koud
De oude pomp ga ik ontleden, eens kijken of ik kan achterhalen waar de herrie vandaan kwam.
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dat wil ik daar ook mee zeggen , dat is ook zo met het koelmiddel, je gaat daar nu geen last van hebben, maar zo dra het warmer word naargelang en de hoeveelheid ga je daar wel last van hebben.
het is best dat er iets te kort dan iets te veel in is , bij zeer warm weer.
natuur als alles juist is dat beter.
het is best dat er iets te kort dan iets te veel in is , bij zeer warm weer.
natuur als alles juist is dat beter.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In het filmpje dat eerder werd getoond, was te zien dat de olie van een nieuwe compressor helemaal afgetapt werd. Daar kwam toen iets van 30 mL uit, als ik me goed herinner.willy4 schreef:.......als hij nieuw is is hij gevuld met olie.
als de compressor stuk gaat zonder een breuk in het systeem is, moet je toch oppassen met terug de hoeveelheid olie te vullen...........
Vervolgens werd de compressor gevuld met de hoeveelheid die de fabrikant voorschreef voor het betreffende systeem, en dat was heel wat meer dan die 30 mL (?) olie die er uit kwam.
Daaruit maakte ik op dat de juiste hoeveelheid olie niet datgene is wat er in de compressor zit die nieuw geleverd wordt, maar bepaald wordt door het systeem waarvan hij deel gaat uitmaken.
Groet,
JW
Berichten: 4954
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Over dat laatste had de AC specialist zijn twijfels, hij vond 135ml nogal veel, dat staat voor de Sanden SD6V12 in de PSA documentatie.
Vervolgens opgezocht in één van de mooie lijstjes aan de muur bij hem, daar stond ook 135ml +/- 15ml voor de betreffende Picasso.
Hij dacht dat het 135ml voor het complete systeem is, volgens de documenten C5HB0PF1 en C5HB08K1 lijkt het dat dit alleen voor de pomp is.
In C5HB08K1 hebben ze het over "inhoud carter", waar 135ml bij staat, wat volgens document C5HB0PF1 voor bijna alle gebruikte pompen bij PSA het geval is, de enige uitzondering zijn de wat oudere auto's.
In document C5HD1HF1, staat info over het aftappen en vullen van de pomp, ook staat er in hoeveel olie er per onderdeel in het systeem zit.
Daar staat ook in dat niet alle olie uit de pomp af te tappen is, ik schreef eerder dat we 135ml er in hebben gedaan, dat klopt niet, we hebben iets minder er in gedaan, c.a. 100ml van de 110 die we er in wilde gieten, ik heb wat gemorst
Deze documenten zijn niet Citroen specifiek, ik heb ze vorig jaar gekocht voor mijn 106, toen ik met de AC bezig was.
Vervolgens opgezocht in één van de mooie lijstjes aan de muur bij hem, daar stond ook 135ml +/- 15ml voor de betreffende Picasso.
Hij dacht dat het 135ml voor het complete systeem is, volgens de documenten C5HB0PF1 en C5HB08K1 lijkt het dat dit alleen voor de pomp is.
In C5HB08K1 hebben ze het over "inhoud carter", waar 135ml bij staat, wat volgens document C5HB0PF1 voor bijna alle gebruikte pompen bij PSA het geval is, de enige uitzondering zijn de wat oudere auto's.
In document C5HD1HF1, staat info over het aftappen en vullen van de pomp, ook staat er in hoeveel olie er per onderdeel in het systeem zit.
Daar staat ook in dat niet alle olie uit de pomp af te tappen is, ik schreef eerder dat we 135ml er in hebben gedaan, dat klopt niet, we hebben iets minder er in gedaan, c.a. 100ml van de 110 die we er in wilde gieten, ik heb wat gemorst
Deze documenten zijn niet Citroen specifiek, ik heb ze vorig jaar gekocht voor mijn 106, toen ik met de AC bezig was.
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik denk dat je het nog altijd niet begrijpt wat er in de boeken en filmpjes (iedereen kan filmpjes maken) dat dat in de werkelijkheid niet altijd klopt.JW-C5 schreef:In het filmpje dat eerder werd getoond, was te zien dat de olie van een nieuwe compressor helemaal afgetapt werd. Daar kwam toen iets van 30 mL uit, als ik me goed herinner.willy4 schreef:.......als hij nieuw is is hij gevuld met olie.
als de compressor stuk gaat zonder een breuk in het systeem is, moet je toch oppassen met terug de hoeveelheid olie te vullen...........
Vervolgens werd de compressor gevuld met de hoeveelheid die de fabrikant voorschreef voor het betreffende systeem, en dat was heel wat meer dan die 30 mL (?) olie die er uit kwam.
Daaruit maakte ik op dat de juiste hoeveelheid olie niet datgene is wat er in de compressor zit die nieuw geleverd wordt, maar bepaald wordt door het systeem waarvan hij deel gaat uitmaken.
Groet,
JW
als je het niet gelooft is dat uw probleem niet het mijne , ik heb altijd in de werkelijkheid gewerkt.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat filmpje was van een professional....
Uit jouw reactie kan ik niet afleiden hoe je dan om moet gaan met de oliehoeveelheid in een nieuwe compressor.
Laat je de olie er gewoon inzitten die er in zit als je 'm nieuw geleverd krijgt?
Of tap je dat af, en doet er dan nieuwe in? Zo ja, hoeveel?
Groet,
JW
Uit jouw reactie kan ik niet afleiden hoe je dan om moet gaan met de oliehoeveelheid in een nieuwe compressor.
Laat je de olie er gewoon inzitten die er in zit als je 'm nieuw geleverd krijgt?
Of tap je dat af, en doet er dan nieuwe in? Zo ja, hoeveel?
Groet,
JW


