Citroentje schreef:Nodri schreef:Met verkeersveilige groet,
Bleeehhh ik wil hem wel eens een tijdje achtervolgen als ie eens haast heeft!
Maareuh back on topic, mogen die dagrijlichten nou af niet?
Mijn indruk is dat ze mogen, zolang:
1. geen andere verlichting verplicht is (bijzondere omstandigheden) en
2. je geen andere verboden overtreed in de trant van verblinden, blauw licht, etc.
Al die extra lampjes die vrachtwagenchauffeurs er nogal eens aan schroeven mogen toch ook?
Het is heel simpel en zoals die agent zegt: in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 staat het heel simpel:
"Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers, snorfietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht voeren."
Dit staat in de paragraaf "Gebruik van lichten tijdens het rijden"
Dagrijlichten (in de zin van niet zijnde dimlichten) mogen dus niet!
Ze worden immers niet genoemd in dit of de overige artikelen. (het relegement lijkt me wat dat betreft wel duidelijk)
Als je het artikel letterlijk neemt is het te betwijfelen of je met onbelemmerd gezicht overdag wel dimlicht mag voeren.
Het wordt in ieder geval gedoogd
De extra lampjes er versiersels van vrachtwagens mogen ook niet. Dat de politie er niet zoveel aan doet is of een gedoogverhaal, of een handhavingskwestie.
Het ligt overigens wel iets gevoeliger: bij het tegelijkertijd voeren van dimlicht (of mistlicht) mag je aan de voorzijde bermlicht, richtlicht of markeringslichten voeren (art 41 "Bijzondere lichten"). Wat daar onder valt is natuurlijk een beetje twijfelachtig.
Maar goed, als het goed ik heb je dit allemaal min of meer bij je rijexamen geleerd, of hoor je hiervan op de hoogte te zijn.