Pagina 5 van 6

Re: Biodiesel!?

Geplaatst: 01 dec 2019 12:15
door Ccinq
"Normale diesel bij Total in Rosmalen later ook excellium diesel."

Vreemd, ik had een tijd terug heel licht inhouden rond 1400 toeren in hoge versnelling en in diagbox wat gemopper over uitgangspositie van een van de EGR kleppen, toen weer excellium diesel er in, rit van 800 km, inhouden en melding daarna weg.

Re: Biodiesel!?

Geplaatst: 01 dec 2019 16:45
door C5Tourer
begrijpelijk, maar we hebben het hier wel over restproducten die anders verdwijnen, volgens de publicaties.

het is een tussenstap, in elk geval beter dan gewonde diesel

ik ben bang dat de politiek nu een goede eerste aanzet laat liggen, waarom wordt ik even zwaar belast als feitelijk minder goede brandstof. Ik denk dat de focus op electra ligt, terwijl ook dat een tussenoplossing is.

Maar goed ik wilde alleen aangeven dat mijn C5 er prima op rijdt en ik die nog niet weg ga doen voor een electra, onbetaalbaar en slecht voor CO2 uitstoot om een goede auto naar de schroot te brengen.

Beter helemaal afrijden en tegen die tijd overstappen op een mooie nieuwe hybride C5, ben benieuwd wanneer die komt

Re: Biodiesel!?

Geplaatst: 01 dec 2019 17:10
door H_H
Ik voel met je mee, zit in hetzelfde schuitje terwijl ik amper kilometers op Nederlandse snelwegen, laat staan steden maak.
Subsidie op biodiesel zou eerlijker zijn als de dieselwagen straks (nog) hoger belast gaat worden.

Re: Biodiesel!?

Geplaatst: 06 jan 2020 10:57
door Smultie
Goed, inmiddels weer wat weekjes verder.

Ik begin af en toe te merken dat de automaat/motor vlak vóór een opschakelmoment flink begint te bokken; zou dit te maken kunnen hebben met een verstopte (brandstof)filter waar eerder over gesproken is? Of heeft dit waarschijnlijk te maken met de EGR waar ik het tussenmetaaltje (van de vorige eigenaar) van weggehaald heb?

Re: Biodiesel!?

Geplaatst: 06 jan 2020 17:28
door H_H
Kan goed zijn ja, die egr raakt misschien nog eerder vervuild dan met gewone diesel

Kan ook de bak zelf zijn. Is die al eens gespoeld?

Re: Biodiesel!?

Geplaatst: 06 jan 2020 17:40
door Smultie
De EGR is in mijn geval dus altijd afgedopt geweest (tot ik 'm 1-2-3 weken geleden weer 'open' heb gezet).
Als het goed is zou Blauwe Diesel juist een stuk schoner moeten zijn, en daardoor de EGR een stuk minder moeten vervuilen....

Brandstoffilter heb ik maar even een nieuwe voor besteld. Hoop dat ik 'm zelf vervangen krijg....

Automaat heb ik iig nog nooit laten spoelen. Heeft wel altijd op de planning gestaan. Staat nu ~250000 op de teller, dus zou misschien wel eens mogen :P

Re: Biodiesel!?

Geplaatst: 06 jan 2020 18:12
door JW-C5
Als de EGR al vol zooi zit, zal de biodiesel 'm niet meer schoonmaken.
Dat zal je dan eerst zelf moeten doen, hopelijk blijft 'ie dat dan wél met die blauwe diesel.

Groet,
JW

Re: Biodiesel!?

Geplaatst: 06 jan 2020 18:21
door Smultie
Dat snap ik. De vraag is of de egr vies kan zijn als hij altijd afgedopt is geweest. Zal het eens navragen bij de garage de volgende beurt

Re: Biodiesel!?

Geplaatst: 06 jan 2020 18:23
door JW-C5
Een gedachtegang kan zijn dat de vorige eigenaar 'm afgedopt heeft toen er problemen kwamen met de EGR, omdat hij te vol zat met zooi.....

Groet,
JW

Re: Biodiesel!?

Geplaatst: 07 jan 2020 05:33
door Frans 99
Wat ik regelmatig doe, is 120 op de snelweg rustig warm rijden en dan handmatig in de 4e versnelling zetten.
En dan rij ik ongeveer 25 km met rond de 3700 toeren 120 km.
De 3e versnelling gaat niet (dat vindt de bak niet goed).
Grüß

Re: Biodiesel!?

Geplaatst: 07 jan 2020 09:19
door c5jan
Goede diesel, hoog toerental, lage belasting.
Bij een auto met egr moet je wel bedenken dat deze niet over het hele toerenspectrum actief is. Blijf je buiten dat gebied, door bijvoorbeeld een te hoog toerental, dan heeft het geen effect op egr vervuiling.

Re: Biodiesel!?

Geplaatst: 07 jan 2020 09:28
door Smultie
Dank je voor de info, Jan.
Weet je toevallig ook nog binnen welk toerentalbereik de EGR bij de 2.0HDiF actief is? (136-140pk variant).

Re: Biodiesel!?

Geplaatst: 07 jan 2020 09:48
door c5jan
Nee, die kennis heb ik uit de introductie documentatie van de hdi, de rhz, daar ging het tussen zoiets als 1400 en 3300 toeren maar daar zit ik ongetwijfeld naast, heb het niet bij de hand. De rhz is zo ongeveer de eerste HDI die in de C5 geleverd is. Daarna zal er het nodige aan verfijnd zijn, er zullen ongetwijfeld meer parameters betrokken worden bij het in/uitschakelen van de egr.
Wat ik maar gezegd wil hebben: de egr is niet altijd actief, buiten het werkingsgebied heeft "schoonrijden" geen effect.

Bij de Evasion, ook met rhz, voelde ik wanneer dat schakelen gebeurde, bij vervuiling klepperde de klep wat bij in/uitschakelen en dat voelde je goed bij deze extreem soepele motor.

Re: Biodiesel!?

Geplaatst: 07 jan 2020 15:25
door Smultie
Ik probeer het brandstof filter te vervangen. Krijg deze echter met geen mogelijkheid los. Gewoon een kwestie van de zeshoek tegen de klok in draaien?

//uploads.tapatalk-cdn.com/202001 ... 8edf79.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Biodiesel!?

Geplaatst: 07 jan 2020 18:31
door H_H
Die zitten meestal erg vast. Er is een speciale dop voor die op je ratel zet. Maar een grote baco en verlengpijp moet ook wel lukken>

Afbeelding